• aabb

växer fostret innan det fäst i livmodern eller inte!? Hört olika bud!

Varför säger alla så olika. Många här på FL påstår att fostret/embryot inte växer innan det fäst på livmoderväggen... Medna min läkare/BM säger att det växer redan när det simmar omkring... Så hur är det egentligen? Någon som har klara fakta utan att gissa?

• Svar på tråden växer fostret innan det fäst i livmodern eller inte!? Hört olika bud!
  • SysterHedvig

ah så du menar att ett embryo skulle ha hunnit med fler celldelningar innan nidation än ett annat embryo och då skulle de ha olika storlek på ett VUL taget i samma vecka?

• Risgrynet

Intressant tanke. Men vad avgör när ägget fäster? Är det tid och plats och slumpen? eller är det också något som sker vid en exakt tid i cykeln? Sen är det ju så att man vet att olika embryon växer i olika takt så det är väl säkert svårt att avgöra vad som är anledningen till den exakta storleken vid ett specifikt datum.

• Änglaplinga

jag är övertygad om att det inte börjar växa till en bebis på allvar förrän det fäst sig i livmodern, det är vad bm sagt till mig, eftersom man inte kan räkna ut graviditeten fast man vet att man haft äl, utan det är helt beroende på hur lång tid det tar innan det fäster sig...

• JoelsFru

Har precis suttit och bläddrat i Ett barn blir till tillsammans med sambon så det här kan jag ju hihi!
    Livet anses börja när ägget delar sig i två halvor.
    Det växer därefter hela tiden.
    Embryot kallas embryo fram till vecka 10 då det blir ett foster.

• JoelsFru

...Och ägget delar sig alltså precis efter spermien befruktat det, vilket ju sker redan i äggledaren.

• Änglaplinga

ahaa....det var den förklaringen jag fick eftersom jag vet när jag haft äl, å mina bf datum har fått flyttats fram rätt mkt båda gånger....

Änglaplinga skrev 2007-06-20 17:52:12 följande:
    jag är övertygad om att det inte börjar växa till en bebis på allvar förrän det fäst sig i livmodern, det är vad bm sagt till mig, eftersom man inte kan räkna ut graviditeten fast man vet att man haft äl, utan det är helt beroende på hur lång tid det tar innan det fäster sig...
  • Yosa

utomkvedshavandeskap är väl till exempel när ägget fstnat påvägen i äggledaren och börjar växa där. Då kan äggledaren spricka om det vill sig illa. Alltså växer ägget i storlek redan innan det fäst sig i livmodervägen.

• Änglaplinga

behöver det inte göra, då fäster det sig i äggledaren istället för livmodern och ja, börjar växa där...

Yosa skrev 2007-06-22 13:23:26 följande:
    utomkvedshavandeskap är väl till exempel när ägget fstnat påvägen i äggledaren och börjar växa där. Då kan äggledaren spricka om det vill sig illa. Alltså växer ägget i storlek redan innan det fäst sig i livmodervägen.
  • camomille

vid en vanlig celldelning så växer cellen till dubbel storlek innan den delar sig i två, dvs är den 1mm i diamater innan delningen så kommer den bli 2st celler som är 1mm även efter delningen,
    men vid befruktningen (innan morulastadiet som är 32 identiska celler) så delar sig cellerna utan att växa i storlek, dvs är cellen 1mm innan delningen så blir den två st celler som är 1/2 mm efter delningen osv.
    det är först när ägget fäst in i livmodern som den växer storleksmässigt för efter morula så kommer cellen att växa till innan den delar sig. svårt att förklara, hoppas nån förstod...

• elinville
    camomille skrev 2007-06-22 16:59:16 följande:
    vid en vanlig celldelning så växer cellen till dubbel storlek innan den delar sig i två, dvs är den 1mm i diamater innan delningen så kommer den bli 2st celler som är 1mm även efter delningen, men vid befruktningen (innan morulastadiet som är 32 identiska celler) så delar sig cellerna utan att växa i storlek, dvs är cellen 1mm innan delningen så blir den två st celler som är 1/2 mm efter delningen osv.det är först när ägget fäst in i livmodern som den växer storleksmässigt för efter morula så kommer cellen att växa till innan den delar sig. svårt att förklara, hoppas nån förstod...
    Så har jag också förstått det hela. PLus att alla foster växer lika fram till v. 20, det är därför man kan räkna ut BF genom UL som görs innan v. 20, därefter utvecklas foster olika. Och det är därför som man ofta får annorlunda BF-datum trots att man med all säkerhet vet när man hade ägglossning, eftersom själva fostret inte börjar växa förrän det fäst, även om cellerna börjat dela sig. Och vad jag förstått tar det väl olika tid för olika foster att fastna i livmodern och börja växa.
  • Änglaplinga

precis!!

elinville skrev 2007-06-23 21:36:39 följande:
    Så har jag också förstått det hela. PLus att alla foster växer lika fram till v. 20, det är därför man kan räkna ut BF genom UL som görs innan v. 20, därefter utvecklas foster olika. Och det är därför som man ofta får annorlunda BF-datum trots att man med all säkerhet vet när man hade ägglossning, eftersom själva fostret inte börjar växa förrän det fäst, även om cellerna börjat dela sig. Och vad jag förstått tar det väl olika tid för olika foster att fastna i livmodern och börja växa.
  • Theress

men vad räknar ul ifrån då räknar dom från äl eller från när ägget fäst sig? För dom som har oregelbundna cyklar kan ju inte räkna från mensen..??

