• fenomena83

Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??

Vad gillar era autistiska barn att leka med? Som intresserar dom och sysselsätter dom länge och samtidigt är bra för koncentrationen och utvecklingen och inlärningen??
    Nu vet jag inte ännu om min son är autism men något liknande är det i allafall, och vi tycker att det är så svårt att hitta något meningsfullt för honom att leka med eller sysselsätta honom med.
    Det som han kan sitta med i timmar utan att tröttna är att rita, och ibland titta i böcker. Sen är det inte mycket annat. Han sitter på sin gunghäst eller så hoppar han i sängen eller lyssnar på musik i soffan övrig tid.
    Men vi skulle så gärna vilja hitta nån "leksak" som är bra för inlärningen och utvecklingen som han kan tycka är roligt. Vanliga fantasilekar fattar han ju inte alls, så bilar och leksaksdjur och annat sånt som vi har hemma leker han inte med längre. Innan gillade han pussel jättemycket, men helt plötsligt har han tappat intresset för det också. Vi funderar på om dom kanske är för lätta för honom så vi köpte några nya pussel som var lite svårare, men han verkar inte alls intresserad Synd för pussel är ju en sån grej som är himla bra.

Vill gärna höra vad era barn sysselsätter sig med som är bra för intellektet och utvecklingen?
    Även om vår son kanske tycker att det allra roligaste som finns är att gunga på sin gunghäst så är det ju inte så stimulerande Fundersam

Tänkte ta upp det här med barnhabiliteringen också men vi ska inte dit igen förrän 1a februari och så länge vill jag inte vänta.... så är mycket tacksam för lite svar!

• Svar på tråden Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??
  • cruz

Studsmatta och iPad står på vår köplista nu. Vår autistiska son älskar djur så vi köpte två kaninungar som han brukar kela med varje dag. Fast det är ju givetvis jag som sköter dem. Men jag inbillar mig att det är bra att uppmuntra djurintresset. I framtiden när barnen blir större kanske man mäktar med att ha hund. Just nu är det dock uteslutet. Kaniner är till skillnad från hund ganska lättskötta. Vi har en stor hage på gräsmattan där de får springa om dagarna och där barnen kan krypa in och kela med dem. På kvällarna stänger vi in dem i buren.

• MMMMM
    Röda skrev 2008-01-05 21:03:03 följande:
    Kika på ilka.se (jag tror de har memoryt) och varsam.se
    Jag gjorde en beställning på ilka eftersom jag hittade många bra leksaker. Dock fick jag inte någon ordentlig orderbekräftelse plus att de ville jag skulle sätta in pengar i förskott på deras konto utan att ens ange något ordernummer eller dylikt. Jag bad om orderbekräftelse men fick bara en kopia på min beställning. Jag tycker det är läskigt att betala pengar till något jag inte fått bekräftat att jag beställt, plus att jag om jag ska betala in något vill ha en faktura först. Därför avsa jag mig beställningen, har ni andra beställt därifrån och fått "korrekta" underlag och kvitton? Jag hittar ej heller någon info om deras bolagsnamn, org-nr eller om de har f-skattsedel och dylikt. Därför vågar jag inte beställa från dem, så vill upplysa er andra om att vara försiktiga med dem.  
  • Little Ms Chatterbox
    MMMMM skrev 2012-12-06 14:42:29 följande:
    Jag gjorde en beställning på ilka eftersom jag hittade många bra leksaker. Dock fick jag inte någon ordentlig orderbekräftelse plus att de ville jag skulle sätta in pengar i förskott på deras konto utan att ens ange något ordernummer eller dylikt. Jag bad om orderbekräftelse men fick bara en kopia på min beställning. Jag tycker det är läskigt att betala pengar till något jag inte fått bekräftat att jag beställt, plus att jag om jag ska betala in något vill ha en faktura först. Därför avsa jag mig beställningen, har ni andra beställt därifrån och fått "korrekta" underlag och kvitton? Jag hittar ej heller någon info om deras bolagsnamn, org-nr eller om de har f-skattsedel och dylikt. Därför vågar jag inte beställa från dem, så vill upplysa er andra om att vara försiktiga med dem.  
    Här i Växjö finns det en butik (Funkibator) som har produkter från bla Varsam, om det är något man vill ha så kan de beställa hem saker genom butiken.
    Så se om du kan hitta någon butik i närheten av dig som har hjälpmedel. Fast just Varsam är ett känt företag och jag tror nog att det går att lita på, (tror bla kommuner anlitar dom) även om det blev konstigt just den gången du beställde. Går det få på faktura med i försändelsen?

