• smulisen

Barn i Spanien ?

Finns det någon som har/har haft barn boendes i Spanien.
    Jag har så stor längtan att flytta dit med mitt barn men undrar lite om dagis/skola?
    Detta gäller Marbella området.
    Har hört att det är väldigt dyrt med dagis/skola där.
    Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Barn i Spanien ?
  • smulisen

Jaha, då förstår jag bättre. Tack!

Min kompis är hemmafru, så hon har erbjudit sig att hjälpa mig med barnpassning. Hon är själv hemma med sitt barn.

När det gäller arbete så tänkte jag söka som receptionist på ett företag.

• bebben Elias mamma

Ja, men har du barnvakt så är det ju perfekt. Jobb finns det massor. Jag jobbade mest som receptionist på hotell och man kunde bara välja och vraka. I Marbella är det ännu lättare.

lönen är dock inte den bästa. Jag tjänade runt 800 Euro för heltid.

• smulisen

Ja, det är ju inte så mycket. Kan bli knapert för mig som är ensamstående?
    Men om jag hyr ut min lägenhet i Sverige möblerad och räknar med underhåll och barnbidrag. (får man det när man bor i Spanien tror du?)

Får väl ragga upp nån rik "puerto-banusare" ... ;o) (OBS: Skämt)

• bebben Elias mamma

Man får inte barnbidrag från Sverige om man bor där mer än ett år, då blir man utskriven från Sverige. Underhåll borde du ju få i allafall.
    I Spanien får man bara 100 euro i månaden om barnet är under 3 och man jobbar.
    Men mat o så är ju billigare, Día och Lidl finns som är billigast. Vet dock inte hur det är i Marbella. Men man borde ju tjäna lite mer i Marbella än i Malaga eftersom allt är dyrare.

Många jobb har pagas extra. Dvs. man får en extra lön 1-4 ggr om året. Så har man 4 veckors semester om året.
    Arbetslöshets ersättning o så är inte så bra, bara en viss tid sen får man ingen hjälp.

• lindelou

hejsan! jag och min sambo har länge nu funderat på att flytta till spanien. vi är trötta på sverige och vill fortsätta vårt liv utomlands. vi har en dotter på snart 3 år.

alla frågor kring skola har vi nu fått besvarade genom denna tråden. men jag tänkte på de..
    om man flyttar ner till spanien och sen blir av med sitt jobb o sin a-kassa. har dom då nåt liknande som socialen där nere?
    eller står man helt utan o får flytta hem då?
    sen har jag en fråga om språket. om man själv inte kan spanska, hur är det då med jobb? finns det jobb för någon som endast pratar engelska o svenska?
    o min sista fråga, hur får man tag i lägenhet i spanien? vi har letat för fullt men vi hittar bara semesterlägenheter som hyrs ut veckovis. jo och är det någon av er som har haft med sej nåt djur ner? hund? vi har en liten hund som vi absolut vill ta med.
    vi vet hur det funkar med vaccinationer o rabiesspruta osv. men just hur ni tycker att det är med att ta med sin hund till ett nytt land. vi är väldigt tacksamma för alla svar och vill gärna ha kontakt mer föräldrar i spanien.

Dennis

• bebben Elias mamma

Jag bor där inte längre, men social finns inte på samma sätt som i Sverige. A-kassa har man bara en viss tid beroende på hur länge man har jobbat, sen finns det ayuda familiar som man kan få om man arbetat i Spanien minst 6 månader och har barn under 18 år, då får man runt 380 euro i månaden i 21 månader, är man äldre än 45 får man det tills man pensioneras oberoende om man har barn.

På turistorter så är det inte obligatorisk att kunna spanska för att få jobb, t.ex. Marbella, på engelska företag runt om t.ex. telemarketing, sälja lägenheter osv. De jobb jag har haft på hotell och så runt Malaga har det varit tvunget att prata spanska utan hinder, för man svarar i telefon och så.

Lägenhet att hyra brukar vara lätt, man kan gå in på vilken mobilaria som helst eller kolla där de står alquiler i fönstret på byggnader, i tidningar som El Sur, El Sur Inglés och svenska magasinet står det också annonser. Om det gäller Costa del Sol då förståss.
    Hyran är det som i Sverige, vi har en lägenhet i Malaga på 76 m2 som vi hyr ut för 700 euro i månaden och vi hade många som ville hyra den.

Hundar vet jag tyvärr inget om, lycka till.

• lindelou

bebben Elias mamma

tack för alla svar! De var till stor hjälp. Jag ska ta o kolla in dom där tidningarna o se om jag kan hitta nåt:D
    det är inte aktuellt med socialen om man säger så, men det är alltid bra att veta vad man har för möjligheter om man inte får fortsätta på de jobb man fått. Hur är det att bo i Malaga? Är det en storstad eller en liten stad?

