• plupp06

TPO antikroppar

Någon som vet om TPO antikroppar har någon påverkan för möjlighet att lyckas vid ÄD? Som salt i såren har det konstaterats att jag har förhöjda värden av dessa antikroppar.

• Svar på tråden TPO antikroppar
  • suba

Håller på att spricka i bitar.

Har haft sedan Feb 2007 TSH

• Sleepingbeuty

Vad menar du suba? Haft TSH sedan feb 2007???

• kantarellkisse

Sleepy> Jävlar vad irriterad jag blev nu... Jag tjatade till mig att öht få testa för sköldskörteln (men liksom alla andra har jag bara fått TSH och T4). Han har kommenterat att jag ligger lite väl lågt på östrogensidan, precis inom referensintervall, men eftersom jag är regelbunden har han sagt att det inte spelar roll. Jag har aldrig förstått att det fanns en koppling till sköldkörteln på det, men det borde ju gyn begripa tycker man (lågt östrogen fick jag svar på i januari). Jag fick det, motvilligt, genom att påpeka att jag är lågtempad (gärna strax under 36 innan ägglossning), svårigheter att tappa i vikt och dessutom nu 2 tidiga missfall.

Men ok, jag såg att du även nämnde psoriasis. Påverkar det missfallsfrekvens? Det är något vi har i familjen och som jag misstänker att jag har en mild variant av även om det aldrig varit särskilt problematiskt och iom att jag vet att någon riktig behandling inte finns har jag inte sökt för det. Men hur behandlar man fertiliteten då?

• suba

Sleepingbuety: Jag fick inte ihop hela texten föra gången.
    Håller på att spricka i bitar efter resultatet av sköldkörtel analysen gjord föra veckan.
    Har haft sedan Feb 2007 TSH

• jamis

Det gick nog inte denna gången heller...

suba skrev 2007-10-26 11:05:13 följande:
    Sleepingbuety: Jag fick inte ihop hela texten föra gången.Håller på att spricka i bitar efter resultatet av sköldkörtel analysen gjord föra veckan. Har haft sedan Feb 2007 TSH
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • suba

Jag håller på att spricka i bitar pga min TSH värdet.

Senaste analysen gjord förra veckan visade igen TSH

• jamis

Vad menar du? Har du för högt TSH-värde? Hur högt är det?

suba skrev 2007-10-26 12:38:18 följande:
    Jag håller på att spricka i bitar pga min TSH värdet.Senaste analysen gjord förra veckan visade igen TSH
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • suba

Jag hoppas ni får min hela texten nu vilket ni inte fick tidigare av okända skäl.

Min TSH

• jamis
    suba: Vid en behandlad hypothryeos ska TSH ligga under 1, men det behöver inte ligga på 1. Min läkare tycker att det ska ligga så lågt som möjligt så då borde väl ditt vara ok, annars kan du väl sänka dosen levaxin.
  • Sleepingbeuty

Återigen tjejer så backa i tråden så där finns info
    Är du inte behandlad för någon slags struma ska du inte göra någonting.
    Sedan hävdar jag bestämt att man inte ska laborera själv,Utan i så fall ta om proverna efter 2 veckor så du inte hamnar för tokigt fel.
    Du behöver inte ligga exakt på 1.Jag ligger under 1 som jag skrivit tidigare.
    För att sänka TSH ska du ta mer levaxin.Och det kan handla om små mikrogram.Jag rekommenderar INTE att man hela tiden laborerar själv med sina doser.För dosen man har, påverkar ju också hur man mår!!!
    Vissa tar mycket och ligger över eller under referensvärderna just för att de MÅR bättre av det.Därför är även doser individuellt inställda inte enbart på referensvärden utan även hur du mår i den dosen du är i.
    Ju mer levaxin du tar desto mindre i TSH värden.Ju mindre Levaxin du tar så stiger TSH värdet.
    Vid ett förstagångsprov av sin ämnesomsättning så ska alltid Fritt t3 Fritt T4 och TSH vara med, så att man får en hel bild av sina värden.Jag ger alltid rådet att ha en endokrinolog när man försöker bli gravid!!!!
    Man bör ligga lite lågt i TSH då, men NORMALT i de övriga.

jamis skrev 2007-10-26 20:49:26 följande:
    suba: Vid en behandlad hypothryeos ska TSH ligga under 1, men det behöver inte ligga på 1. Min läkare tycker att det ska ligga så lågt som möjligt så då borde väl ditt vara ok, annars kan du väl sänka dosen levaxin.
  • suba

Jag har också mätt S-Folat som ligger förhög men min läkare tycker att det är bara bra vilkt jag tycket att det är oförklarligt och löjligt efersom ingen förklaring jag fick.
    Som tur B12 verkar OK.

