• vadskajaghetadå

varför jäser inte degen????????

röd deg, för söta degar.

test 1: inte för varm eller för kall degspad, men kanske för mkt mjöl?
    den jäsde aldrig så jag slängde.
    köpte ny röd jäst, tog mindre mjöl men NÄ fan heller.
    den vägrar JÄSA!!!!!!!!!!!!
    en timme nu, utan drag, med handduk.

ska baka bullar.
  • Svar på tråden varför jäser inte degen????????
  • LillaFlingan

TS:

du ska smula sönder jästen FÖRST i en bunke.. sen smälter du smöret i med mjölken o värm tills det är fingervarmt..
    stå med fingret o rör om i princip..
    det är Jättenoga!

sen har du bara i LITE degspad till en början så jästen löses upp ordentligt.. ;) när den är helt upplöst efter att du rört om ordentligt med en träsked/gaffel så häller du på resten av degspadet och i med sötningsmedel vit sirap eller socker.. ;)

och sen brukar jag sällan följa receptet vad gäller mjölanvisningen för det stämmer sällan utan ha i efter behov, knoda eller slå degen med träsked/gaffel tills den lossar från kanterna och inte spricker för mkt, den ska va ganska blanka och fin ;)

jag e lite halvkock(läste hotell&rest på gymnasiet, men tog inriktningen hotell 2.a året, men fick läsa grundkurserna i kök) och älskar att baka!:)

• vadskajaghetadå
    LillaFlingan skrev 2007-09-17 18:59:32 följande:
    TS:du ska smula sönder jästen FÖRST i en bunke.. sen smälter du smöret i med mjölken o värm tills det är fingervarmt..stå med fingret o rör om i princip..det är Jättenoga!sen har du bara i LITE degspad till en början så jästen löses upp ordentligt.. ;) när den är helt upplöst efter att du rört om ordentligt med en träsked/gaffel så häller du på resten av degspadet och i med sötningsmedel vit sirap eller socker.. ;)och sen brukar jag sällan följa receptet vad gäller mjölanvisningen för det stämmer sällan utan ha i efter behov, knoda eller slå degen med träsked/gaffel tills den lossar från kanterna och inte spricker för mkt, den ska va ganska blanka och fin ;)jag e lite halvkock(läste hotell&rest på gymnasiet, men tog inriktningen hotell 2.a året, men fick läsa grundkurserna i kök) och älskar att baka!:)
    ahhh...

oscar hjälper mig röra i degspadet....

kan det bero på att jästen inte smälte som den ska innan alla ingridienser kom i?

jag går och gör om nu, kommer snart!!!!!!
  • Nyfiken gul
    Var också noga med mjölet!!

Du ska inte ner med decilitermåttet o gräva upp en skopa!! Big no-no!!

använd TVÅ mått - ta mjöl med det ena o HÄLL ner i det andra... en dl packat mjöl är oftast flera dl i verkligheten!!
  • Guldskimmer

Många bra råd här!

Jag brukar tappa upp varmt vatten i diskhon, och sen låta degbunken stå i vattnet och jäsa, med plastfolie över. Då jäser den som bara den, kanongoda bullar blir det!

• vadskajaghetadå

NU värmde jag smör/smäte och sen i med mjölken....fingervarmt.
    sen i med jästen och LITE degspad.

sen rörde jag i mjölet, vill inte bli så kletig,Generad men sen började jag knåda, knådade en fin deg, lagom med mjöl..

nu har den stått i ugnen i kanske 10 med duk över, tjuvkikade men tyckte inte att nåt hade hänh, men jag vet men ska inte tjuvkika.

• Peztis

Jisses så det blir ibland!

Hur har ditt bulläventyr gått? Antar att ungen tröttnat och sover nu! Fick han någon bulle innan, tro?

Faktum är att skaffa en termometer är ett bra tips! Man har väldigt svårt att med fingrarna känna ur varmt det är, hur ofta är man inte kall om händerna osv. Jag har stoppat i en ugnstermometer (som även ska kunna känna av vätska) och jag blev förvånad över hur varmt 37 grader (som man säger att det ska vara) faktiskt är!

