Svar på #7
Min dotter Jenny har då inte jättesvår AS men tillräckligt för att ha vara jobbigt.
När hon var liten så bestod den mest av att hon vägrade äta viss mat (hon åt typ bara pommes frites, kyckling och broccoli)...samt att hon var livrädd för barn!
I skolåldern så var det koncentrationssvårigheter och att hon var rädd för barn, samt att hon missförstod allt o alla...Hon tolkade allting Bokstavligt och hon åt knappt någonting
Förpuberteten var JOBBIGAST...(Gud, jag hade kunnat skänka bort henne till behövande..:)) Hon åt typ 5 saker, Kunde inte koncentrera sig på något annat än Poke´mon, bokmärken och klistermärken, var rädd för alla som var yngre än henne och testade allt o alla. Hon fick då också fobier mot massor med saker samt att hon inte kunde vara själv hemma en enda sekund, och hon kunde inte somna om inte jag var vaken och tv´n var på....
Tidig tonår så var hon Rädd för barn (en återkommande sak..), åt fortfarande knappt inte nånting och hade fortfarande specialintressen, kan fortfarande inte vara hemma själv och vi var tvugna att vara vakna och ha tv´n på, samt att det började gå ordentligt utför i skolan, trots att lärarna visste om hennes diagnos. Hennes fobier var värre, speciellt insektsfobierna, hon vääääägrade vara ute hela sommarhalvåret och vi fick inte ha varken fönster eller balkongdörrar öppna alls när hon var hemma.
Nu -16 år gammal -så äter hon visserligen fortfarande bara vissa saker (men nu lagar hon maten själv), men kan inte vara hemma själv när det är mörkt ute och kan inte somna när det är tyst eller om vi sover. Då väcker hon oss...Fobierna är äntligen bättre och det går bättre i skolan men det beror på att vi kontaktade Specialpedagogiska institutet så att de fick hjälpa lärarna att klara av henne..Hon har nu 4 IG...istället för 6 IG i åttan.
Tja jag skriver mer när jag kommer på mer...Om det är nåt specifikt så får du gärna fråga!!! Det är bara kul att få kontakt med andra. Så skriv gärna en rad i gästboken eller liknande om du vill!!