• Tesssan

    Varför flyger flugor i en fyrkant?

    Om man kollar på flugor som e innomhus så flyger dom nästan alltid i en fyrkant. Runt runt i samma fyrkant. Varför då?
    Jag har stört mig på d hur länge som helst.

  • Svar på tråden Varför flyger flugor i en fyrkant?
  • mogreta

    Hej hej!
    Skönt att höra att det inte bara är flugorna hos mig som beter sig sådär.

    Hemma hos oss flyger de runt i fyrkanter under fläkten, vare sig den är på eller inte.
    Kan ju förstå om den är på och de inte kommer ut från luftvivlarna liksom, men när den är av...........
    Ja, jösses vad många gånger jag undrart varför.

  • Fru Engman
    mogreta skrev 2007-08-26 22:18:54 följande:
    Hej hej!Skönt att höra att det inte bara är flugorna hos mig som beter sig sådär.Hemma hos oss flyger de runt i fyrkanter under fläkten, vare sig den är på eller inte.Kan ju förstå om den är på och de inte kommer ut från luftvivlarna liksom, men när den är av...........Ja, jösses vad många gånger jag undrart varför.
    Maila du med!!! Vi fortsätter tills vi får ett svar!
    Länken hittar du här ovanför...
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) BF 12/10 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Fru Engman

    I inlägg nr 40 alltså...


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) BF 12/10 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Tesssan

    jag e tom prenumerant på illvet, tycker dom borde värna lite extra om mig å min fråga då.. *fnys*

  • Fru Engman
    Tesssan skrev 2007-08-28 12:17:42 följande:
    jag e tom prenumerant på illvet, tycker dom borde värna lite extra om mig å min fråga då.. *fnys*
    Samma här!
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) BF 12/10 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Fru Engman

    Nu har jag mailat till den där med!!!

    Tesssan skrev 2007-08-28 12:20:30 följande:


    jag har hittat ett annat ställe vi kan mailbomba med!!www.biol.lu.se/zoofysiol/Fraga_zoofys.html
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) BF 12/10 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Fru Engman

    HA! Jag fick svar från den där Andersgubben... Länken du skrev i inlägg nr 55...

    Han hade bara svar på varför de kanske betedde sig så under tända lampor men han hade inget svar på varför de flög så under släkta lampor!
    Jag skrev ju att jag tycker de flyger i nån sorts triangel... Han sa att han fått ett mail från en annan tjej som sa att de flyger i fyrkant!

    Dessutom hade han aldrig sett detta flugfenomen med egna ögon... Så egentligen...vad kan han veta???


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) BF 12/10 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • white cheese

    Oh, ni öppnar mina ögon för nya mysterier! Fyrkanterna har jag också lagt märke till, men jag har inte tänkt på att de alltid håller sig under (den släckta) lampan... Men så är det ju! *förundrad*

  • Ayya

    Har en takfläkt i vardagsrummet där vårt fluggäng håller till. O visst, de flyger i fyrkant/trekan även där... .. Hm.. konstigt... Men kul att det kom upp här... )

  • Tesssan

    Jag har oxå fått svar! haha

    Fick inte lika utförligt svar men jag frågade ju mer om just fyrkanten.. haha

    Detta är svaret:
    Hej!

    Jag tror inte flugorna alltid flyger precis i en fyrkant. Jag fick nyss ett brev från en person som tyckte att de flög i en triangel. Däremot kan de flyga runt i en bana med oregelbundan svängar som kan likna en fyrkant, i synnerhet om de dras till något, till exempel en kaka eller en lampa. Möjligen uppfattar uppfattar flugan sig som instängd i rummet och hittar inte någon väg ut.

    Bästa hälsningar!

    Anders

    Han har ju svarat så gott han kan. Men enligt mig e mysteriet fortfarande inte 100% löst..

  • Fru Engman
    Tesssan skrev 2007-08-29 21:31:23 följande:
    Jag har oxå fått svar! hahaFick inte lika utförligt svar men jag frågade ju mer om just fyrkanten.. hahaDetta är svaret:Hej! Jag tror inte flugorna alltid flyger precis i en fyrkant. Jag fick nyss ett brev från en person som tyckte att de flög i en triangel. Däremot kan de flyga runt i en bana med oregelbundan svängar som kan likna en fyrkant, i synnerhet om de dras till något, till exempel en kaka eller en lampa. Möjligen uppfattar uppfattar flugan sig som instängd i rummet och hittar inte någon väg ut. Bästa hälsningar! AndersHan har ju svarat så gott han kan. Men enligt mig e mysteriet fortfarande inte 100% löst..
    Håller med... Det är INTE löst!!! han verkade inte vara 100 på det han skrev...
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) BF 12/10 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miss Skellington

    Trodde att det bara var "mina" flugor som var knäppa. Skönt att höra att det finns fler. Flugorna hos oss (alltid två stycken) flyger under lampan i vardagsrummet släckt som tänd, precis som era flugor, men våra flyger i en cirkel... Mycket märkligt fenomen

  • Insektus

    "Det är den så kallade lilla husflugan som man ofta kan se kretsa i oregelbundna flygmönster i våra bostäder. Många insekter dras till ljus, men det är inte förklaringen på husflugornas särpräglade flygbeteende. Kretsandet sker nämligen också omkring till exempel släckta lampor.
    Faktum är att det bara är flughannar som flyger runt lampor som hänger ned från taket. Förklaringen skall sannolikt sökas i flugornas naturliga miljö, som är skogen. I skogen bildar hannarna nämligen ofta mindre svärmar under träden omkring ett så kallat svärmarmärke, som till exempel kan vara en gren på ett stort träd. Svärmandet är ett led i flugornas parningsspel, under vilket flughonorna flyger in i den stora svärmen av hannar för att para sig."

    Förklarar dock inte det fyrkantiga flygandet. Kanske en del av parnings ritualen? 

Svar på tråden Varför flyger flugor i en fyrkant?