• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 09:54:55:
    Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se
    www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

Ava-klinikka
    www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset
    www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx

Barnviadonation.se
    www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden
    www.vardguiden.se/Article.asp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-06 14:26:40:
    Ägg- och Spermiedonatorernas Förening
    www.aspef.org/

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer
  • ich

Ville bara kika in och ge Er alla fantastiska äggdonatorer varsin vacker ros för att ni gör något beundransvärt!

• Mjölk
    ich skrev 2007-08-14 19:36:52 följande:
    Ville bara kika in och ge Er alla fantastiska äggdonatorer varsin vacker ros för att ni gör något beundransvärt!
    Tack så mycket!
  • ligo

Jag har oxå donerat ägg.. Jag är så glad att jag har kunnat hjälpa 2 st familjer att skaffa barn.

Det blev 16 ägg, varav dom delades upp på 2 kvinnor, 12 ägg blev befruktade.
    Den ena kvinnan blev befruktad redan första försöket och den andra inte, men jag hoppas hoppas att det tillslut gick vägen.

Kram

• Fiaflopp
    ligo skrev 2007-08-18 07:57:51 följande:
    Jag har oxå donerat ägg.. Jag är så glad att jag har kunnat hjälpa 2 st familjer att skaffa barn.Det blev 16 ägg, varav dom delades upp på 2 kvinnor, 12 ägg blev befruktade.Den ena kvinnan blev befruktad redan första försöket och den andra inte, men jag hoppas hoppas att det tillslut gick vägen.Kram
    Åh vad roligt,tack du underbara människa!!!
  • ligo

Men men,,, ååå det var så lite,, såg det som en självklarhet när det änsligen blev lagligt här i sverige..

Jag har alltid sagt att när man får,, det ska jag,,  det tar ju en liten stund med all utredning och blodprov etc, så från det att jag ringde så tog det ju lite tid, Men jag donerade i början av 2004.

Jag sa även att jag kan göra det igen om det behövdes.. men dom har inte hört av sej,, kanske  anser att jag är för gammal nu.. Är 34,

Men Vassego.. Flört

Så självklart val.. för mej.
  • Fiaflopp

Ja men det känns så otroligt fantastiskt då man hör om er som vill och har donerat,speciellt om man sitter i mig och min mans sits att om vi vill ha barn så är enda chansen via äggdonation,det värmer enormt!!

• ligo
    Fiaflopp skrev 2007-08-18 08:18:31 följande:
    Ja men det känns så otroligt fantastiskt då man hör om er som vill och har donerat,speciellt om man sitter i mig och min mans sits att om vi vill ha barn så är enda chansen via äggdonation,det värmer enormt!!
    Jo det förstår jag,,,
    Jag lider verkligen med er som har det svårt.

Kram och superlycka till.
  • Mjölk

ligo: Åh, underbart! Vilken underbar människa du är! Ska själv donera, det blir antagligen innan jul (julklapp) eller efter nyår. Det är riktigt spännande och det känns bra att kunna (förhoppnigsvis) hjälpa ett eller flera par att få barn. Har du skrivit något om din äggdonation? Skulle vara kul att läsa. Välkommen till gänget förresten!

• Pantern2

Tack till alla som vill donera underbart! Önskar själv jag kunde, skulle göra det nu, när jag förstår lidandet med att inte få egna barn. Varma Kramar till alla donatorer!

• Mjölk
    Pantern2 skrev 2007-08-19 22:43:28 följande:
    Tack till alla som vill donera underbart! Önskar själv jag kunde, skulle göra det nu, när jag förstår lidandet med att inte få egna barn. Varma Kramar till alla donatorer!
    Tack tack!
  • ligo
    Mjölk skrev 2007-08-19 22:18:48 följande:
    ligo: Åh, underbart! Vilken underbar människa du är! Ska själv donera, det blir antagligen innan jul (julklapp) eller efter nyår. Det är riktigt spännande och det känns bra att kunna (förhoppnigsvis) hjälpa ett eller flera par att få barn. Har du skrivit något om din äggdonation? Skulle vara kul att läsa. Välkommen till gänget förresten!
    Tack.. Ja du ska då oxå ta åt dej av detta.. Du är lika bra du ju .. Hoppas hoppas att det lyckas för dej...

Varma kramar.
  • ligo
    Pantern2 skrev 2007-08-19 22:43:28 följande:
    Tack så jättemycket.
  • Mjölk

ligo: Tack! Nu hoppas jag på att mina ägg är fina och att jag kan hjälpa någon att få barn också!

• kungslilja

Idag har de plockat ut mina ägg och därmed är äggdonationen klar för min del (för denna gång). Det blev 7 st ägg som 2 mottagare ska få dela på. Något färre än vad jag hoppades på men det är alltid något.
    Gå gärna in och läs i min blogg där jag skrivit lite om hur allt har gått till.

• Fiaflopp

Åh vad skoj,mår du bra idag och hur gick ÄP för dig?
    Var det jobbigt?

Hmm då du säger att 7 ägg och 2 mottagare ska dela på dom,är det så?
    På HS där vi går så säger bm att får donatorn ut mer än 10 ägg såär det två par som lera men under 10 så är det ett par som får alla...har hon lurat mig tro eller har jag missupfattat henne helt?

7 gg är INTE dåligt alls så känn inte så,ofta så är det bra kvalitete om man får ut "lagon många" och får man massa ägg så är det oftast mindre bra kvalitet...fråga mig inte varför för det vet jag inte men så säger dom till oss och har gjort det under våra alla ivf-er...

TACK underbara mäniska!!!

• uniMog

till mig sa de också över 10 ==> 2 par, under 10 ==> 1 par

What do they need such good eyesight for anyway?
  • LJF

Jag fick ut 7 st på HS och då gick det till ett par, men det kan säkert skilja sig klinikerna emellan.

Jag är en äggdonator
    Jag var inne och läste i din blogg, kul att läsa hur du upplevde det. Jag genomgick den korta behandlingen med p-piller.

• Fiaflopp
    Pejgan skrev 2007-08-25 13:14:34 följande:
    till mig sa de också över 10 ==> 2 par, under 10 ==> 1 par
    Tack vännenFlört
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer