• Happy 2

    Hur lyckas man öka mjölken och börja helamma??

    Min lilla dotter är nu snart 5 veckor gammal. Hon föddes i vecka 35 och vägde strax under 2kg när hon föddes. Nu har hon ökat till ca 3kg. Dom första 2 veckorna hade hon en sond & fick mat via den vägen + att jag försökte & amma henne. Men såfort jag la henne vid bröstet så orkade hon bara ta några sugtag för att sedan somna. Dom på neo sa att det var för att hon var så pass liten så hon inte orkar att amma, men att det skulle komma igång sedan när hon blev lite större.
    När hon blev av med sonden så bytte vi till flaska vilket vi gav henne ersättning + bröstmjölk som jag pumpade ur till varje måltid. + att vid nästan varje mål försökte jag att amma henne, ibland var hon lite piggare och orkade lite mer (dock inte så att det täckte upp hennes måltid) & ibland så orkade hon inte äta alls.
    Men nu är det fortfarande lika dant, hon tar bröstet varje gång jag erbjuder det då det är matdags för henne. Men hon äter knappt något alls, hon bara somnar. Och dom gångerna hon väl vill äta, så finns det inte mjölk så att det räcker. När vi hade neovård i hemmet & det beslutades att sonden skulle bort så fick jag även uppmaningar om att sluta pumpa, då jag överproducerade så emellanåt fick jag slänga en massa mjölk som jag pumpat ur (visste inte då att man kunde frysa in det). Så gjorde som dom sa, men detta har nu lett till att det inte finns mjölk så att det räcker. Min dotter äter ca 60 var 3e timma. Och inte en chans att jag kan ge henne den bröstmjölken trotts att jag vill. Enligt bvc ska jag börja amma henne oftare för att öka produktionen, så har testat det, lät då bli & ge henne ersättning, så hon instället vaknade varje till varannan timma för att småäta lite, då det inte fanns så mkt mjölk efter så kort tid. Men detta har absolut inte gett mig mer mjölk, snarare en missnöjd dotter. Så slutade med detta efter ca en vecka.
    Börjar kännas som om att detta är meningslöst med ammningen när det inte fungerar alls knappt. Hur 17 gör ni??? Trodde inte det skulle vara sådana problem. Svaret jag får när vi är på bvc är att... jaaa, hon är ju fortfarande så liten så hon orkar inte så mycket än..... (hmmmm, jovisst men hon har gått upp bra i vikt och hon orkar vara vaken flera timmar i sträck, men amma, neh det är för ansträngande?). Är det sådan stor skillnad på att amma som att äta ur flaskan? Har testat att tagit av henne lite kläder så hon blir lite yligare när hon ska amma för & se till att det inte blir för varmt & mysigt så hon somnar pga av det, det funkar lite bättre dom gångerna hon väl är pigg & vill äta. Men då finns det ju inte mjölk så det räcker så då blir jag tvungen att ta till ersättning + flaska ändå. Och pumpa är ju ingen idé för då har jag ju ingen mjölk alls att erbjuda henne till varje måltid.
    Oj, blev visst lite långt detta, men ville bara höra med er hur ni har fått igång amningen osv. För vill så gärna bara ge henne bröstmjölk & hellt börja kunna helamma henne. Då hon har väldig magknip om dagar/nätterna & jag tror det har med ersättningen & göra då detta problemet inte fanns dom dagarna då hon enbart fick bröstmjölk. :)

  • Svar på tråden Hur lyckas man öka mjölken och börja helamma??
  • cloudberry79

    Jag delammar i dagsläget och är ganska nöjd med det. Han äter aldrig ett helt mål utan behöver alltid tillägg, men jag försöker övertyga mig själv om att han får alla fördelar med amningen om han ammar 40ml i en halvtimme och sen får ersättning. Skulle bara så gärna vilja kunna helamma!


