• Äldre 15 Jul 19:07
    6268 visningar
    19 svar
    19
    6268

    Ni som haft lågt blodtryck under graviditeten....

    Har ni haft lågt blodtryck under graviditeten?
    Vad låg trycket på?
    Vad gjorde MVC, hur bahandlades du?
    Är det farligt?

    Jag har varit väldigt yr och konstig nu i helgen. Det har svartnat för ögonen när jag vridigt på huvudet och jag har mått allmänt konstigt. Är i v 12+4 idag. Min smabo som är sjuksköterska tog trycket på mig 2ggr nu ikväll och det var då 105/70 och 100/65. Jag ska ringa mitt MVC imorgon tänkte jag.

  • Svar på tråden Ni som haft lågt blodtryck under graviditeten....
  • Äldre 15 Jul 19:10
    #1

    Jag har lågt bltr men det behandlas inte tror jag. Sist låg det på 92/50. Men nu börjar det bli jobbigt. Kan inte så längre stunder längre. Blir illamående och matt.


    ♥Tindra -03 Elias -06 Kotten BF -07♥
  • THR197­2
    Äldre 15 Jul 19:13
    #2

    lågt blodtryck är inte farligt, tvärtom...
    Man gör inte så mkt mot ett lågt blodtryck om man inte har besvär av det tex yrsel, hjärtklappning, extrem trötthet...man får som råd att promenera eller motionera regelbundet för att få upp trycket.

    Jag hade 90/45 som lägst

  • Äldre 15 Jul 19:18
    #3

    Tack för era svar! Jag kanske inte ens behöver ringa MVC i morgon då?

  • Thinar­iel
    Äldre 15 Jul 19:18
    #4

    Ditt blodtryck är inte så vidare lågt (snarare normalt...men du kanske brukar ha mycket högre annars?). Det är vanligt med lågt BT och yrselkänsla vissa perioder under graviditeten, har haft det till och från under alla mina fyra (ibland var jag tvungen att ta stöd i väggen för att inte falla). Orsaken till yrseln då har inte varit vare sig för lågt eller högt BT. Däremot är det vanligt att man får problem med yrsel när han reser sig från liggande eller sittande. Jag har fattat att det beror på de omställningar i blodomloppet som sker under graviditeten. Man brukar rekommendera att man tar "uppstigandet" i etapper och att man tar det lungt (alltså inte reser sig upp hastigt).

  • Esmira­ldas
    Äldre 15 Jul 19:20
    #5

    Har haft det alla graviditeterna, har 110/50 efter en spurt in till mvc från parkeringen : )
    Som lägst uppmät knappt 90/50.
    Blir yr ibland, matt och dåsig liksom, försöker då dricka mycket och använda mina stödstrumpor, cykla på min motionscykel, kaffe hjälper ibland, men inget man häller i sig nu förtiden kanske : )

    Som sagt, de gör inte så mycket åt ett lågt tryck, mediciner är inget dom vill ge en ens när man inte är gravid (pga biverkingar antar jag)

  • Anna Svenss­onliv
    Äldre 15 Jul 19:20
    #6

    jag har inte mätt blodtryck men jag mår så som du beskriver. sista veckan har jag varit i stort sätt sängliggande.

    kan någon bskriva vad som å andra sidan kännetäcknar högt blodtryck?

  • Thinar­iel
    Äldre 15 Jul 19:21
    #7

    Ps. Glömde skriva...

    Jag tycker ändå att du ska berätta för din barnmorska att du har problem med yrsel. Det kan ju vara så att du har ett alldeles för lågt Hb också.

    Lycka till.

  • Caro Lin e
    Äldre 15 Jul 19:22
    #8

    De gör inget alls på MVC, lågt blodtryck räknas som bra.
    Sist hade jag 100/60 (jag brukar ha rätt mycket högre) då mådde jag sådär. Nu känns det som det är en del lägre, jag kan knappt sitta upp rakt för jag blir så yr, att stå bara ett par sekunder är jätteotäckt. Men som sagt, på MVC tycker det det är bra, för det är ju inte skadligt som högt blodtryck kan vara.

  • Äldre 15 Jul 19:22
    #9

    Då kanske jag kan äta saltapinnar och popcorn med gott samvete då?

