• kiron

    Min brorsdotter på 6 mån dog idag!

    Jag är helt förkrossad, hon somnade in i sängen. Ingen vet varför....
    Hur ska jag bete mig...
    Vill ju stötta min bror, men har ju en liten själv....
    ska jag lämna bort min son när jag åker till dem.

  • Svar på tråden Min brorsdotter på 6 mån dog idag!
  • gintonic77

    Jag skulle lämna liten hemma, om inte av den anledning att han kanske inte vill träffa en bebis, så av den anledning att han bör kunna vara ledsen, och du också för den delen. Kanske inte är så bra att ha med en liten då. Vet inte hur gammalt ditt barn är men jag skulle inte ta med mina små nånstans där de behöver se mig helt förkrossad.

  • esmeralda76

    Beklagar sorgen. Jag tycker att du absolut ska åka dit, men kanske lämna ditt barn hemma första gången. Vi förlorade vår son i v. 39 i magen, inte riktigt samma sak, men vi har verkligen uppskattat att familj och vänner har vågat ställa frågor till oss, och erbjudit hjälp. Vi tycker det känns skönt att kunna ventilera vad som hänt, ni behöver inte alltid säga så mkt. huvudsaken är att ni finns tillhands. Det värsta tycker vi har varit när nära vänner inte har hört av sig spontant efter det som hände oss eller sagt ngt när man stött ihop med dom. Men dom vet inte hur dom ska bete sig tror jag. Våra föräldrar och vänner var också väldigt duktiga på att komma över med färdiglagad mat, det var uppskattat, man hade ingen lust och ork att bry sig om sig själv när hela ens värld rasade samman. Så det är ett tips. Beklagar verkligen förlusten av din brorsdotter, ta hand om varandra.

  • Glittra2

    Beklagar sorgen. Gud va hemskt,blir så ledsen när jag hör sånt,Det värsta som kan hända .

  • kiron

    Vill bara tacka för er omtanke!
    Ska lämna min son till min systerdotter medans jag och min syster besöker min bror!
    Lilla tösen ska obduseras i Lund.
    troligtvis pds.
    Läkaren hade sagt att psd förekom upp till 1år men vanligtvis mellan 2mån -8mån!

    Jag tackar var dag jag får ha min son hos mig!
    TACK igen!

  • malibos

    Åh gud så hemskt. Vilken mardröm. Jag beklagar verkligen

  • Krusmynta

    Beklagar det som hänt. Det är nog bra att få gråta av sig det värsta när man träffas första gången och kunna ägna all uppmärksamhet till din bror med familj. Men fråga hur han vill ha det.

    Till Ciccielv: Vad jag vet efter att ha varit med då ett barn i min omgivning dog vid 22 mån ålder så kallas det inte PSD när barnen blir lite större utan Plötslig död i tidig ålder. Men det är bara ett annat namn för det är samma orsak. Dock är det väldigt ovanligt när barnet blir större dvs inte är spädbarn.

  • palmblad

    Kan va samma typ av "sjukdom", men vid 8 år är man inget späbarn.


    ciccielv skrev 2008-01-13 18:13:33 följande:
    beklagar sorgen.livet är verkligen orättvist.spädbarnsdöd kan ske ända upp till ca 8 års åldersänder många styrkekramar till din bror och släkt
  • palmblad

    Faktiskt upp tills 18 mån eller 2 år, minns ej riktigt. Zemlans dotter var 15 mån.

    Im Fabulous skrev 2008-01-13 18:39:51 följande:


    Tro inte på allt du ser. Plötslig Spädbarnsdöd förekommer bland spädbarn, upp till 1 års ålder.BEKLAGAR Ts. Skickar styrkekramar.
  • chess1979

    jag tittade på min dotter imorse när jag bytte blöja på henne och tänkte vad skönt att hon blir 6månader nästa vecka för nu måste risken vara minimal för psd.
    så går jag in och läser detta.

    ts- en stor kram till din familj, kan inte och vill inte tänka mig vad det äi ni, spec din bror går igenom.

    ta hand om er


    ♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • HardrockGoddess

    Jag förlorade min nästan 6 månader gamla dotter för ett halvår sedan. Hon somnade också in i sängen bara, en eftermiddag.

    Mitt råd till dig är att stötta praktiskt. Vi fick mycket praktisk hjälp i form av handling, diskning, matlagning den första tiden efter att vår dotter dött. Utan den hjälpen hade vi gått under helt. Och prata. Prata så mycket du kan och som din bror vill.


    Stor kram till dig och din brors familj. Det är en mycket svår tid ni har framför er, skall jag inte sticka under stolen med, men om man hjälps åt går det lite lättare.

  • melissaalexander

    Jag beklagar sorgen, fruktansvärt. Tänker på er! Mvh Therese

  • Skoffs

    Beklagar sorgen.Usch så hemskt..Är själv livrädd det ska hända min son ,nu 2 mån gammal.Så totalt onödig sak,PSD....man undrar ju verkligen vad som orsakar det. Men kan man trösta sig och tro det är ngt medfött genetiskt fel som ger tex hjärtstopp i form av en rytmrubbning och att det inte hade gått rädda barnet oavsett vad? Läser själv till läkare o skrev en forsknings rapport om Brugdasyndrom som just drabbar små barn,död i sömnen pga en mutation i ett gen,som i sin tur gör att hjärtat stannar. Mkt ovanligt i Sverige/Norden men man tror detta syndrom kan vara en av orsákerna.Det finns ju en viss ökad risk för syskon och då msået man ju antaga att PSD kan vara genetiskt betingad.
    En sådan sjukdom kan man ju inte göra ngt åt mer än att isåfall operera in en defibrillator.

    vad som förvånar mig är att andningslarmen inte också har en pulsmonitor.Borde vara enkelt ha en sådan som kan sensa av en långsamt hjärtrytm. man tror ju att PSD föregås av bradycardi i vissa fall.Också ventrikelflimmer då hjärtats elektricitet blir kaos borde kunna sensas av. Med dagens teknik borde man kunna göra ett sådant larm.

    Hade jag jobbat kvar på hjärtintensiven där jag jobbade innan och förlorat ett barn i PSD hade jag banne mig köpte mig en bärbar defibrillator med hjärtelektroder o fäst på mitt barn på natten.Samt haft ett andningslarm.

    Jag undrar varför barnmorskor och läkare avråder föräldrar köpa larm...? Rent teoretiskt kan det rädda liv. Och som förälder vill man ju optimera betingelserna för sitt barn,även om risken för att råka ut för PSD är mkt liten och att effekten av larm är omdebaterad. Jag kommer säga till mina patienter att skaffa ett larm om man är orolig och samtidigt isåfall råda den gå en HLR kurs för spädbarn. Måste ju verka mer seriöst som läkare säga så!

  • tangerine

    Så ledsen att din brors barn lämnat dom.. ville säga till dig att jag blir jätte ledsen när andra inte tar med sina barn till oss eller gömmer dom när vi hälsar på.. har man barn så älskar man ju barn, man saknar allt med dom när det försvinner!

    Låt din bror hålla ditt barn och bara få känna närheten.. om det är vad han och hans familj vill..

Svar på tråden Min brorsdotter på 6 mån dog idag!