    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Pilea

    Ibland tror jag att det kan låsa sig pga all stress och oro och då spelar det ingen roll hur mycket man pumpar osv. Man måste nog försöka släppa all press för att mjölken ska komma igång och inte tänka negativa tankar, men det är ju lättare sagt än gjort. Vet hur jobbigt det kan vara, själv gav jag upp tillslut och började helt med ersättning och det var det bästa jag någonsin gjort, så himla skönt och ett orosmoment mindre.

  • Superizza
    cloudberry79 skrev 2008-01-28 17:57:53 följande:
    Är det någon här som lyckats helamma en extremprematur (utan att ha barn sedan tidigare)? Har verkligen försökt pumpa och pumpa i åtta veckor, sedan försökte vi intensivamma, med akut viktnedgång (100g på en dag) som resultat för fyra veckor sedan. Hur kan man våga prova igen? Vi har vägt Vidar före och efter amning, han får i sig cirka 20 ml från mig, samma som jag pumpar.
    min son e född i v32+1 o ja hel ammar.. ja pumpade o ja fick så mkt mjölk över så ja sålde 11L.. o då sond matades han i mer 3 veckor först.. så de går..
  • cloudberry79
    Superizza skrev 2008-01-31 16:31:10 följande:
    min son e född i v32+1 o ja hel ammar.. ja pumpade o ja fick så mkt mjölk över så ja sålde 11L.. o då sond matades han i mer 3 veckor först.. så de går..
    Jo, men 32, då fick han iaf amma från början, iallafall snutta? Räknas ju inte riktigt som EPT.
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • knäppisen

    Jag tycker det är strongt att kämpa på så. De flesta som låg på neo när vi låg där och som hade fått bebisar runt v 30 och tidigare gav upp tanken på att amma efter ett tag. Pressen och stressen över hela situationen gjorde att mjölken sinade. Bebisarna blir stora och goa ändå. Amning är inget saliggörande. Glada nöjda mammor är viktigare, sen om barnet helammas eller delammas, skit samma.

    Min son föddes i v 29+0 och jag ammade honom helt, men han var väldigt intresserad av att bli ammad och jag tror att tack vare att jag ammat tidigare så visste jag hur man skulle göra. Det är mycket svårare att få till amningen med en prematurbebis första gången. Amningen i sig är inte helt enkel i början (hur håller man, hur ska det kännas, vad gör man) och dessutom med en miniminibebis som drunknar vid bröstet är ju en STOR konst. För mej var det i alla fall inte alls naturligt att amma när dottern föddes, vi fick kämpa på länge innan det funkade och hon var ändå född i v 33.

  • Happy 2

    Oj, här har det varit mkt aktivitet i tråden. Har inte haft tid för & va inne & läsa här förnst nu. Tack för alla råd förresten :)
    Har legat lite på latsidan vad gäller pumpningen tuvärr, då jag har en sådan dålig pump så blir sur av & bara se den :p, men bestämde förut idag att jag ska ta tag i det hela igen & åka och köpa en ny (senare idag). Ni kanske har ngt tipps på en bra billig & smidig? Funderade på den som nu finns på rabatt hos babyproffsen om det kan vara något?
    Vad gäller framstegen med amningen så har dottern bättrat sig en hel del vad gäller viljan till att amma iaf :) Dom flesta förmiddagarna går nu åt att sitta med henne snuttandes i famnen. Hon vill dock inte ha mjölken utan bara ligga där & snutta utan & äta. Så när hon får munnen full med mjölk så spottar hon ut den & sedan tar tag igen för & sedan hålla på så tills hon somnar.
    När jag testar att lägga henne vid bröstet ibörjan av en måltid så äter hon, men väldigt väldigt lite. Ibland för att hon somnar innan hon fått i sig tillräkligt eller för att jag inte har så att det räcker. Så denna ersättning har vi fortfarande inte kommit ifrån. Men känns som om att man kan få det hela att fungera lite bättre om man nu lyckas få igång produtionen lite mera. Men just nu går det utför, på högra sidan finns knappt någon mjölk alls längre, men på vänster så finns det en aning mer men inte tillräkligt. Men iom att dottern värkligen vill "försöker iaf" att amma nu så ska jag testa detta med att verkligen pumpa ca var 3:e timma & se om det blir något resultat. Gäller bara att orka med det åxå, sitter uppe precis hela nätterna med henne då hon bara vill sova i famnen, lägger man ifrån sig henne börjar hon knorra inom 5 minuter. Förmiddagarna är hon bara sur & missnöjd omman inte har henne till bröstet. Så äntligen när det börjar närma sig eftermiddag/kväll får man lov & ta en paus så man kan sova några timmar. Vore allt bra skönt ibland om männen också hade tuttar & kunna amma med :P Men antar att min något konstiga dygnsrytm & brist på sömn har en hel del med & göra att man inte har så mkt mjölk för tillfället. Men hoppas det reder sig framöver det med :)

