• Fiaflopp

ÄD-listan Del 3

Startar en ny tråd då den galma är stängd för svar!

Äter Progynon (eller motsvarande):

Skattsessan, (ÄD planerad 22-24/8)
    Sleepingbeuty: progynonstart 15/8 ET 1/9
    Future: ET v35

~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^ ~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~
    Datum för ägginsättning:

Skattsessan, planerad insättning 22-24/8 (1:a försöket)
    Sleepingbeuty planerat ET 1/9( 7:e försöket med ÄD)
    Nellib, planerad äggåterföring 27/8 (1:a fösöket)

Startar behandling 2007:

Glad73a börjar 1:a ÄD-försök under året(förhoppningsvis..
    Cetta, har fått egen donator och gör första försöket augusti 2007, 3 avbrutna IVF försök.
    Pantern2: 5:e ÄD 7 September
    MissC: I kö för 2:ra ÄD (AVA i Riga / Åbo)
    irmelika: i kö för 1:a ÄD (i år hoppas, hoppas!) AVA Åbo

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
    Ruvar:

Caja, ET 16 aug (2:a ÄD försöket)
    Sma, FET 20 aug (2:a försöket)
    Nikolina ET 21/8 (3:e ÄD, 1:a EGV)
    Mini: FET 24 aug (2 IVF/ICSI, 2 färsk ET, 2:a FET)

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Gravid genom ÄD, GRATTIS!!!:

Pimpom, 1:a ÄD-försöket januari
    Catfor, 1:a ÄD-försöket, december 06
    Rosett, 6:e ÄD-försöket, mars o7
    LitenoGlad: 1:a försöket, April 07
    Bobi, 1:a ÄD-försöket, juli 07 (5 egna IVF/ICSI)

Kopiera hela listan om ni vill lägga till er eller ändra något (kopiera även detta)

• Svar på tråden ÄD-listan Del 3
  • Maura

Grattis syster J "Kul" att du hittat hit (även om jag egentligen naturligtvis hoppats på att du skulle vara gravid nu så klart). Jättestort lycka till med stundande behandling!! Kram Maura

• Squirl

syster J skrev 2007-11-22 10:45:39 följande:
    [citat]Hej du, vad spännande!
    Jag gick in och läste din presentation för att få reda på vad FSH betyder men hittade inte det. Har du lust att berätta?
    En annan sak; även jag har myom. Jag funderade på att operera dem men hittade ingen statistik om att det skulle öka mina chanser. Min gyn trodde inte det skulle göra varken från eller till heller.
    Jag har två och den största är 4x2 om jag minns rätt.
    Hur har din operation gått till? Verkar inte som du genomgått embolisering utan klassisk kirurgi? Hur lång konvalecens hade du?

• irmelika

Kopiera härifrån:
    ^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^ ~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~
    Har tagit paus:

Skattsessan
    Future
    Momme
    Nellib
    Nikolina

~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^ ~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~

irmelika: Startar med Progynon på söndag, 25/11.
    Ammi1970: Tar nu Evorel plåster; 4X100mikrogram/var tredje dag...

Datum för ägginsättning:
    Cinus, planerad insättning jan-feb 2008 (9:onde försöket med ÄD)
    Ammi1970: Vecka 48 (Fjärde försöket)
    simonetta 22 nov 1:a ÄD,3 IVF
    syster J: ET v.4 2008 (första ÄD-försöket)
    irmelika: Ägginsättning planerat till vecka 50! AVA Åbo

Startar behandling 2007:

2007, 3 avbrutna IVF försök.
    Cetta: Väntar på besked om donator och datum för start för första försök. 3 avbrutna IVF.

Startar behandling 2008:

skugga:i kö för första äd

Ruvar:

Caja, 2:a ÄD försöket

Kopiera hela listan om ni vill lägga till er eller ändra något (kopiera även detta)

• Fiaflopp

Syster J: tjenixen vännen,det var länge sedan,hur mår du och vad har hänt hos er??
    Har varit hemskt mycket hela detta året för oss men nu börjar vi komma på rätt köl igen och startar snart en ÄD behandling!

Om donatorn lämnat sitt bidrag,varfr får ni vänta ända tills vecka 4,vet du det?
    Är det HS ni går på då eller hur var det...
    Vi går på HS och donationspersonalen är ENORMT mycket goare och trevligare än ivf barnmorskorna tex...

• syster J

Maura: Hej där tjejen =) Ja det är väl synd att säga att någon av oss borde befinna sig på den här sidan. Men nu ville tydligen någon där uppe att vi skulle få kämpa lite hårdare än andra för att bli mammor. Så det är bara till att bita ihop. Önskar för dig, mig å alla andra här att 2008 är det år då det händer *ler stort*.

Squirl: FSH är det värdet som talar om hur effektiva äggstockarna är. Värdet skall i follikelfasen inte ligga över 10. Så mao är mitt värde på 12 lite förhöjt, vilket indikerar att mina äggstockar börjar att bli lite trötta. Dock långt kvar till klimakteriet då värdet är 24 eller högre.

