• TRIICANA

    kan tvillingar få tvillingar?

    du som är tvilling har detta sket? jag är enäggstvilling och jag undrar om vi kan få tvillingar lätt? alltså, jag vet inte riktigt men min farmor är tvilling, sen fick hon pappa å alla andra barnen å dom vart inte tvillingar, sen fick pappa mig å min syster (vi vart tvillingar). kan de vara så att jag få barnbarn som blir tvillingar. jag vet inte om ja har ekonomi för två barn just exakt nu.. är i vecka 18 snart å visst borde BM ha sett om de var tvillingar på UL?? för isf borde hon har sagt de..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-20 19:42:31:
    om man säger så här. har någon enäggstvilling fått tvillingar??

  • Svar på tråden kan tvillingar få tvillingar?
  • Maerion

    Hon skulle definitivt ha sett och berättat om det var två i magen!

    Dessutom är det bara tvåäggstvillingar ocm kan "gå i arv" vad jag vet, dvs mammans förmåga att släppa två ägg samtidigt.

  • TRIICANA

    okej, så då behöver jag kanske inte oroa mig å att de bara finns en bebis. men ja ska kolla utifall. ja dom borde ha sagt något.

    okej, så de e inte så för enäggstvillingar? så då kommer ev mina barn får tvillingar kankse. man vet aldrig..

  • solstråle84
    Edvina82 skrev 2007-07-18 10:22:49 följande:
    Brukar man inte säga att tvillingar hoppar över en genoration?
    Har jag oxå hört!!
  • ia mia

    Jag vet inte hur det SKA vara.. Men jag har en kusin som är enäggstvilling och hon är gravid med tvillingar nu! Så det måste ju gå iaf..

  • LindizJ

    har man tvillingar i släkten eller själv är tvilling så är sannolikheten större att det blir fler tvillingar i släkten än för såna som inte har tvillingar i släkten.

  • LindizJ

    så är det nog ja..! trodde också att det var nåt sånt men mindes inte riktigt


    Maerion skrev 2007-07-18 10:18:06 följande:
    Dessutom är det bara tvåäggstvillingar ocm kan "gå i arv" vad jag vet, dvs mammans förmåga att släppa två ägg samtidigt.
  • felician

    Jag är själv tvåäggstvilling och är hur nervös som helst för att jag ska ha tvillingar i magen. Hittade följande på niomanader.se

    Är det ärftligt att få tvillingar?
    Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är mycket ärftlig. Denna ärftlighet går endast i arv från mor till dotter, alltså på den kvinnliga sidan av släkten. Om en man är tvåäggstvilling har han således ingen ökad chans att själv få tvillingar den dag han blir pappa.

    En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

  • Nie

    Att din pappa fick tvillingar beror INTE på tvilling"genen" hos honom, utan det beror på din mamma. Om du är enäggstvilling var det en "olyckshändelse", alltså ägget delade sig spontant. Är du två äggstvilling beror det på att din mamma släppte iväg två ägg vid ägglossningen.

    Du kan mycket väl få tvillingar eftersom din farmor har fått det och eftersom din mamma har det.

  • leeena

    Jag är själv tvilling och väntar nu tvillingar i oktober..:)
    Vet dock inte om jag o syrran är en-eller tvåäggs....

  • Bia 80

    Min morbror är tvilling (enäggs) och har fått trillingar (enäggs). Jag tror visst att mannens arvsanlag kan ha en effekt på hur många gånger ägget delar sig. Detta är inte helt utrett, varför ett ägg delar sig spontant.. (Såg en dokumentär nyligen)

    Men i detta fall handlar det om en kvinna

  • TRIICANA

    vad var de för dokumentär? jo, jag tror de e mer chans att de blir de igenom pappan dvs. de jag har hört. men vet inte om de blir så föt mig. men de kan de väl bli antar jag? vad hette dokumentären. gick den på tv o när isf??

  • Bia 80

    Jag råkade bara zappa förbi, tror den hette twins, triplets and quads eller något (den var engelsk) och gick på tv4 fakta eller discovery. Den gick i förra veckan. Inte mycket till hjälp kanske

  • mammiiie

    min mammas sambo är tvilling, hans syster (tvåäggs) fick tvillingar (enäggs) två små flickor...

  • LottaRos

    Jag vet en enäggstvilling (kvinna) som fått enäggstvillingar.

    Enligt Svenska tvillingklubbens fakta har kvinnliga enäggstvillingar större chans att få enäggstvillingar.

  • Annamathildaberg
    Hejsan på er! Jag är en psykologistudent på Karlstad Universitet och skriver min C-uppsats nu under våren och jag undersöker närhet i relationer och utveckling av identitet hos de som är tvillingar och de som är vanliga syskon. Att jag valt att undersöka tvillingar beror på att jag har ett stort intresse för just tvillingar men också för att jag själv är tvilling. Enkäten är helt anonym och tar cirka 5 minuter att genomföra. Era svar skulle vara ett stort bidrag till min studie. 
    Länk till enkäten : 
    https://sunet.artologik.net/kau/Survey/8839 

    Tack! /Anna
Svar på tråden kan tvillingar få tvillingar?