  • Bäbis 2008

    Hej ts! Inte så konstigt om du inte har så mkt mjölk nu när hon inte vill äta så mkt själv. När hon börjar äta mer så kommer nog du få mer mjölk oxå. Jag känner verkligen igen mig när du beskriver hur din dotter inte vill sova själv! Min son sover bara kortare stunder själv på dagarna, men på nätterna vill han vara nära hela tiden. Men jag gör så att han får sova med mig i sängen, annars hade jag aldrig klarat mig genom dagarna om jag inte fick sova! Första nätterna sov jag inte mycket med honom bredvid men nu har jag vant mig och sover riktigt bra. Han vill helst ligga på min arm och så ska jag hålla om honom med den andra armen... Lycka till med allt!

  • Superizza
    cloudberry79 skrev 2008-01-31 18:36:31 följande:
    Jo, men 32, då fick han iaf amma från början, iallafall snutta? Räknas ju inte riktigt som EPT.
    Nä, dom första dagarna gick de inte o när han började snutta mkt så vart han sjuk.. så de vart typ inget dom första 3 veckorna..
  • Superizza
    cloudberry79 skrev 2008-01-31 18:36:31 följande:
    Jo, men 32, då fick han iaf amma från början, iallafall snutta? Räknas ju inte riktigt som EPT.
    Ja delade rum me en tjej som fick sin dotter torr de va i v 26 o hon hel ammade och hon kunde inte amma från början..
  • linnsan

    Min dotter föddes i v.26+3 och började att amma i v.33-34 (fyllde på extra i sonden). Visst började vi lägga henne till bröstet redan i v.28-29 men när hon blivit ca 40 veckor så kunde vi helamma. det verkar som att hon hela tiden ville amma och för att öka mjölken så pumpade jag efteråt och frös in. Jag tror att man får titta på bebisen det är inte alla som vill amma utan det passar bättre med flaska. Vi lånade pump från neonatal eftersom hon var prematur. Jag har för mig att det var gratis. jag hade inte tillräckligt med mjölk ändå och vi fick ge tillskott men det gillade hon inte och jag upplevde att hon låg vid bröstet ofta. Man får gilla läget men jag tror att det är viktigt (nu efteråt) att man håller sig innom 3 timmar för ibland kunde det handla om att hon egentligen var trött och jag misstolkade det som att hon var hungrig.... men man lär sig och snart kommer nummer två, 9 veckor kvar och jag hopppas det finns mjölk till den.

  • tinaw

    Själv ska jag ta tre amningsdygn nu för att öka på mjölken, dvs amma så mycket som min tjej går med på.

    Ang vara i famnen hela tiden så är det jättebra för mjölkproduktionen! En bärsjal kanske vore nåt?

    Du skulle kunna ringa en av Amningshjälpens hjälpmammor för att få råd och framför allt stöttning. De är guld värda! Telefonnummer finns här: www.amningshjalpen.se/lansgrupper/alla.htm

    Går även att maila med hjälpmammor på Amningshjälpens hemsida nånstans.