• sweedy

Efter att genomgått ivf med 5 dagars odling är jag övertygad om att ägget växer innan det fäster. Efter fem dagar är de optimala embryona blastocyster, dessa läggs tillbaka in i livmodern så de kan fästa där och växa vidare. Fäster de inte så finns ju så småningom ingen fortsatt näring och de dör. Sedan växer de olika fort. Jag har haft vulkoller varannan vecka ungefär. Jag mätte precis enligt schemat, som utgick från äggplocket, vilket är samma som ägglossning i ivffall, fram till v 6. Nästa vul då jag var 8+2 mätte de två dagar före sin tid, dvs 8+4. Det är alltså inte alls säkert att ägglossning var senare, eller tidigare än man trott, utan kan helt enkelt vara så att de växer olika fort. UL mäter storleken på fostret och utgår från hur stort det borde vara vid en viss vecka.

~*~*~♥♥~*~*~Lyckliga jag!~*~*~♥♥~*~*~
  • Theress

ja, jag tror oxå att ägget växer innan det fäster..

• Chilla84

Intressant tråd.
    sitter just nu och är väldigt orolig över just detta med storleken på embryot. Gjorde ivf med äggplock 25/5 och satte in embryot 27/5. Var på vul igår 29/6. Dvs jag var i v.  6+6. 
    läkaren mätte då till 3,3mm och såg inget tecken på hjärtslag. Hon dömde ut allt med 95% säkerhet som ett MA. Dvs att emryot slutat växa och låg nu dött i livmodern. 

är helt förstörd o väntar på nytt vul om 1 v. 

till allt detta hör också att jag blöder sedan 1 v tillbaka. 

dock blödde jag en hel del i ca 2 v med min dotter när jag var gravid med henne och där gick allt bra.

någon som har en liknande historia??

• Cereal Killer

För att en organism ska kunna öka sin massa (?vikt?) så behöver energi tillföras utifrån. Det finns inga undantag för denna regel utan det är en fysikalisk grundlag, massa är energi (e=mc^2!). Tar man ett kycklingägg som exempel så får embryot energin från sig själv (äggulan), inte utifrån. När kycklingen är färdig, just innan ägget kläcks, så väger ägget exakt så mycket som det gjorde direkt när hönan lade ägget. Enda skillnaden är att energin som först fanns i äggulan nu är inlagrad i själva kycklingen.

När det gäller däggdjur så växer de som bekant i storlek under fostertiden. Denna tillväxt börjar i det ögonblick som näring från moderns blod kan börja diffundera över till embryot. För att detta ska kunna ske, krävs det att embryot befinner sig några mikrometer från ett blodkärl. Dvs det sker när ägget har implanterats (?fäst?). Fram till denna punkt så fungerar det som hos kycklingen: äggcellen kan dela sig, så att en cell blir två, två blir fyra, fyra blir åtta osv, men vikten ökar inte utan för varje delning halveras vikten av de enskilda cellerna. 

Efter att blastocysten implanterats så är tillväxthastigheten individuell och variationen i en viss dag/vecka av graviditeten följer en normalfördelningskurva som blir bredare allteftersom graviditeten fortlöper. Att säga att foster växer lika fram till vecka 20 och därefter olika, är lika sant som att säga samma sak angående vecka 5 eller vecka 9 eller vecka 25. Ju längre gången man är, desto större variation. 

Ligger man utanför normalfördelningsspannet så finns det tyvärr en viss sannolikhet att något är fel. Men ligger man ganska nära gränsen för vad som är normalt, så kan det ibland ändå handla om en normalvatiation. Man brukar inom medicinen sätta gränserna för var som är ?normalt?, så att 2,5% av alla friska individer hamnar under normalspannet och 2,5% över det. Av alla graviditeter som i slutändan visar sig gå bra, så skulle alltså 2,5% av embryona bli bedömda som för små för graviditetslängden om alla gjorde VUL. Ju längre bort från gränsen till normalt man ligger, desto högre är sannolikheten att det inte handlar om en normalvariation utan att något faktiskt är fel. 

Svar på tråden växer fostret innan det fäst i livmodern eller inte!? Hört olika bud!