• josieposie

Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?

Hejsan!

Idag var jag hos tandläkaren med våran dotter 14mån. Hon har ännu inte fått några tänder och tandläkaren tyckte det var lite konstigt att det inte ens såg ut att vara några på gång...
    Hon frågade om vi föräldrar fått tänder ovanligt sent och jag kunde bara svara för mig själv att så inte var fallet.

Min sambo är adopterad från Korea och vi vet inte vid vilken ålder han fick tänder.

Tandläkaren sa då att eventuellt kan det kanske vara så att barn till asiater får tänder senare... (alltså hon visste inget om det egentligen utan det var mest en fundering och hon skulle höra med barntandhälsovården om det kunde vara så)

Jag undrar om det är någon här som vet om det kanske är så att det stämmer...???

Tack för hjälpen!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-14 19:04
    Det ska naturligtvis stå asiater i rubriken!! Ursäkta mig...

• Svar på tråden Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?
  • josieposie

Ville bara stolt säga att Alices första tand har spruckit igenom idag!!!
    Än så länge är det bara något lite vasst där nere men det kommer väl mera och fler...

• Sally

Hej! Vår son, adopterad från Thailand, var 14 månader när vi fick honom och hade massor med tänder - 8 st, som blev 12 st vid 15 månader. Nu är han 20 månader och har 14, och de sista 2 har börjat komma fram.

• fridaa

Jag är adopterad från Korea och har en liten halvasiat här hemma som nu är fem månader. När hon hon var 2,5 månad så kunde de första risgrynen skymtas i överkäken och nu börjar de små risgrynen växa till sig. Så här stämmer det inte att tänderna kommer sent.

• Rosarin

Hmm...intressant..

Jag ar ocksa adopterad fran Thailand och har for mig att jag fick tander ratt sa tidigt. Ska fraga mamma, nasta gang vi pratar.:)

Har sjalv en dotter pa snart 10 manader men hon har inte tander annu.

Har i Thailand sager de att barnen far tander tidigare men det beror framst pa att de borjar ge dem fast foda redan vid 3-4 manaders alder.
    De flesta Thai-barnen borjar fa ata lite ris varje dag vid 4 manaders alder.
    En annan sak de gor ar att de staller barnen upp sa snabbt det bara gar.
    Nar de ar 3 manader borjar de trana dem genom att satta fotterna pa marken sa att de ska fa kanna hur marken kanns sen tranar de dem att stracka pa benen sa de far starka ben.
    Thaiarna tror att de ska lara sig ga tidigare da.

Visst ar det kul hur olika det ar i olika lander. :)

• thanisa

Maken är adopterad från Korea och våra barn har fått tänder tidigt. Dottern hade inte tänder när hon föddes men man såg små vita prickar i tandköttet som snart började spricka fram ordentligt. Hon är nu 6 år och har inga tendenser till att börja tappa tänder. Sonen var mer normal med tänderna och de började komma vid 4 månader.

• mammatillvictor

Vår son är 17 mån nu och han har redan börjat få kindtänder, massor! Han har 9 tänder sammanlagt upp och nere och nu på två dagar har 3 kindtänder kommit! Så han är snabb

• Perlansson

Jag är från Korea och min sambo är svensk.
    Vi fick en son för cirka nio månader sedan och han fick sina två första tänder redan när han var fem månader.
    Och förresten är hans farmor tandsköterska och hon har aldrig nämnt något sådant.

• ComEnt

Våra Prinsar var 14 månader när vi hämtade dem. Ena Prinsen hade då nästan fullt med tänder i sin lilla mun, när han var 16 månader så hade han fullt. Andra Prinsen, hans tvillingbror, tog klart längre tid på sig. Han hade "bara" två tänder uppe och två tänder nere när vi hämtade dem. Nu, vid snart 2½ års ålder har de alla sina tänder på plats.

Så jag tror också att det mer handlar om anlag.

CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire
  • Familjen LÖ

Min dotter har en pappa som är adopterad från Sydkorea. Vår lilla tjej fick sin första tand när hon va fem och en halv månad, så det va nog rätt tidigt.

• Lizel

Jag är adopterad från Korea och vår lilla tjej fick sin första tand vid 7 månaders ålder och nu är hon 16 månader och har 12 tänder. När vi var hos tandläkaren så sa de att hon var tidig med kindtänderna... Jag tror att det där med tänder är nog individuellt och inte så mycket beroende på vad man har för ursprung/var man kommer ifrån.

• Drutten83

Frågan om tänder på halvasiater verkar vara besvarad, jag är glad att hitta andra mixer (min son är mix, pappan/minsambo är från Thailand). Lycka till alla!

• josieposie

Kul att så många har svarat på min fråga..
    Alice har fortfarande bara fått två små risgryn och nu är hon 17 månader men tandläkaren sa att nu vet vi ju att de finns där och kommer förr eller senare, så ingen fara på taket...

Kramar

Svar på tråden Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?