• miababia

när är man ung förälder

hur gammal tycker du att man ska vara för att räknas som ung förälder? Alltså hur gammal man är när barnet föds

En kompis och jag diskuterade och hon tyckte till man var 25, jag tycker inte man kan räknas som ung förälder då

• Svar på tråden när är man ung förälder
  • millanp

Den dagen du kan släppa utelivet och vill vara hemma med barnen som mamma och vara en bra förebild. Den dagen du tar jobbsökandet eller ditt jobb på allvar. Den dagen du ger upp dina egna själviska tankar och ge dina tankar till barnet. Den dagen du längtar hem till ditt barn från var du nu än är. Den dagen då du kan offra allt av ditt liv för barnet då är man mogen för att vara föräldrer tycker jag. Har inget med åldern att göra.

• Fru Humla
    millanp skrev 2007-11-06 14:12:02 följande:
    Den dagen du kan släppa utelivet och vill vara hemma med barnen som mamma och vara en bra förebild. Den dagen du tar jobbsökandet eller ditt jobb på allvar. Den dagen du ger upp dina egna själviska tankar och ge dina tankar till barnet. Den dagen du längtar hem till ditt barn från var du nu än är. Den dagen då du kan offra allt av ditt liv för barnet då är man mogen för att vara föräldrer tycker jag. Har inget med åldern att göra.
    jättebra sagt men diskutionen handlar inte om hur gammal man ska vara för att "få" skaffa barn utan det finns ju ett begrepp som folk använder "ung förälder" eller "ung mamma" å det är det vi undrar när man i så fall slutar vara ung?
  • Familj Lo

Ang ung mamma,
    Jag var 19 när vi fick reda på att vi var gravida och 20 när han kom till världen min sambo 25 och jag anser mig inte som en ung mamma.

När folk frågat mig om jag inte skulle gå med i nån grupp med unga mammor har jag tänkt va?

Unga mammor för mig är vid 15 års ålder..

Förr i tiden, då hade man väl tyckt man var konstig om man väntade till 30??

tyckte det som millanp skrev var mkt bra förresten!

• marika o Oliver
    Valkyriah skrev 2007-11-03 11:19:23 följande:
    Om man är under 22 tycker jag man är en "ung mamma" Var drar du gränsen för vad som är gammalt?själv anser jag att man inte skaffar barn för att vara snäll utan egentligen är det ju en egoistisk handling hur gammal eller ung man än är.
    det är svårt att sätta någon gräns åt båda hållen...men under 20 anser jag att man är ung (men inte för ung) och över 35 tycker jag harr man är gammal för att få sitt första barn men kanske inte för gammal.
    Själv anser jag hellre ung än gammal.
  • Familj Lo

håller med marika, hellre ung än gammal.

När man är ung har man oftast mer tid och ork men är man över 30 har man mer ekonomiskt sett.

En vän till mig fick sitt första barn vid 26, folk tyckte det var ungt!

• Zsarah

här var jag bor så räknas jag inte som ung mamma då det är vanligt att få runt 16-18 års åldern och om någon kallar mej ung mamma blir jag mer sårad. jag ser mej inte som ung mamma, men det kan vara för att jag förknippar ung mamma med något dåligt (många här i staden jag bor så har inte varit bra unga mammor)

Bf 3 december:)
  • Zsarah
    Familj Lo skrev 2007-11-08 23:10:22 följande:
    Ang ung mamma, Jag var 19 när vi fick reda på att vi var gravida och 20 när han kom till världen min sambo 25 och jag anser mig inte som en ung mamma.När folk frågat mig om jag inte skulle gå med i nån grupp med unga mammor har jag tänkt va?Unga mammor för mig är vid 15 års ålder..Förr i tiden, då hade man väl tyckt man var konstig om man väntade till 30??tyckte det som millanp skrev var mkt bra förresten!
    stämmer så bra in på hur jag känner..
    Bf 3 december:)
  • AngelOfLove

Jag tycker att man är ung förälder i ca 15 till 21-årsåldern.

• BossOrange

Tonåringar går vanligtvis ännu i skolan, de får inte rösta eller köpa alkohol och de får billigare "ungdomsbiljetter" på tåg och flyg och då tycker jag de kan kategoriseras som ung mamma, även om dessa saker inte har nåt med dennes kompetens som mamma.

Men man kategoriseras av samhället som ung och då tcker jag att om de är föräldrar faktiskt ännu är unga.

Svar på tråden när är man ung förälder