• Anonym (undrar)

Lägenhet från socialen?

Någon som fått lägenhet via socialen?

Hur lång tid tog det att få lägenhet?
    Blir ni bunda via soc. så länge ni har lägenheten?

Berätta gärna!!

• Svar på tråden Lägenhet från socialen?
  • Anonym (knasmal)

Kan bara berätta hur d e för mig, jag är ensamstående med ett barn i stockholm. var ung när jag fick min son, bodde hemma i sju månaderefter sonens födelse, sen flyttade vi till en etta svart i andrahand, efter typ 4 månader fick vi inte bo kvar, flyttade då hem till föräldrarna igen, sen efter ett par veckor flyttade vi till karlstad i andrahand, men det funkade inte så vi flyttade hem till mina föräldrar igen. efter ett par veckor hemma gick det inte längre då kontaktade jag soc, och fick genom dom en etta i andrahand som jag _inte_ fick ta över. Då var min son nästan 1,5 år. När sonen var ca 2,5 fick vi en tvåa i andrahand av soc som ja heller inte kommer få ta över så nu när jag är självförsörjande söker jag egen lägenhet. vi får bo kvar här tills jag hittar en vettig egen lägenhet, alltså jag behöver inte flytta till en etta eftersom min son behöver eget rum. (han är drygt 4 nu)

• Anonym (knasmal)

Kan bara berätta hur d e för mig, jag är ensamstående med ett barn i stockholm. var ung när jag fick min son, bodde hemma i sju månaderefter sonens födelse, sen flyttade vi till en etta svart i andrahand, efter typ 4 månader fick vi inte bo kvar, flyttade då hem till föräldrarna igen, sen efter ett par veckor flyttade vi till karlstad i andrahand, men det funkade inte så vi flyttade hem till mina föräldrar igen. efter ett par veckor hemma gick det inte längre då kontaktade jag soc, och fick genom dom en etta i andrahand som jag _inte_ fick ta över. Då var min son nästan 1,5 år. När sonen var ca 2,5 fick vi en tvåa i andrahand av soc som ja heller inte kommer få ta över så nu när jag är självförsörjande söker jag egen lägenhet. vi får bo kvar här tills jag hittar en vettig egen lägenhet, alltså jag behöver inte flytta till en etta eftersom min son behöver eget rum. (han är drygt 4 nu)

• Anonym

har precis fått en lägenhet i sthlm via soc. Tog ca 3 månader innan jag fick den och dom har sagt att efter 2 år om jag har skött mig så får jag överta kontraktet.
    Man får skynda på soc lite med sådana saker för att de ska gå lite snabbare. dom kan vara rätt sega i bland..

Lycka till ts

• Anonym (ok?)

Jag fick en lägenhet genom soc. En vanlig lägenhet hos Malmstaden AB, i ett vanligt hus. Dock stod kommunen som kontraktsinnehavare.
    För att få bo där var jag tvungen att prata med en socialsekreterare en gång i veckan.

Jag fick lägenheten pga problem jag hade när jag bodde hos mina föräldrar. Inga droger, ingen alkohol, och inget våld what so ever. Vi var helt enkelt osams i tid och otid.
    Jag kan inte påstå att jag räknades som psykiskt sjuk, även om jag var ledsen i perioder. Men det var absolut inget som hindrade mig från att leva som en normal människa.

Stödboende kallade man det visst.

• Anonym

... Kan tillägga att kontraktet skrivits över på mig när jag blivit självförsörjande.. Nu flyttade jag ju till en annan och större lägenhet när jag blev självförsörjande. Alltså blev det aldrig aktuellt att skriva över kontraktet på mig.

Men hade jag velat bo kvar hade man skrivit över kontraktet på mig, alltså hade jag fått bo kvar. Såklart.

• Anonym (undrar)

Tack allihopa! Imorgon ska jag ringa och prata med sthlm och boka tid i december. Min soc.kontakt har redan varit i kontakt med dom också!

Har även börjat jaga lite på egen hand ifa soc. skulle vara sega! Men som sagt så kommer inte barnet förrns i april iaf :)

• Anonym (82)

Nej du behöver inte ha bidrag ifån soc för att bo i deras lägenhet. Jag själv bodde i en soc lägenhet för att jag inte fick någon annan läg och jag inte kunde bo hemma. Jag hade fast jobb och betalade min hyra under hela den period jag bodde där.

Fast sen vet jag inte om det är olika från kommun till kommun.

• Anonym (fff)

Bodde där innan men de gjorde om det till träningslägenhet

• Aniiee
    Anonym (fff) skrev 2022-03-23 21:44:38 följande:

Bodde där innan men de gjorde om det till träningslägenhet

Grattis till veckans trådlyft.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Syster)

Gammal tråd och irriterande med de som puffar upp döda trådar men nu när den väl är lyft kan jag lika gärna svara. 

Min bror fick lägenhet via socialen, det tog 1 år från att han hade blivit lovad hjälp tills han fick en lägenhet. Själva ansökan med överklagan tog 6 månader, så 18 månader totalt. Under tiden bodde han på olika flyktingboenden (kallas lägenhetshotell tror jag) Han fick ett förstahandskontrakt direkt, socialen stod aldrig på lägenheten. Vi bor i Stockholm.

• Calippo78

Jag vill flytta ihop med min kompis så tråkigt bo ensam.

Svar på tråden Lägenhet från socialen?