  • riksettan

    Hej! Jag såg att den här tråden är gammal men jag försöker ändå. Jag undrar om det är någon därute som har tips om var man kan vända sig för att få primperan? Min son låg inne på neo och sondmatades, men jag fick aldrig trappa ut ersättningen när vi kom hem för sköterskan på BVC som tyckte att min son (trots att jag och hans pappa är väldigt små och smala) skulle ligga på mittenkurvan. Först nu har jag hittat WHOs kurva för ammade barn som han följde precis när jag ammade som mest. Då sa sköterskan att jag MÅSTE ge 90ml i timmen till en sex veckors bebis och dum som jag var gjorde jag som hon sa. Nu är han fyra månader och amningen försvann ju nästan helt efter all vikthets och ersättning, jag blir så ledsen när jag tänker på att jag bara löd BVC. Saken är den att han kräks ofantliga mängder av vanlig ersättning så han fick den allra mildaste utskriven men den är han inte alls lika motiverad att äta för den är väl inte så god. När jag ger honom det jag lyckats pumpa ur (ett mål om dagen) är han en helt annan unge, jätteglad och harmonisk och mysig, men sen är det tillbaka till ledsen gnällig bebis så fort ersättningen kommer fram igen. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag hade tänkt amma i minst ett år för vi har mycket allergier i släkten på båda sidor. Jag tänkte om man kanske kan få domperidon (tror jag det heter) på licens. Det är ungefär samma som primperan dvs att det höjer prolaktinet, men utan att passera hjärnan. Tydligen kan man köpa det över disk i England men här verkar det svårare att få tag i. Förlåt för långt inlägg men jag är helt slut, sitter och pumpar hela tiden så mycket jag hinner och dricker teer och bakar amningskakor men det går så otroligt långsamt och känns nästan omöjligt. Snälla skriv en rad om det någon som kan hjälpa mig med tips på läkare eller mottagningar som är villiga att skriva ut något för amningen! Sprejet har jag men det hjälper inte så mycket.

  • yodi
    riksettan skrev 2014-06-05 17:53:39 följande:

    Hej! Jag såg att den här tråden är gammal men jag försöker ändå. Jag undrar om det är någon därute som har tips om var man kan vända sig för att få primperan? Min son låg inne på neo och sondmatades, men jag fick aldrig trappa ut ersättningen när vi kom hem för sköterskan på BVC som tyckte att min son (trots att jag och hans pappa är väldigt små och smala) skulle ligga på mittenkurvan. Först nu har jag hittat WHOs kurva för ammade barn som han följde precis när jag ammade som mest. Då sa sköterskan att jag MÅSTE ge 90ml i timmen till en sex veckors bebis och dum som jag var gjorde jag som hon sa. Nu är han fyra månader och amningen försvann ju nästan helt efter all vikthets och ersättning, jag blir så ledsen när jag tänker på att jag bara löd BVC. Saken är den att han kräks ofantliga mängder av vanlig ersättning så han fick den allra mildaste utskriven men den är han inte alls lika motiverad att äta för den är väl inte så god. När jag ger honom det jag lyckats pumpa ur (ett mål om dagen) är han en helt annan unge, jätteglad och harmonisk och mysig, men sen är det tillbaka till ledsen gnällig bebis så fort ersättningen kommer fram igen. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag hade tänkt amma i minst ett år för vi har mycket allergier i släkten på båda sidor. Jag tänkte om man kanske kan få domperidon (tror jag det heter) på licens. Det är ungefär samma som primperan dvs att det höjer prolaktinet, men utan att passera hjärnan. Tydligen kan man köpa det över disk i England men här verkar det svårare att få tag i. Förlåt för långt inlägg men jag är helt slut, sitter och pumpar hela tiden så mycket jag hinner och dricker teer och bakar amningskakor men det går så otroligt långsamt och känns nästan omöjligt. Snälla skriv en rad om det någon som kan hjälpa mig med tips på läkare eller mottagningar som är villiga att skriva ut något för amningen! Sprejet har jag men det hjälper inte så mycket.


    neo där ni låg kan kanske hjälpa dig med det?
Svar på tråden Hur lyckas man öka mjölken och börja helamma??