Ang. myom så sade kirurgen som opererarde bort dem att det är vetenskapligt bevisat att myom KAN orska barnlöshet samt framkalla missfall. Mina myom vägde sammanlagt totalt 300 gram, det största var stort som en apelsin. De satt på utsidan av livmodern, vilket enl alla ivf-läkare vi varit i kontakt med ansett som positivt och de ansåg därför att myomen inte skulle störa en ev. graviditet. Efter operationen fick jag höra att min livmoder av tyngden av myomen varit stor som om jag skulle varit i v 10. Det känns inte som de bästa förutsättningarna då man vill ha så optimal miljö som möjligt för det lilla embryot att fästa och växa i. De avlägsnade myomen genom bukkirurgi (samma snitt som vid ett kjesarsnitt). Jag blev sjukskriven i 4 veckor och sedan ansåg kirurgen samt läkaren på HS att livmodern behövde 3 mån på sig att bli "frisk" "hel" "normal" igen. En ev. graviditet före dessa 3 mån skulle förmodligen fresta livmodern för mycket.

Fiaflopp: Hej gumman =) Ja, jag har läst vad ni gått igenom, du å din man, stackare. Hoppas begravningen går bra imorgon, ska tänka på dig.

Jo tack jag mår ganska så bra och vi kämpar på här hemma. Anledningen att vi fått vänta på ÄD trots att vår donator lämnade sina ägg v 42 är som jag skrev till squirl ovan, att livmodern behövde tre mån att läka. Jag gjorde myomop. 28 aug så nu den 28 nov har det gått tre mån. Men eftersom juluppehållet kommer snart så hinns inte vi med innan jul, tyvärr =( MEN i slutet av jan är det äntligen, äntligen vår tur =)
    Hur är planen för er? Är du igång med behandling? Vet att du sagt att du vill hålla det för dig själv, å är det så, så respekterar jag att du inte svarar. MEN jag är allt nyfiken *ler*

Kramar

• Squirl

syster J skrev 2007-11-22 22:13:02 följande:

Squirl: FSH är det värdet som talar om hur effektiva äggstockarna är. Värdet skall i follikelfasen inte ligga över 10. Så mao är mitt värde på 12 lite förhöjt, vilket indikerar att mina äggstockar börjar att bli lite trötta. Dock långt kvar till klimakteriet då värdet är 24 eller högre.Ang. myom så sade kirurgen som opererarde bort dem att det är vetenskapligt bevisat att myom KAN orska barnlöshet samt framkalla missfall. Mina myom vägde sammanlagt totalt 300 gram, det största var stort som en apelsin. De satt på utsidan av livmodern, vilket enl alla ivf-läkare vi varit i kontakt med ansett som positivt och de ansåg därför att myomen inte skulle störa en ev. graviditet. Efter operationen fick jag höra att min livmoder av tyngden av myomen varit stor som om jag skulle varit i v 10. Det känns inte som de bästa förutsättningarna då man vill ha så optimal miljö som möjligt för det lilla embryot att fästa och växa i. De avlägsnade myomen genom bukkirurgi (samma snitt som vid ett kjesarsnitt). Jag blev sjukskriven i 4 veckor och sedan ansåg kirurgen samt läkaren på HS att livmodern behövde 3 mån på sig att bli "frisk" "hel" "normal" igen. En ev. graviditet före dessa 3 mån skulle förmodligen fresta livmodern för mycket.
    Vad bra att ni är på banan! Måste fortsätta fråga, säg till om du misstycker! Men övervägde ni och läkaren operationsmetod? Vad jag vet är det bara en läkare som utför embolisering, har du varit i kontakt med henne? Jag börjar ju undra om även jag skulle göra något åt mitt problem, som läget är nu måste jag nedregleras så länge innan med de hemska sprutorna och det är inte kul. Huvudvärk och vallningar. Fy.
    Men jag kanske är för gammal? 45 är jag.
  • syster J

Squril: jag måste erkänna att jag inte är någon expert på olika metoder. Trodde att embolisering innebar att man tog bort hela livmodern, å det antar jag att du INTE vill, så jag måste ju ha fel. Så uppdaterad är jag *s*. Jag fick inte vara med och bestämma tillvägagångsättet. Det var bukkirurgi som gällde. Kanske har med storleken på myomen att göra vilket sätt man väljer?!?

Din ålder är väl inget hinder, om du tycker att tre mån läkeprocess är okej. Antar att du gör din ÄD i något land där de har högre åldersgräns och då är ju tiden inget problem för dig. Varför inte pröva allt för att få optimal chans? För mig har operationen inte medfört något negativ. Känns som att jag på köpet fått mindre menssmärtor samt mindre blödning. Om myomen påverkar nedregleringen så har du ju ytterligare att vinna på att bli av med dem.