S-Folat = 29,1* (4-25 referensintervall)
    S-Kobalamin, B12 = 244 (150 - 800 referensintervall)

Vadinnebär förhög S-Folat?

Kram

• Sleepingbeuty

Om du inte tar Folacin 5 mg så ska du börja direkt med det.Finns på recept.Det förhindrar ryggmärgsbråck på fostret och är mer regel än undantag att ta.

Om du redan tar Folacin så är det helt naturligt och bra att du ligger högt i det värdet för det ska du göra och gör när du tar Folacin.

Serum Folat är samma som Folacin.

• jamis

Jag har aldrig sagt att man ska laborera själv. Jag sänker/höjer min dos när läkaren säger åt mig att göra det

Sleepingbeuty skrev 2007-10-26 21:29:59 följande:
    Återigen tjejer så backa i tråden så där finns infoÄr du inte behandlad för någon slags struma ska du inte göra någonting.Sedan hävdar jag bestämt att man inte ska laborera själv,Utan i så fall ta om proverna efter 2 veckor så du inte hamnar för tokigt fel.Du behöver inte ligga exakt på 1.Jag ligger under 1 som jag skrivit tidigare.För att sänka TSH ska du ta mer levaxin.Och det kan handla om små mikrogram.Jag rekommenderar INTE att man hela tiden laborerar själv med sina doser.För dosen man har, påverkar ju också hur man mår!!!Vissa tar mycket och ligger över eller under referensvärderna just för att de MÅR bättre av det.Därför är även doser individuellt inställda inte enbart på referensvärden utan även hur du mår i den dosen du är i.Ju mer levaxin du tar desto mindre i TSH värden.Ju mindre Levaxin du tar så stiger TSH värdet.Vid ett förstagångsprov av sin ämnesomsättning så ska alltid Fritt t3 Fritt T4 och TSH vara med, så att man får en hel bild av sina värden.Jag ger alltid rådet att ha en endokrinolog när man försöker bli gravid!!!!Man bör ligga lite lågt i TSH då, men NORMALT i de övriga.
  • suba

Men Sleepingbuety jag har redan höga om inte förhöga S-Folat vårdet och därmed är jag rädd at ta Folacin 5 mg.
    Hur mycket ska jag ta när jag har lite över max enligt referensintervallen? Eller får jag ta det i överhuvudtaget?
    Kram

• Sleepingbeuty

Det är ingen fara att ligga högt över.det gör man när man tar Folacin och det ska du ta.!!
    Det skyddar barnet från ryggmärgsbråck.Alla som ska bli gravida tar det! Regel, inget undantag.

jam: Jag menade inte så.Ville bara tala om till en del andra som blir oroliga och som inte vet

• jamis

Ok Det är bra att du förtydligar. Jag kanske inte var så tydlig

Sleepingbeuty skrev 2007-10-28 21:49:10 följande:
    Det är ingen fara att ligga högt över.det gör man när man tar Folacin och det ska du ta.!!Det skyddar barnet från ryggmärgsbråck.Alla som ska bli gravida tar det! Regel, inget undantag.jam: Jag menade inte så.Ville bara tala om till en del andra som blir oroliga och som inte vet
  • suba

Idag har jag fått svaret på mina sköldkörtel värdena vilket visar på att min TSH är förlåg (vilket jag visste) och mina anttikroppar värde är FÖRHÖGA (vilket jag inte visste).

Jag ska fortsätta ta 25mg Levaxin dock var annan dag / 12,5 varje dag, men läkaren sa ingenting om de höga TRO värdena. I för sig hade vi telefon samtal och därefter faxade hon mig analysresultatet som påvisade TPO värdena men som hon tog inte upp allas i samtalet.

? S-TSH

• suba

Jag får inte igen hela texten. jag lägger upp igen. Idag har jag fått svaret på mina sköldkörtel värdena vilket visar på att min TSH är förlåg (vilket jag visste) och mina anttikroppar värde är FÖRHÖGA (vilket jag inte visste).
    Jag ska fortsätta ta 25mg Levaxin dock var annan dag / 12,5 varje dag, men läkaren sa ingenting om de höga TRO värdena. I för sig hade vi telefon samtal och därefter faxade hon mig analysresultatet som påvisade TPO värdena men som hon tog inte upp allas i samtalet.
    ? S-TSH

Svar på tråden TPO antikroppar