• Surkatt

Ni som fått MA, hur lång tid har det tagit innan det kommer ut?

Jag har nu fått bekräftat att jag har fått ett MA. Läkaren sa att jag får välja om jag vill skrapas eller vänta ut det, men att de brukar rekommendera att kroppen får rå om sig själv så långt det är möjligt. Graviditeten slutade att utvecklas väldigt tidigt, troligtvis i vecka sex eller sju, och jag skulle nu ha gått in i vecka tretton imorgon...

Jag förstår att det kan vara väldigt olika hur lång tid det tar, men jag är tacksom för alla svar jag kan få, för att se om man kan hitta nån slags "snitt" väntan iallafall. LÄkaren ville inte säga nåt, men när jag frågade om det kunde ta ett halvår så sa hon att det "inte borde det" och jag känner att jag inte har nån uppfattning alls om hur länge jag kan vänta mej...

Som sagt,tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ni som fått MA, hur lång tid har det tagit innan det kommer ut?
  • Krusbär

mariachi: beklagar verkligen, men bra om allt har kommit ut nu!

väst: Håller tummarna!

• Lilla Hönan

Jag fick missfall i torsdags, skulle varit i v.10 men fostret hade inte utveklats från v.4 typ bara några dagar efter positivt gravtest. Läkaren sa att det bästa va om kroppen själv fick ta hand om det, men jag ville inte det med tanke på att inget hänt dom senast 5veckorna. så jag fick tabletter. Som jag tog i torsdags o fy vilken värk, men det va som jag sa till sambon det kommer vara värre när bebben väl ska ut senare . Jag blödde mycket i torsdags, men nu blöder jag knappt o har bara ytterst lite känningar i magen emellanåt. Ska på återkontroll om 2 veckor o hoppas att allt kommit ut då, så detta inte blir en långdragen process.

• Mattea

Jag lider med er som går igenom missfall. Det är inget jag unnar någon att genomgå. Min historia är kanske inte heller så kul men jag hoppas att den har ett solskensslut...

Jag har fått två missfall på raken under 2007, båda i v 5-6 men upptäcktes inte förrän på VUL i v 10.

Första gången valde jag skrapning. Det gick smärtfritt rent fysiskt. Kände mig pigg och gick tillbaka till jobbet dagen efter. Med facit i hand var det dumt, de psykiska såren hade absolut inte läkt.

Efter andra missfallet lät jag därför fostret ta sig ut av sig själv. Jag hade tur, mina blödningar började bara några dagar efter VUL. Det gjorde djävulskt ont medan jag blödde men jag klarade det med hjälp av några panodil. Psykiskt passade det mig bättre, smärtan och den utdragna processen (det tog en vecka innan blödningarna avtog) gav mig tid för att sörja samtidigt.

Nu till det fina i kråksången. I mitten av januari i år var jag på återbesök, kontroll att allt var borta från senaste missfallet. Allt såg bra ut. Efter det har jag hunnit med ännu en IVF (alla försök har varit via IVF) och nu är jag gravid i v 6

Visst, för oss som har fått missfall är det svårt att koppla av och njuta av graviditeten. Varje dag går i snigelfart och jag vill bara vara i vecka 13 så att jag kan pusta ut.

Ge inte upp kampen, tjejer. Jag skickar en styrkekram till er alla.

Ps. Ledsen för det lååånga inlägget...

• jag är fin

Solskenshistorier är bra

En annan fråga... Efter min skrapning blödde jag minimalt i en vecka ungefär. Bara så jag klarade mig med trosskydd. Nu, 4 veckor efter skrapningen har jag fått mens, tror jag! För det är lika lite nu, bara så där som en "trosskyddsmens". Har aldrig blödit så här lite, men det har ju hållit på i snart en vecka så det borde vara mens..? Eller? Vad tror ni?

• m o e

jag är fin: Ändå sen jag fick tillbaka min mens efter sonens förlossning har jag haft sån mens. Blöder kanske i några timmar och klarar mig med trosskydd. Fick det i helgen, 40 dagar efter skrapningen. Jag räknar den som mens och imorgon sväljer jag första Pergon igen.

• hoppfull trots allt

har också funderingar runt mensen efter MA/MF..
    Fick konstaterat MA 25/1 och fick lite komplikationer i samband med att det skulle ut. Blev inte skrapad utan fick tab i 2 omgångar då jag efter första omgången fick en kraftig infektion+ att det var rester kvar. Blödde mer eller mindre konstant fram tills jag fick mens förra måndag,på slutet mer som en färgad flytning. Men vilken mens! Blödde igenom det mesta. Fick använda stor tjock nattbinda och den var helt full efter 40 min.
    Stora och måmnga klumpar/koagel kom det också. Höll på så i 3 dagar och på 4e dagen tog det helt slut. Fattar inget. Kan det ha varit rester kvar el?
    Hade sex i helgen för först gången på 100 år typ, och efter det blöder jag igen mer som en färgad flytning. Varje dag tänker jag att imorgon ringer jag och hör med dom på ferten om det är "normalt" men det blir aldrig av så ni får ursäkta detaljerna men här i tråden kan det kanske vara någon som vet eller varit med om liknande därför vänder jag mig nu till er.