Mvh Dennis

• bebben Elias mamma

Málaga är en storstad tycker jag, vet inte exakt men runt 800 000 bor där. Många turister kommer dit över dagen men bor inte där utan på turistorterna runt om: Torremolinos, Bénel madena, Fuegirola(massor av svenskar) Marbella(dyrt)etc.
    Där finns massor av affärer, köpcentrum osv. Helt ok stränder också, bra tågförbindelser om man jobbar på kusten.

Jag bodde i ett område vid busstationen och alla trodde jag var från Ryssland, Ukraina osv för där fanns inga turister alls.
    Det finns många studenter som kommer från olika länder och stannar några månader.

Jag trivdes bra men det är ju lite annorlunda än Sverige, jag har t.ex. blivit rånad, bestulen, överfallen, en kompis blev våldtagen. Visst sånt kan hända överallt men där kan vara farligt särskillt om man går ut själv el. med en tjejkompis på kvällstid el. tidig morgon. Jag hade en tårgasspray när jag skulle någonstans själv el. när jag var ensam på hotellet där jag jobbade.

Sjukvården är mycket bättre än i Sverige och helt gratis, det är jättelätt att få jobb, bara att välja och vraka nästan. Man jobbar oftast 6 dagar i veckan dock, och lönen är ju inte så hög. Jag har tjänat runt 800-900 euro efter skatt.
    lägenheterna är svinkalla på vintrarna, jag hade små värmeelement som drog massa ström men frös ändå alltid.

Också positivt att det är billigt att gå ut och äta, de är väldigt barnvänliga på restauranger och man behöver inte skämmas om ungarna för liv som här i Sverige där alla tittar surt.

• lindelou

tack för alla svar, bebben elias mamma.
    det är mycke att tänka på inför en flytt utaomlands när man har barn. vi är jätteglada för alla tips o fakta vi får! det är till oerhörd stor hjälp!! tack än en gång.

är det någon som vet en motsvarande sida till www.arbetsformedlingen.se, fast en spansk. gärna med engelsk text-valmöjlighet.

mvh Dennis o Linda

• bebben Elias mamma

Inem är arbetsförmedlingen i Spanien, vet inte om de har nån hemsida. Annars så brukar det stå massa jobbannonser på el sur inglés på engelska. De har iallafall på internet vad jag minns.

Jag har alltid gjort så att jag tryckt ut CV och gått runt och lämnat på ställen där jag velat jobba, det verkar vara det vanligaste sättet iallafall inom hotell, affärer och så.
    De har aldrig brytt sig om referenser eller något och när de ringt för "entrevista" har de varit att gå dit så frågar de när man kan börja och berättar lite om jobbet. Mycket lättare än i Sverige som sagt.

Man kan också få svenskt studielån om du vill läsa spanska till att börja med, jag läste på universidad de Málaga och då går man bara 4 timmar och det är jättekul, man får massa vänner och lärarna hjälper en mycket också om allt man undrar.

• lindelou

Amor Fati

tack för tipsen de ska jag kolla direkt! :D

• lindelou

Bebben Elias mamma

jo Inem har en hemsida...men jag förstår inte ett ord av det:)
    studielån är ju någon att tänka på. just att gå en spanskakurs.
    vet du om man kan komma i kontakt med den skola du gick på?
    jag har även funderat lite över om man ska läsa t ex komvux utbildning på distans o få svenskt studiebidrag. eller ja, inte jag utan min sambo. tack för tipset iaf! ska kolla upp det direkt!

Mvh Dennis

• bebben Elias mamma

Jag gick på Universidad de Málaga, cursos para extranjeros. Det är en byggnad som ligger på Avenida Andalucía 23(inte säker på numret), nära Eroski.
    Höstkurserna börjar runt 1 oktober-februari. Kostar runt 1000 Euro, är den billigaste språkkursen som jag hittade och jag var nöjd med den.

Man kan gå in där och så blir man informerad om allt, jag vet att man ska betala en viss del vid bokning av plats.
    Finns flera språkkurser som fixar boende + anmälan till kursen men dom rekomenderar jag inte.

Vet inte om den finns kvar, men det fanns ett företag som heter Viajes Solera som ligger på C/Victoria, där hyrde de ut lägenheter möblerade till studenter rätt billigt. Även på universitetet finns massa lappar om möb. lägenheter att hyra.
    Man brukar betala en hyra i förskott på de flesta lägenheter man hyr.

Svar på tråden Barn i Spanien ?