• vadskajaghetadå

hej ok så 37 grader kanske är rätt varm ändå?
    har ingen temp hemma förutom ensom man brukar ha i ändan haha

det vart rätt bra, degen jäste en del, bullarna vart ok.

tack för all hjälp

• älska livet

jag slår jämt på ugnen när jag ska jäsa deg...så ställer jag degbunken på spisen med bakduk..blir varmt å gott från ugenen å degen jäser....jag jäser den ganska kladdig..tar mer mjöl i utbaket sen...lyckas jämt

• LaTjej

jag stänger alltid in min deg i mikron med handuk över (över degen då asså *S*). Brukar jäsa fint då .

* Kram *
  • HannaOAnders

När du använder jäst eller bakpulver så får man inte röra/vispa så mkt utan bara röra försiktigt annars kan jästen/bakpulvret "dö".

Det fick vi lära oss på restaurangprogrammet, men jag kan ju ha fel enligt andra också, men det har alltid funkat för mig.

• Frostizz

godkväll.
    En lite lektion i hur man bakar hemma kan behövas här verkar det som. Det är svårt o baka hemma, en del lyckas en del lyckas inte.
    Ska slå hål på en del myter medans jag ändå är ingång hade jag tänkt.
    Jästen dör INTE av att du rör el knådar för mycket. Det .gör inte bakpulvret heller. Bakpulver behöver värme för att utvecklas o det får den i UGNEN. Jästen behöver salt o socker som näring.
    Det som de flesta brukar göra fel är att dom lägger ner jästen i en bunke dit m salt o socker o sen på m vätskan. Det bör man inte göra för jästen får all näring på en gång o äter upp sog själv nästan. Inte allt dör men en hel del. Man ska lösa upp jästen först sen blanda salt socker m mjölet så brukar inte detta hända.
    Ang om degvätskan ska vara varm el kall har heller ingen större betydelse. Det går fortare om man har det finger varmt, det är sant. Men jästen dör inte om man har det kallare. Det tar bara längre tid för den att jäsa. Man kan ha helt kylskåpskall vätska oxå om man har tänkt o lägga utbakade bröd o bullar i frysen för senare fortsatt jäsning, o gräddning.
    Sen när man knådar degen så kan den ha svårt o jäsa om man knådar för lite för gluten har inte hunnit bildat sitt när i degen. Man kan göra ett så kallat glutenprov o kolla så att glutentrådarna gått ihop ordentligt. Då tar man en bit den o drar ut den så tunt man kan, till ett tunt tunt nästan genomskinligt fönster. Om det inte går o den spricker på en gång vid första draget har man knådat för lite.
    Man kan tycka att man knådat o knådat så det räcker m då brukar jag köra några minuter till.
    Lycka till m bullarna / en bagare

• Frostizz

Sorry, sitt nät ska det stå. El glutentrådar. försökte skriva på lätt svenska utan krångliga ord.

• mainecooner

Jag brukar numera bara smula ner jästen i mjölet och inte lösa det i vätskan alls.
    Använder inte heller smält smör utan rumsvarmt som jag klickar ner i mjölet.
    Degen blir ju varm av att arbetas av maskinen så tempen är aldrig ngt problem för mig.

För mkt socker? eller fett?
    Just stora mängder socker eller fett kan göra degen mera svår att få att jäsa bra.

• Enda killen här
    Det fungerar att tillsätta ny jäst! 
    Jag bakade nyligen kanelbullar där jästen jag använt vad kass (pulverjäst som hade gått ut för 5 år sedan såg jag sedan på paketen). Jag blandade då upp ny, färsk jäst, löste upp i 37 gradig mjölk och vispande ner tillsammans med ytterligare mjöl vilket gjorde att degen jäste (mest på bredden) och efter att jag bakade ut bullarna jäste de på brädden men inte på höjden. De smakade gott och ingen skillnad trots dubbel jästmängd. 
Svar på tråden varför jäser inte degen????????