• Franka

hoppfull trots allt och jag är fin: Jag vet inte i just ert fall men visst kan det bli "konstiga" blödningar efter missfall/MA, piller och skrapningar, men är man orolig tycker jag alltid man ska ringa och fråga.

Om man blöder mindre en vanligt efter en skrapning KAN man ha fått en sammanväxt, även om det är rätt ovanligt.

• jag är fin

Hm... ja alltså jag själv tycker jag blöder extremt lite. Både sist efter skrapningen och nu då. Men sammanväxt, då borde man väl få ont..?

Fick ni göra en efterkontroll med vul efter era skrapningar/tabletter? Jag fick inte göra nåt, bara ett gravtest. Kändes som ett totalt meningslöst besök.
    Känns i efterhand som att jag velat kolla så allt såg ok ut ju!

• hoppfull trots allt

jag är fin: jag fick göra ett vul ca 2 veckor efter tab för att se att allt såg bra ut och att det inte fans några rester kvar. Fick även reda på att slemmhinnan såg bra ut och att mensen skulle komma innom ett par veckor vilket den också gjorde. Det var även samma procedur när jag fick MF som nu vid MA vilket känns skönt mitt i all oro.
    Ring dom och be att få en koll! Ska göra det själv då det känns som jag fått blodbrist av all blödning.. Trött, andfådd när jag går i trappor och huvudvärk. Ska be om att få ta ett hb så blir det väl järnmedicin innan nästa FET försök.
    Lycka till!

• Krusbär

Om man blöder väldigt mycket och har ont kan det vara bra att kolla upp det, så att det inte finns rester kvar eller är en infektion.

Att man har konstiga blödningar, till exempel blöder väldigt lite, beror nog på att ägglossningen inte har kommit igång än. Då kan man få en mer sparsam "mens". Det kan ta ett tag innan kroppen hamnar i balans igen utan att något är fel.

Jag fick inte heller någon efterkontroll. De sa bara att jag skulle kolla med grav-test efter tre veckor.

• Lilla Hönan

Jag tog tabletterna förra torsdagen o fortfarande så kommer det mycket blod (färskt) o stora klumpar ibland. Och jag har fortfarande ont imagen. Kan detta betyda en infektion eller det håller på så här länge? Känns som om det kommer hålla på ett tag lite till. Jag ska in på återkoll om 1 vecka. Ska man ringa in o höra med dom?

• hoppfull trots allt

Lilla Hönan skrev 2008-03-12 19:59:51 följande:

Jag tog tabletterna förra torsdagen o fortfarande så kommer det mycket blod (färskt) o stora klumpar ibland. Och jag har fortfarande ont imagen. Kan detta betyda en infektion eller det håller på så här länge? Känns som om det kommer hålla på ett tag lite till. Jag ska in på återkoll om 1 vecka. Ska man ringa in o höra med dom?
    att ring och kolla är ju aldrig fel.
    Får du infektion så tror jag du märker det.
    Jag fick tab en onsd och låg inne onsd-torsd. På sönd kväll fick jag väldigt hög feber och värsta värken i hela kroppen. Låg bara och frossade och skakade. Blev raka vägen tillbaka till sjukan, fick 2 olika antibiotikadropp och låg inne i 3 dagar sen käkade jag 2 olika antibiotika i 10 dagar.
    Så länge du inte får feber och blödningen inte ökar är det nog ingen fara men istället för att du oroar dig är det ju bättre att ringa.
    Lycka till!
  • Ginger104

Jag fick mitt första missfall 4 månader sedan (v. 8). Och i går var det dags igen, v.6 den här gången, och eftersom jag hade slutat känna mig gravid ett par dagar sedan så förväntade jag mig det. Men varför ska man känna sig så j...la sjuk? Om man tänker sig hur litet det är vid v. 6, och endå känns det 12 gånger värre än mens. Kunde inte ens vara kvar på jobbet, trotts smärtstillande. Nu känner jag mig som om jag bara vill dö, blöder massa, ont överalt och har feber. fy fan... Vill inte vara med om det här igen! Först väntar man på att bli gravid, och sedan har man 9 månader framför sig med skräcken för att få missfall.

• faolan

känner igen mig i Hoppfull o Ginger! Blod, blod, ont, när ska skiten sluta. Gått omkring i största värsta mega bindan i hur länge som helst. Ska på kontroll på ons, hoppas på en liten frysis snart. Man känner sig aldrig pigg o fräsch precis.

Svar på tråden Ni som fått MA, hur lång tid har det tagit innan det kommer ut?