  • THR197­2
    Äldre 15 Jul 19:24
    #10
    fristad skrev 2007-07-15 19:20:29 följande:
    kan någon bskriva vad som å andra sidan kännetäcknar högt blodtryck?
    Huvudvärk kan vara tecken på högt bltr...och högt bltr är inte bra om man är gravid.
  • Äldre 15 Jul 19:24
    #11

    Ja jag har alltid haft runt 120/90 och det hade jag även på inskrivningen för 3 veckor sedan.

  • Shinna
    Äldre 15 Jul 19:24
    #12

    jag har legat´lågt hela tiden fram tills nu ......när jag var hos BM i vecka 12 låg bltr på 100/65 och när jag var där gången därpå i vecka 24 låg det på 96/57 så jag hade relativt lågt bltr....men hon sa bara att det va bra och att det va mkt bättre med lågt än högt pga risken för havandeskapsförgiftning...nu ligger jag på 120/70 ungefär och är i vecka 30.....bltr sjunker ju en del i början av graviditeten och i mitten för att mot slutet höjas lite....likaså pulsen.....kram och lycka till

  • DIVGRL
    Äldre 15 Jul 19:26
    #13

    Som tidigare har skrivit.. lågt bt är bra att ha. Men det är jäkligt jobbigt när man är yr och trött hela tiden.
    Jag har alltid har lågt. När jag är gravid är det så lågt det bara kan bli =P
    Enda som hjälper att få igång en är regelbunden motion och äta bra.
    Be BM kolla ditt hb med...kanske dax med järntabletter med?

  • Thinar­iel
    Äldre 15 Jul 19:28
    #14

    Högt blodtryck känner man oftast inte av, såtillvida inte trycket blir extremt högt.

    I samband med havandeskapsförgiftning har man högt blodtryck och då kan symptomen vara; kraftig svullnad på ben och fötter (även armar) eller kraftig snabb viktuppgång, envis huvudvärk, suddig syn eller fläckar framför ögonen och/eller smärta i övre delen av buken (från boken Gravid av Anne Deans).

  • Äldre 15 Jul 19:30
    #15

    Jag har ätit Hemofer 2 tabletter/dag ända sedan jag blev gravid. Det tyckte BM lät bra när jag sa det för 3 veckor sedan.

  • Samasa
    Äldre 15 Jul 19:31
    #16

    Jag har haft stora problem med lågt blodtryck nu i början av min graviditet. När jag hade 90/50 mm Hg och var så yr och konstig i huvudet att jag svimmade av flera gånger, blev jag till slut sjukskriven (mådde dessutom illa och spydde hela tiden så jag var ett vrak). Mådde bäst om jag låg ner, reste jag mig upp bara snurrade det i huvudet och dansade svarta prickar framför ögonen. Väldigt obehagligt!! Kunde inte sköta mitt jobb som usk på en kardiologavd. då jag knappt kunde stå i 5 minuter utan att få blodtrycksfall, helt omöjligt att böja sig ner och hjälpa patienter på med skorna osv...

    Nu börjar jag dock må bättre (är i v.13). Känner fortfarande att trycket är lite för lågt för att jag ska vara 100% men jag ska börja jobba på fredag. Hoppas att det går bra. Min BM sa att de inte gör något åt lågt blt, man ska försöka att inte vila så mycket, hellre vara ute och promenera så man får upp trycket, då mår man bättre.

  • Äldre 15 Jul 19:34
    #17

    Ja är ju dötrött och vilar mest hela tiden (fast jobbar ju heltid med barn 1-3år och har en 2 åring här hemma så liiite rör jag ju mig förstås)

  • LLNLLL­NB
    Äldre 15 Jul 20:01
    #18

    Instämmer med alla andra, men vill tillägga att det är viktigt att dricka mycket vatten och verkligen hålla på regelbundna mattider när man har lågt blodtryck.
    Du är nu på väg in i den period då bt är som lägst, sedan höjs det mot slutet av grav. så om 2 mån (kanske) känns det nog bättre Något att se fram emot.

  • Fri 17 Sep 2021 05:09
    #19

    Lågt blodtryck beror på att man har brist på b12 och folsyra.

    Jag äter b12 med folsyra från Holistic. Har man en gång fått brist ska man äta det hela livet. Slutar man me det så kommer problemet tillbaka. Kan inte vara så lätt att jobba inom vården idag med bakbundna händer. Tog 2 år för vården att konstatera vad mitt låga blodtryck berodde på.

Svar på tråden Ni som haft lågt blodtryck under graviditeten....