Har du tittat på komikapp.se
  • My opinion

Håller med om iPadens förträfflighet. Men eftersom den är ganska dyr så vill jag tipsa om iPod touch som ju är dom en iPhone utan telefon. Dessa är mycket billigare och men ger givetvis inte samma upplevelse eftersom skärmen är mycket mindre än en iPad. Men det är ändå många appar som funkar jättebra. Om man har ett barn som gillar bokstäver så finns det en app, skolstil, där en röst upprepar det som barnet skriver. Dels bokstav för bokstav och sedan hela ordet eller meningen när man trycker enter. Är väl gjort för barn med läs/skrivavårigheter men funkar ju även för barn som skriver bättre än de pratar.. Söker man i app-store på autism så kommer det upp en massa gratis eller billiga appar. Jag kan även rekommendera de bilderboksappar som finns eftersom de klara det vi föräldrar i regel inte klarar, nämligen att upprepa samma ord 100 gånger efter varandra utan att försöka variera oss. Vår son har lärt sig många ord den vägen och lärde sig även läsa själv via dessa bilderboksappar när han var 3,5 något vi aldrig hade klarat av att förklara eller lära ut eftersom han hade väldigt få ord i sitt ordförråd. Med apparnas hjälp har han lärt sig skriva orden snabbare än han lärt sig uttala dem och absolut snabbare än han förstår vissa av dem. Det finns även kluriga pussel, memoryspel och andra mer kluriga appar. En som sonen är förtjust i nu som finns i en gratisversion är en Persson och findusapp där man får hjälpa Pettson med hans uppfinningar. På det analoga planet så har magnetbokstäver och en skrivtavla på ben varit bra presenter till vår son. På tavlan kan man även rita med whiteboardpennor eller med tavelkritor. Ett lekfält att gå in i när omgivningen blir för mycket eller när man vill busa och gömma sig. Vår son blev väldigt förtjust i en docka som sitter i en liten sittvagn och som säger mamma, pappa, skrattar och gråter allt när man trycker på magen. Tågbana i trä, finns fler sorter och de flesta går att kombinera med varandra. Just nu är det min pilatesboll med något för lite luft i som är av stort intresse. Hoppas något av tipsen passar

• Mamori

iPad!!! Har en autistisk son som när han fick iPaden inte kunde prata alls. Nu har han gått framåt ngt enormt, mycket pga den! Han har lärt sig språk, fått bättre självförtroende och är mer fokuserad och även social. Vi har läroappar och youtube där han själv söker fram barnprogram och tittar på tex barn som leker och då själv lär sig lekarna genom att titta om och om igen och sedan kan han leka dem med andra barn och med oss. Sådan enormt förbättring! Rekommenderar varmt! =)

• My opinion
    Mamori skrev 2013-07-26 12:53:41 följande:
    iPad!!! Har en autistisk son som när han fick iPaden inte kunde prata alls. Nu har han gått framåt ngt enormt, mycket pga den! Han har lärt sig språk, fått bättre självförtroende och är mer fokuserad och även social. Vi har läroappar och youtube där han själv söker fram barnprogram och tittar på tex barn som leker och då själv lär sig lekarna genom att titta om och om igen och sedan kan han leka dem med andra barn och med oss. Sådan enormt förbättring! Rekommenderar varmt! =)

visst är de underbara. IPaden och dess program klarar det ingen normal mamma eller pappa klarar, nämligen att upprepa samma ord på exakt samma söt gång på gång. Häst blir häst även 1000 gången inte hästapållen eller pållen som när jag skulle upprepa för femtioelfte gången. Dock när det gäller youtube, finns det något sätt att filtrera bort vissa sökord. Sonen är jätteförtjust i Family Guy men tar efter en del av deras mer otrevliga beteenden.
  • sansan
    Mamori skrev 2013-07-26 12:53:41 följande:
    Blir nyfiken på vad det är för Youtubeklipp där barn leker som fångar hans intresse. Kan du posta en länk eller berätta vilka sökord du använt? Det blir en del klipp att gå igenom annars för att hitta guldkornen
  • Anneli88

Jag har många vänner vars barn har speciella behov och gemensamt för alla är att de leker med leksaker som går att bygga vad du vill med. Exempelvis lego, mekano, cobi, sluban, megabloks m.fl.

• Jenita659

iPad / iPhone. Dotter m måttlig utvecklingsstörning och autism använder den dagligen . Bläddrar bilder, kör SVT play barnfilmer - med tecken och barndokumentärer. Samt enkla appar som Talking Cards och Toca boca, peka och sjung etc

• mammatilltretrollsnart

Vet inte hur gammalt ditt barn är men förutom iPad så kan leksaker som låter, blinkar/lyser, träna orsak-verkan :). Kika på komikapps hemsida för leksakstips. Dyra men bra!

Svar på tråden Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??