• Utopia

Kärlek och sex mellan syskon - ok eller förkastligt?

OBS!!!! Efter kaoset på FL så bytte denna tråd namn:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m2403729.html

Jag startar därför en ny tråd, denna, med rätt namn, och så kan vi fortsätta diskutera i denna. Detta är den ursprunliga trådstarten i tråden ovan:

All form av incest (sexuell kontakt mellan anhöriga) är idag förbjudet enligt lag. Även sexuella kontakter mellan vuxna anhöriga. Och det är angående det jag frågar mig: är detta egentligen rätt och konsekvent, med avseende på synen vi idag har på sex och individers rättigheter att vara fria? Alltså, att vuxna människors samliv är kriminaliserat - om de är syskon.

Jag är ute efter era personliga åsikter i frågan. Alltså inte svar som ?det är olagligt, därför är det fel?. Vi vet att synen som människor i samhället har på sex, och därmed lagen, förändras hela tiden. Homosexualitet var förut kriminellt och de fick inte gifta sig. Men det har förändrats. Tycker ni att lagen om sexuella kontakter mellan syskon borde vara kvar? I så fall varför? Eller borde den förändras?

Nu är den här frågeställningen ganska hypotetisk, då jag inte vet hur många människor det kan röra sig om i samhället. Men nu låter vi det vara hypotetiskt, det vill säga OM det fanns människor som blev kära i sina syskon, vad borde lagen säga om de? Borde syskon få gifta sig? Borde de få adoptera barn? Varför inte i så fall? Finns det någon som har statistik på detta eller undersökningar som visar på det ena eller andra som rör detta ämne, så vore det väldigt intressant att få höra vad de säger.

OBS!!! Detta är ett känsligt ämne, så diskutera sakligt och med respekt och följ FLs regler! Begås övertramp ? anmäl! Och det är helt ok om tråden kommer att handla om mer än det som står här i TS. Och jag vill nämna att detta är en fråga som ?knoppats av? av från en annan tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-4-117/m2154 111-124.ht...

• Svar på tråden Kärlek och sex mellan syskon - ok eller förkastligt?
  • Utopia

Isfjord, angående ditt exempel->
    "Vad ska man göra?
    Köra vidare?
    Ungdomarna gör slut?
    Föräldarna gör slut?
    Båda gör slut?

Jag vet inte vad jag själv tycker, alla alternativ känns lika fel. "

Frågan är vad som känns fel eller rätt för de inblandade? Om de redan har en massa känslor, skulle de ge upp sina förhållanden bara för att omgivningen, en del människor de stöter på, kanske skulle tycka det är konstigt...? Nej sånt önskar jag att människor skulle få slippa, men jag kan tänka mig att det är en faktor ändå för de inblandade, men en sån sak borde inte få avgöra. Men om de tycker att det hela blir för konstigt, och de bara kan ge upp sina förhållanden, så ska de naturligtvis gör det. De får väga för och nackdelar mot varandra.

• Isfjord

Nog ungefär så jag känner också. De är inte biologiskt släkt men känslomässigt kan det bli krockar när de är både styvsyskon/par respektive styvföräldrar/svärföräldrar.

Det skulle nog kännas konstigt, men ännu mer fel att några skulle behöva göra slut.

Som med det mesta år man nog till sist avgöra från fall till fall.

• Utopia

Jag flyttar upp den här, för den finns inte längre med på listan under "etik" enligt när senaste inlägget gjordes. Men det var konstigt att den här inte bytte namn som alla de andra trådarna. Men det var bra så klart.

• Muminski

jag känner en familj som lever ungefär som isfjords exempel.

Ett par träffades flyttade ihop, de hade barn i övre tonåren.
    Mamman hade en dotter, pappan en son.
    Son och Dotter lärde känna varandra, levde som syskon men blev kära.
    Deras föräldrar fick så en son, som alltså blev deras syskon.
    Tonåringarna, som nu var lite äldre fick sedan 3 egna barn.

Visst har man reagerat lite det tillhör ju inte vanligheterna direkt. Men inte har jag tyckt att det varit snuskigt eller fel på något vis.

