leify.. mja, jag känner mig inte som en moralkärring, jag skriver enbart utifrån hur jag kände när jag läste kommentarerna som "vill inte ha hans barn hemma" eller "orkar inte ha hans unge hemma"..
Om du kikat på min pres eller sidfoten så ser du att jag har en liten om 3mån och även en kis som snart blir 2år. Visst finns det dagar som varit lite tuffare, självklart även för mig som då är mer erfaren förälder då jag fått "träna" på 3 innan, fast man glömmer alltid hur små de är, hur mycket/lite de sover och hur kinkigt det kan vara.
Menar, jag har en 2-åring hemma, jag har flera vänner runtom som har både bio och bonusbarn så jag har sett både hur det kan funka super och hur det inte alls funkar. Min känsla är mest att visst, varför inte ha några timmar om dan, lite avlastning eller kanske några heldagar i veckan.. (har jag också haft på mina två stora när jag hade möjlighet till dagmamma, han gick 4h/d tre dagar i veckan) men varför inte låta syskonen få växa upp ihop. Jag har möjlighet att ha min 2-åring på dagis men jag väljer att ta med honom i allt istället och han avgudar sin lillasyster, precis så som mina äldre grabbar gjorde. Hade då 1år och 4mån mellan dem och nu 1år och 8mån.
Jag tar tillvara på tiden med dem båda, fast iofs, har varit hemma i princip sen min största föddes, har ditansläst och jobbat kort för att få a-kassa, så jag är nog en rätt rutinerad "hemma mamma" också, blir kanske annorlunda när tösen närmar sig 2år och det är dags att börja jobba, vem vet.
Jag menar inte, absolut inte att man ska vara sämre mamma, alla gör vi olika men precis så gott vi kan och tycker
men kommentarer som att inte orka med hans ungar eller vill inte ha hans ungar, det låter oerhört illa. Just för att man har förhoppningsvis valt både karln och barnet/barnen, och det är ingen dans på rosor med styvfamilj, är själv uppvuxen med styvmamma från 8års ålder och hade då 3 extrasyskon som kom in i bilden, alla oss var det bara nått år emellan, kan lova att det varit både krig och kärlek på hög nivå
Men det har också lärt mig att minsta lilla kan skapa stor avundsjuka mellan barnen.