• iida

Flytta ttill USA

Hej alla mammor!

Jag och min man och vår 6 månader gamla bebis skall flytta till USA, närmare sagt till Connecticut. Nu undrar jag om någon har lite råd gällande flytten? Ni som bor i Connecticut,har ni trivats? Finns det någon särskild stad/område ni kan rekommendera?

Hur är barnmaten där? Blöjor? Vilka märken kan rekommenderas?Dagis?

Jag skulle vara jätte tacksam för lite tips.

Kram

• Svar på tråden Flytta ttill USA
  • LLNLLLNB

Hej!
    Vi var över i juni och tittade på jobb i CT och vad de sa till oss om äktenskap var att gifta får lägre skatt och att det är hyra bostad som gäller eftersom man inte får lån. (man har samma kreditvärdighet som en 16-åring när man precis kommit över)
    Hyra i vårat område, runt Milford=havet, kommer bli mellan 1500$-1900$+ el, gas och sånt.
    Bil är billigt (vi säljer vår här, köper ny där som vi sedan tar med hem), men bilförsäkringar är dyra.
    Dagis är dyrt, men man kunde gå på andra barnaktiviteter om barnen behöver umgås med andra.
    Man får inte ha svensk föräldrapeng, enligt FK.

• jlhm

Jag råder er att kolla att ni kan köpa en ny bil utan amerikanskt körkort. Sedan 9/11 så har de blivit mycket hårdare med vilka som kan köpa bilar i USA.
    Var beredd på att ni måste kunna "förhandla" bra med bil försaljaren om ni endast har svenska körkort.

Att ta hem en bil från USA kan vara både svårt och kostsamt. För att få ta in bilen i Sverige så måste den vara typgodkänd i Sverige, dvs. motorn måste vara godkänd och många bilar som säljs i USA har motorer som inte får användas i Sverige och EU.
    Om den inte redan är godkänd i Sverige så måste ni stå för alla kostnader för att få motorn testad och det tar både tid och bli ordentligt dyrt och i slutändan så kanske den bli underkänd

• LLNLLLNB

ojojoj,,,ännu mer att tänka på...

• AochJsMamma
    LLNLLLNB skrev 2007-07-07 16:57:36 följande:
    Man får inte ha svensk föräldrapeng, enligt FK.
    Va? Men det har min tjejkompis som bor i just CT!! Undrar hur hon har fixat det..har hon fått för alla tre döttrarna!!!! Sneaky, sneaky...
  • LLNLLLNB
    Oj då. Du får gärna meddela hur hon burit sig åt. Alla tips mottages tacksamt! Får hon barnbidrag också?

Nej, på Fks hemsida står det att man kan få fp i max 6 månader om man inte ska anses vara bofast på orten. Ska man BO nånstans på riktigt, skulle man inte få ens de första 6 mån.
    Fattar egentligen inte varför, för mina barn är ju födda i Sverige, svenska medborgare.

Från Försäkringskassans hemsida:

En tillfällig utlandsvistelse som varar längst 6 månader påverkar inte din rätt till barnbidrag. Är däremot vistelsen planerad att sträcka sig längre än 6 månader upphör rätten till barnbidrag från Sverige redan vid utresan. Genom bland annat överenskommelser mellan Sverige och vissa andra länder utanför EU, kan du i vissa fall få barnbidrag och flerbarnstillägg från Sverige även om utlandsvistelsen varar mer än 6 månader. Det gäller till exempel dig som sänds utomlands av en statlig arbetsgivare och för studerande. I de fallen kan du ha rätt till barnbidrag under hela perioden du vistas utomlands.
  • AochJsMamma

Barnbidrag vet jag inte om hon får, har vi aldrig pratat om, men jag vet att hon får fp. Hon kanske är skriven i sverige fortf då? fast de är ju gifta...nä jag vet faktiskt inte HUR hon burit sig åt, men pengar, det får hon. Kan kolla med henne, men de är bortresta i ett par veckor så det får bli när hon är hemma i CT igen.

• AochJsMamma

Kikade på FK:s hemsida och hittar bara info om att barnbidraget inte får tas med om man bor utanför EU längre än 6 månader, mäsrkligt att FK lämnar info till dig men att de inte har den informationen på sin hemsida..eller har jag bara missat det?? Ngt som slog mig när jag läste kan vara att (spekulerar bara nu!) om man har kvar mycket anknytningsfakta till Sverige tex mammaledig fr en svensk arbetsplats, kvar en bostad i sverige som man kanske hyr ut eller disponerar under semestrar, etc etc så kanske dessa anknytningsfaktorer sammanlagt medför att du har rätt till svensk fp. Men som sagt, bara spånar... så funkar det när man ser till inkomsttaxering enl svensk lag även om du bor utomlands...alltså för att undersöka vart du ska skatta för att slippa att dubbelbeskattas..

• jsmfb

En grej jag reagerade på med blöjorna när vi var över sist, var att många märken är parfymerade. Det syns inte så tydligt på förpackningen alla gånger men vilken chock. Blandingen mellan syntetisk doft och det som kommer i blöjan är inget vidare.

• iida

Tycker att Pampers luktar konstigt, dessutom samlas det ofta någon sorts "kräm" i vecken, men i usa gillade vi huggies. Dom har väl också parfym, men det märktes inte i alla fall. Liktade inte illa och var täta och bra, tycker att pampers ofta läcker, speciellt i ryggen efter större olyckor..

• LLNLLLNB

Bäst att kolla ordentligt med FK vad som gäller egentligen. Känner att det är så mycket att greja med, tänka på när man är en familj. Det är inte bara att sticka som när man var ung.
    Bara en sån sak, att Pampers inte är som här då...trodde jag ju i alla fall och att man får se till att få med sig en massa välling.
    Är det någon som har mer tips, tar jag dem gärna!

• morsigne

hej själv bor vi nu i detroit i MI.
    Jag gillar apotekens blöjor. köpte först blöjor på kroger men de gav utslag

Svar på tråden Flytta ttill USA