• Ahdela

Kan NÅGON ge mig ett endaste VETTIGT argument till VARFÖR det skulle vara ok för två syskon att skaffa barn tillsammans??
    Jag kan INTE för mitt liv komma på NÅGOT bra med att syskon är kära och bildar familj.

Jag dömer ingen men det här är verkligen konstigt.

• DaCiss

Jag tror inte ahdela att du får nått svar på den frågan för det är ingen här som sagt att syskon bör få skaffa barn tillsammans. Adoptera tycker jag de borde få men att skaffa barn tillsammans är att sätta sig själva långt mycket före barnen (att skaffa barn är alltid egoistiskt men om syskon gör det är det inte bara ego utan riktigt dumdristigt också att riskera barnens hälsa på det viset).

• Utopia

Ahdela->
    "Jag kan INTE för mitt liv komma på NÅGOT bra med att syskon är kära och bildar familj."

Är kärlek inte ett tillräckligt bra argument för två personer att vara tillsammans och leva tillsammans? Jag behöver inga fler argument för att jag ska leva med min kille i alla fall (vi är inte syskon, men vi är en man och en kvinna som är kära i varandra). Detsamma tycker jag borde gälla för alla andra också. Det är inte för andra som man borde presentera argument för varför man vill leva med nån, utan för varandra.

Biologiska barn tycker jag är nåt helt annat, och om du kollar tillbaks i tråden så ska du se att det inte är någon hittills som tyckt att biologiska barn mellan syskon skulle vara bra eller ok, pga nackdelarna för barnet uppkomna ur inaveln.

• vadskajaghetadå

det finns väl ingen människa som tycker sånt är okej!?!?!

utan att ha läst tråden måste jag bara få fråga..

usch...

• vadskajaghetadå

menade inte att låta otrevlig..

om ni minns skilda världar där sandra och daniel blev vrålkära utan att veta att de var syskon..det tyckte jag inte var äckligt..vet inte om dom kysstes efter att dom veta men jag tyckte fortfarande inte att det var äckligt..

• vadskajaghetadå

man kan inte rå för vem man blir kär i.det är mitt tycke..

som homosexuella, de blir kära i personen, om det är det motsatta könet spelar säkert mindre roll...

men att medvetet flirta med sitt syson ( man kanske träffas första gången efter många år) tycker jag är fel..

stäåmmer det inte att det blir fel på barnen om dom får barn??

• DaCiss

sannispannisen:

Jo barnen kan få grava och allvarliga fel och missbildningar.

Däremot så tycker jag att all kärlek som uppstår mellan två vuxna individer, som inte skadar någon, är vacker och borde få finnas!

• vadskajaghetadå

altså att syskon har en kärleksrelation utan barn?

• DaCiss

sannispannisen:

Frågan var riktad till mig? Du frågar alltså just efter jag sagt att all kärlek som inte skadar någon och uppstår mellan två vuxna borde få finnas?

Ja om du frågade mig så är svaret: JA, definitivt. Jag tycker alla som blir kära, där deras kärlek inte skadar någon, ska få omfamna kärleken och varandra! Helt klart. Varför inte?

Varför får i så fall jag älska min man obehindrat? Varför får grannens kärlek finnas? Varför får ett visst pars kärlek finnas ända tills man fått reda på att dom två är syskon eller kanske kusiner? Man får endast älska personer så länge man inte delar på nått rent fysiskt, alltså delar på kött och blod? Varför det? Om två syskon vill leva tillsammans och ine tänker skaffa barn tillsammans, varför skulle det vara fel?

• Ragge1972

Tycker det är helt ok med sex mellan syskon så länge det görs frivilligt och att man skyddar sig mot oönskade graviditeter. Har själv erfarenhet av sex med mina syskon, både systrar och bröder.

• Tyra myra

Det är ganska enkelt syskon ska inte ha sex.  Dels är det Tabu  och dels fördubblas anlagen hos avkomman.  En fördubbling av de genetiska anlagen innebär att sjukdomsanlag som annars skulle ha legat latent kan blomma upp.

Svar på tråden Kärlek och sex mellan syskon - ok eller förkastligt?