• häst tjejen

    GBS; Vågar vi försöka igen?

    Förlorade min dotter den 6/7 i v 27+6, har fått reda på att jag är bärare av GBS.Vågar vi försöka igen, Jag kan inte sluta att tänka; det kanske händer igen? Är det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet om GBS eller som själva varit med om liknande?

  • Svar på tråden GBS; Vågar vi försöka igen?
  • Mijjo

    Hej

    jag vet hur det är att förlora sitt barn.Kan bara beklaga er lilla dotter.
    Men undrar om inte GBS är behandlingsbart? vad har läkaren sagt?

    *kram*

  • häst tjejen

    Tack snälla för din omtanke Mijjo, läkaren har bara sagt att om GBS:en är aktiv så får man penicillin och att jag kommer att få gå på mer regelbundna kontroller hos spec.mödrav.Jag tycker att det låter så osäkert att man skall genom urinodlingar 1ggr i månaden förhindra att det händer igen..Eller?

    Kramar!


    Mijjo skrev 2007-09-06 15:00:46 följande:
    Hej jag vet hur det är att förlora sitt barn.Kan bara beklaga er lilla dotter.Men undrar om inte GBS är behandlingsbart? vad har läkaren sagt?*kram*
  • Ina 67

    Man är bärare av GBS men den behöver inte vara aktiv och ja den går att hålla i schack med hjälp av AB.
    Är själv bärare av GBS, kollas en gång per månad. Har de senaste månaderna inte visa några tecken på aktiv GBS.
    Om du vill kan du kolla i min pres där jag skrivit alla kontroller jag varit på under denna graviditet och när GBS prover tagits.

    Här finns en tråd där det finns mycket fakta, läs också trådstarten i del 1
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m21749327.html


    En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • Martina 3

    Min första son dog av GBS och min andra grav hade jag ingen GBS under hela grav, tog prov från cervix varannan vecka började vecka 9 och skickade urin till odling en gång i månaden, fick x-tra UL, tillväxt UL, CTG och blev igångsatt i vecka 37+3 fick välja datum. Tyvärr blev lillebror smittad under förlossningen för jag hann bara få ena dosen AB och han fick ligga en vecka på neo med AB dropp och x-tra socker. Men han är idag en frisk och underbar treåring! Om jag hade ändrat något skulle det vara att jag skulle ätit AB de två sista veckorna och eliminerat all smittorisk.
    många kramar till dig och lycka till!!

  • änglamamma

    ja du vågar försöka igen.
    förlorade vår första son pga GBS... graviditeten med lillan ...snart 3 år*L* hade jag GBS 1 ggn fick AB,,, är gravid med nr 3 i v 23...än har ingen GBS påvisats.

    LYCKA TILL.

  • Madicken

    Jag vågade...
    Vi förlorade våra tvillingar pga GBS. Graviditen efter hade jag GBS aktivt ca 3 ggr och fick antibiotika för det och även vid förlossning. Den 25 feb 2005 föddes vår dotter. Graviditeten efter hade jag inte GBS aktivt någon gång men fick antibiotika vid förlossning 11 feb, 2007 föddes vår son. Jag gick på spec-MV fr o m v.24 och undersöktes en gång per månad.


    Ledsen att ni inte fick behålla er dotter. Hoppas att ni vågar igen.

  • Mia85

    Vi förlorade vår Älskade LUkas i v 22+6 pga GBS 1 december 2005
    och nu den 17 maj i år kom Hugo Lukas lillebror
    jag hade GBS med Hugo med i början av graviditeten men inte mer sen jag blev kollad 1 gång i månaden.
    ha de så bra alla
    kram mia med ängeln Lukas och lillebror Hugo


    Kram Mia med ängeln Lukas och lillebror Hugo
  • häst tjejen

    Hej alla och TACK snälla ni för allt stöd och alla svar det betyder jätte mycket!!Har träffat läkaren på spec.mvc i går och fått massor av info och känner att det är snart dax att prova igen.. Lycka till allihopa kramar i massor!

  • mamma till tre busungar

    Har haft upprepade GBS- inf. bägge mina grav. Har fött två helt friska barn. Fått antibiotika i rejäl dos och sista förlossningen fick jag även intavenös antibiotika under förlossningen.

  • Winna
    Jag har förlorat mina två söner i GBS och en försvagad cervix. Den första pojken förlorade vi i V16 och den andra nu i Juli i V20, jag är bärare av GBS och det går inte att få bukt på den under graviditeten, vad ska jag göra???
    Nu har läkarna lovat mig ett cerklage inför min nästa graviditet, men hur ska jag våga igen, jag är livrädd för att det ska hända igen.
    Förra gången så sa läkarna att det nästan inte finns nån risk alls att det skulle hända mig igen så därför vågade vi en gång till, men det hände ju samma sak igen.

    Jag vet inte om jag vågar igen...

    Kram Angelica
    Änglarna Oskar och Tims mamma...
  • Mika 77

    Hej, hag är oxå bärare av GBS, men visste såklart inte om det under min första graviditet. Min pojke blev väldigt sjuk efter att han fötts och vi höll på att förlora honom. Men han klarade sig och är nu fullt frisk. Under mina två andra graviditeter fick jag äta antibiotika och det gick bra. Kram

Svar på tråden GBS; Vågar vi försöka igen?