• Edah

    Ni som fött fler än två barn - hur var förlossningarna olika?

    Hejsan!

    21 dagar kvar till BF och jag har ännu inte tänkt något på förlossningen! Det är tredje barnet så jag har ju fött förr men jag undrar ändå - ni som fött fler barn än två, har förlossningarna skilt sig mycket åt eller kan jag räkna med liknande förlopp. 1:an och 2:an skilde sig så till vida att 2:an kom ut mycket snabbare...

    Hur har era 3:e, 4:e, 5:e förlossningar skilt sig från de tidigare?
    Jag är inte ett dugg rädd för förlossningen men det känns lite som om jag "förträngt" den ändå! Kanske för att jag har två små barn att ta hand om...

    Fick lite ordentliga förvärkar härom dagen och fick lite panik - ingen väska packad, det stackars barnet har inget tilltänkt namn... har varit mycket mer förberedd de tidigare förlossningarna.

    Det vore kul att få ta del av andras erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Ni som fött fler än två barn - hur var förlossningarna olika?
  • Antivirus

    Jag har fött 4 barn och förlossningarna har skiljt sej åt, trean var den absolut bästa förlossningen. Snabb och med minst smärta, kunde stå böjd över sängen med lite lustgas och läsa aftonbladet till krystvärkarna började, krystade 7 minuter sen "ploppade" bebisen ut. Fyran var värre. Lycka till.

  • Hemliga 72an

    Det har gått snabbare varje gång och eftervärkarna värre.

  • BHJE

    När jag fick ettan var jag livrädd inför förlossningen; när jag gått halvtid kunde jag förlossningskapitlet i min gravidbok utantill. Väskan var packad lååångt innan BF.
    Alla vänliga själar med barn hade skrämt upp mig rejält!
    Så när det var dagen D ville jag mest bara att man plockade ut kotten med snitt.
    Men när jag väl sansat mig o vi kom in på förlossningen så kunde jag slappna av och då gjorde det helt plötsligt inte lika ont som när jag var hemma o helstirrig.
    Visst 17 gjorde det ont...jäkligt ont...men jag o lustgasen var ett finfint team
    Allt som allt 12,5 timme från jag vaknade hemma tills han var född.

    När det var dags för tvåan 17mån senare så var jag mest nojig över att jag inte kom ihåg hur det kändes när det startade; var rädd att jag skulle missa detta o föda hemma...hehe.
    Självklart så var jag fullt medveten om att det var dags när dagen D kom *ler*
    Smärtan denna gång var mer intensiv men jag var inte alls rädd utan så avslappnad man nu kan vara o jag såg fram emot förlossningen...även denna gång var jag i team med lustgasen och allt som allt tog det 3,5 timme från att jag vaknade tills han var född

    När så trean kom räknades jag som förstföderska igen då jag hade 9år mellan senaste o denna förlossning samt så hade jag en hel massa kraftiga förvärkar i mer än 1 månad innan BF.
    Så när jag går upp på natten med mina "förvärkar" så anade jag inte alls att det var på G; mina förvärkar hade hållt i sig en timme och sen försvunnit...så jag anade inget denna morgon.
    45min efter att jag vaknat var jag på väg in i duschen för att massera bort det onda i ryggen.
    Helt plötsligt så gick vattnet!
    Hann klä mig, ta oss till lasarettet och hann sen vara på förlossningen i 27min innan hon föddes...så de där 12 timmarna som jag förväntat mig blev i slutändan 1,5

  • BHJE

    Glömde skriva att vid sista förlossningen så hann jag inte få min käre lustgas, hann inte med någon bedövning alls *ler*

Svar på tråden Ni som fött fler än två barn - hur var förlossningarna olika?