Här på sidan är vi ju till för varandra så fråga på. Snart är det jag som har miljoner frågor då jag ska börja min behandling. De ringde från HS idag och sade att de skrivit ut en nedregleringsspruta som ska ha långtidsverkan, 4 v. Det lät skönt, slippa spray och slippa komma ihåg att ta p-piller. Har ju inte prövat denna variant förut och vet inget om dess biverkningar. Men kan man slippa synarela med huvudvärk i veckor så är jag glad =) Jag ska ta denna spruta vid nästa menstruation som blir runt lucia. Någon som har erfarenhet av detta sätt att nedregleras?

=)J

• Squirl

syster J skrev 2007-11-23 16:07:11 följande:

Squril: jag måste erkänna att jag inte är någon expert på olika metoder. Trodde att embolisering innebar att man tog bort hela livmodern, å det antar jag att du INTE vill, så jag måste ju ha fel. Så uppdaterad är jag *s*. Jag fick inte vara med och bestämma tillvägagångsättet. Det var bukkirurgi som gällde. Kanske har med storleken på myomen att göra vilket sätt man väljer?!?Din ålder är väl inget hinder, om du tycker att tre mån läkeprocess är okej. Antar att du gör din ÄD i något land där de har högre åldersgräns och då är ju tiden inget problem för dig. Varför inte pröva allt för att få optimal chans? För mig har operationen inte medfört något negativ. Känns som att jag på köpet fått mindre menssmärtor samt mindre blödning. Om myomen påverkar nedregleringen så har du ju ytterligare att vinna på att bli av med dem.Här på sidan är vi ju till för varandra så fråga på. Snart är det jag som har miljoner frågor då jag ska börja min behandling. De ringde från HS idag och sade att de skrivit ut en nedregleringsspruta som ska ha långtidsverkan, 4 v. Det lät skönt, slippa spray och slippa komma ihåg att ta p-piller. Har ju inte prövat denna variant förut och vet inget om dess biverkningar. Men kan man slippa synarela med huvudvärk i veckor så är jag glad =) Jag ska ta denna spruta vid nästa menstruation som blir runt lucia. Någon som har erfarenhet av detta sätt att nedregleras?=)J
    *Räcker upp handen* Synarela har jag ingen erfarenhet av men denna nedregleringsspruta tog jag tre månader i sträck för att svälta myomen.
    Jag tror det är nedregleringen i sig som ger huvudvärk för jag läste idag att många kvinnor i klimakteriet får just huvudvärk.
    Så jag har inga glada nyheter till dig är jag rädd. Men det är ju en förhållandevis kort period det gäller.
    Embolisering är att strypa blodtillförseln för myomet och på så vis få bort det.
  • Ammi1970

Tar bort mig från listan, för vi vet över huvudtaget ingenting just nu.Gråter
    Nu vet dom inte ens vart jag ska sätta mina plåster för jag är alldeles röd och nästan varit på skinkorna.Gråter
    Skulle hämta ut nya plåster idag då har inte apoteket dom inne, får hem på onsdag. Skulle ha bytt igår, men läkaren i torsdags "glömde" visst ringa in receptet...Förvånad

Så som sagt vet ingenting....Gråter

Kopiera härifrån:
    ^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^ ~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~
    Har tagit paus:

Skattsessan
    Future
    Momme
    Nellib
    Nikolina

~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^ ~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~~^~

irmelika: Startar med Progynon på söndag, 25/11.

Datum för ägginsättning:
    Cinus, planerad insättning jan-feb 2008 (9:onde försöket med ÄD)
    simonetta 22 nov 1:a ÄD,3 IVF
    syster J: ET v.4 2008 (första ÄD-försöket)
    irmelika: Ägginsättning planerat till vecka 50! AVA Åbo

Startar behandling 2007:

2007, 3 avbrutna IVF försök.
    Cetta: Väntar på besked om donator och datum för start för första försök. 3 avbrutna IVF.

Startar behandling 2008:

skugga:i kö för första äd

Ruvar:

Caja, 2:a ÄD försöket

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
  • Fiaflopp

Begravningen i Sverige är över och även om det var hemskt jobbigt så gick det bra...
    Jobbigare blir det på Lördag då det är urnsättning  Finland,hans mamma tvingas begrava sitt 4-e barnLedsen

JAg har bestämt att jag inte följer med och hela sl'kten tycker det är förståeligt tack och lov,jag är helt slut mentalt efter att ha fixat allt runt om,boupptäckning och allt som blir.
    Ska bara vara hemma i lugn och ro och ta hand om mig och julpynta i ljudet av vacker och fartfylld julmusik så jag kommer i stämning som jag brukar...ÄLSKAR JULEN nämligen

Någon som vill komma och pynta och fika med mig kanske?Flört

• Maura

Det hade jag gärna gjort Fia, älskar också julen Fast, jag bor ju ganska långt bort

Skönt att begravningen gick bra även om jag förstår hur jobbigt det måste vara. Kram Maura

• Fiaflopp

Puh,ni fick jag en bl till att sälja..blä *S*
    Precis då svärfar bestämde sig för att lämna oss så hade vi sålt våran Golf och köpt en Opel som knappt är rörd alls så det var ett kanonköp men nu vill ju maken ha sin pappas bil såklart så det är bara att sälja opelnFundersam

Svar på tråden ÄD-listan Del 3