• Lexem

Tänker du i färger?

Tänker du i färger? Exempel 1) Nu skulle jag skriva ett schema över de närmaste veckorna i Excel. Tänkte då färgmarkera lördag och söndag så jag tydligt ser när det är helg. Genast känns det då självklart att markera lördag med rött och söndag med grönt. Vet inte varför, bara en känsla. Exempel 2) Alla siffror och bokstäver har för mig en färg. Tänker jag på siffran 3 så är den blå. Tänker jag på bokstaven H så är den brun. 4 är grön, 1 är röd, 8 är lila. K är grön, Ö är svart. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tänker du i färger?
  • SystraMi

Inte på det sättet som i ts, däremot har känslor och dofter färger i min hjärna t.ex. är smärta klarrött och regndoft är grön.

• SweetStarAngel

Ja ibland

Lycklig fru, mamma och hundägare
  • fruis

Nej men min man tänker både veckodagar, siffror och känslor i färger. Hade aldrig hört talas om det innan jag mötte honom men efter det så har jag förstått att det faktiskt finns en del människor som gör det. För mig låter det helt koko men väldigt charmigt.

• Fluffguf
    Lill Ja skrev 2007-07-19 20:50:49 följande:
    Men vad spännande! Och att det tom finns ett ord på fenomenet. Jag trodde att detta var ett allmänt sätt att associera bara.Jag ser året som en jättestor klocka där månaderna är timmarna. Januari är mellan 0-1, feb mellan 1-2 osv. Dessutom tittar jag på denna klocka ur perspektivet där vi "befinner"oss. Nu tex står jag mellan sexan och sjuan och tittar uppåt mot tolvan om någon nämner julafton för mig.Siffror ser jag i en väldigt oregelbunden stege som stiger uppåt och viker sig åt olika håll. Svårt att beskriva men jag kan lätt rita ut vart talen 87 eller 48 500 finns på min stege.Är väl ett alldeles utmärkt sätt att lättare minnas siffror och datum antar jag!
    De låter väldigt likt hur jag tänker, fast jag ser inte året som en klocka utan mer som en oregelbunden cirkel, där den årstiden vi för tillfället är på är "större" än de andra...

Siffrorna ser jag som en lång linje som böjer sig på vissa speciella ställen, samma sak med årtal!
    FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • fruis

Har nu läst alla svar och måste inflika att jag dock ser året som en klocka. Om jag ska tänka på någons födelsedag eller ett specifikt datum så måste jag antingen titta på klockan på väggen eller visualisera en klocka framför mig.

• Förhoppningar

Nix - inga färger.
    Däremot hör jag allt jag tänker.
    Lite kul att förställa rösten i tanken, eller sjunga på tåget osv.

• SystraMi

Jag ser året som en klocka men det är nog mest för att de på min skola (montissori-inspirerad) använde en klocka med bilder mellan varje klockslag (tex blommor mellan 6 och 7, d.v.s. juni och juli och snöflingor mellan 12 och 1, december och januari) när vi skulle lära oss månaderna och årstiderna.

• Fluffguf
    Förhoppningar skrev 2007-07-19 21:07:15 följande:
    Nix - inga färger.Däremot hör jag allt jag tänker. Lite kul att förställa rösten i tanken, eller sjunga på tåget osv.
    Hör inte alla det de tänker? Det har jag alltid trott, men det kanske är jag som "hör röster".... 
    FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • Lexem

Jag hör också vad jag tänker. Och jag tänker på året som en klocka, men liggande. Lite som en racingbana antar jag. För några år sedan tänkte jag mer på året som en rektangel, där januari, februari och mars låg överst. Men det beror på att vi hade sådana almanackor när jag var liten.

• Vem där

Jag ser året som en klocka fast det går moturs ... typiskt mig att vara tvärtom.

• scalar

Jag ser också året som en klocka och tänker i färger. Så vi är nog måga som gör så.

• Oleander

Jag ser oxå saker i färg fast även i form. För mig är t.ex. Lördag en garnboll i gult. Och Söndag en svart sammetsboll, Onsdag är grön och utan speciell form o struktur

• MaddeMamman

"Kort om synestesi
    När ett sinnesintryck skapar ett nytt intryck i ett annat sinne kallar man det för synestesi, eller sinnesanalogi. Ett ljud kan till exempel aktivera luktsinnet så att personen känner en lukt i samband med ljudet. En vanlig typ av synestesi är att siffror och bokstäver har färger.

Ordet synestesi kommer från latinets synaesthesia som är i sin tur kommer från grekiska syn och aisthesis. Syn betyder med-, samman- och aisthesis betyder sinnen, känsel, förnimmelser."
    hämtat från
    www.synestesi.se/

Synestesi är ärftligt och 1/2000 beräknas ha någon form av synetesi. Jag och 2 av totalt 5 syskon har synestesi, de är också samma syskon som är mest intreserad av färg och form, (vi hade alla 5/mvg i bild i skolan.)

• Piipen

hej. ser också klockan ser även mina veckodagar som en lång raksträcka fram till torsdagen.. Fredagen är som en liten böj? lördagen är ihopsatt med söndagen 2st ensamma dagar men söndagen är ändå för sig själv på ngt vis.. haha urkorkat

• bellabina3

alltid i färger namn har olika färger städer har olika färger vecko dagar har olika färger vad roligt att andra tänker i färg trodde alla gjorde det men har förstått att det är få...............härligt att vara orginell

• Neelah

Jag tänker också i färger, men inte exakt så som du TS. Händelser och ljud har färger för mig. Precis som några andra här i tråden skrivit så hör jag också mina tankar, fast det trodde jag att alla gjorde. Förvånad

Följ dina drömmar
  • bellabina3

även städer har färg Stockholm är blått Göteborg är rött Malmö är ju gult självklart för mig men kanske inte för andra

Svar på tråden Tänker du i färger?