• Kassie

"svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?

är det nagon mer än jag som bor utomlands med utländsk man och känner sig lite ensam i sina tankar kring barnuppfostran? Min man tycker som de flesta andra i södra europa att det kan vara behövligt att ge sitt barn smisk i rumpan eller pa handen om det är nagot allvarligt fel som barnet har gjort och inte lyssnar pa ord. Dock vet han att jag är totalt emot detta som de flesta andra svenskar och vet att han inte "far" göra detta för mig. Jag vill betona att det han inte menar att sla hart utan för hans skull sa handlar det om att "klappa" och markera att det är nagot fel som barnet har gjort. Trots att han inte skulle göra det eftersom han vet vad jag tycker och känner sa känns det jobbigt att han tycker att det vore helt ok precis som alla andra "sydlänningar" som jag träffar. Jag känner mig helt ensam med mina asikter men försvarar dem vid varje diskussion för att i förhoppningsvis lyckas omvända nagon.

• Svar på tråden "svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?
  • morsigne

Min man ar fran egypten och jag ar svensk men vi har svensk uppfostring for lila sonen

• Sophia2

Kan man inte försöka lite omvänd pedagogik och "daska" till (inte så att det blir märken men ändå hårt) alla vuxna i bekantskapskretsen när de gör fel, ex talar med mat i munnen, glömmer nysa i armbågsvecket, går in med skorna på, svär etc.
    Smäll till dem plötsligt och utan förvarning.

Nå?

Tyckte de att det var en trevlig upplevelse? Inte? Nä, då kanske man inte ska göra så mot sitt barn heller....?

• Florida Åsa

Sophia2 - he he
    puffar denna traden - intressant lasning! Jag kanner mig ofta ganska radikal i detta landet pga min relativt milda syn pa barnuppfostran (barnlakaren tyckte jag skulle lata sonen grata sig till somns ifall han inte lart sig sova hela natter nar han var 2,5 manad tex). Maken lyssnar pa mig vilket ar skont, men ofta far jag forsvara mina val infor svarmor och andra slaktingar.

Jag vet att man i alla lander tycker att sitt eget satt att uppfostra ar bast, men faktiskt tycker jag Sverige ligger langt framme. Det verkar som att svenska foraldrar faktiskt hanger med i forskning osv.

Sophia2 - he he

• Little Pooch 05

Ah, jag kanner mig hemma i denna trad!

Jag har lyckats overtala maken att vi inte ska aga vara barn, och han var med pa det hela redan innan vi fick barn (han blev sjalv agad som barn och tyckte INTE om det!).

Nu, nar sonen ar en trotsig 2aring, namner han ibland att vi nog skulle se resultat fortare om vi daskade till honom nu och da. Jag blir VANSINNIG! Bara for att vi inte har talamod med pojken ska vi ta till handkraft? Aldrig! Visst, maken kanske har ratt i att man ser "ratt" resultat tidigare om man agar, men vad lar man barnen langsiktigt? Hur ska jag kunna saga till sonen att han inte far sla sin syster/kompisar, nar jag visar honom att det ar ok i om att jag slar honom? Funkar ju inte alls! Visst kan jag bli vansinnigt arg och talamodet brister, men da gar jag till ett annat rum och far andas ut lite.

Jag, som er andra i traden, tycker det ar forskrackligt att aga ar tillatet enligt lag i vissa lander. Jag bor i NZ och har ar det fortfarande tillatet - till en viss del(om barnet satter sig i fara t ex). det var nyligen en andring i lagen som stramade till tyglarna lite, men fortfarande for foraldrar disciplinera inkl "latt" aga. Det blev ett enormt ramaskri bland foraldrar nar det var tal om att forbjuda agan - de anser det vara sin ratt att sla sina barn?!?

Nu, sen lagen tratt i kraft, har det blivit en del uppmarksammade fall, senast dar en pappa gav sin son en orfil ("inte tillrackligt hart for att fa honom att ramla, men tillrackligt for att fa honom att tanka till och sluta med det han gjorde" - sa pappan). Det gallde en 2aring som var ute och cyklade med familjen och cyklade ivag (dvs fara for sig sjalv).

• WhiskeyRiver

Hmm.. Är ju gift med en engelsman och vi har vär i princip samma åsikter ang barnuppfostran.

MEN så har vi inte några barn heller. O jag är såpass erfaren(elller gammal what ever )att jag slutat se allt i svart eller vitt, men skulle nog i alla fall här och nu ha svårt att acceptera en barnuppfostran som innehåller aga..

• Kassie

Vad bra Tuntalisa att det är olagligt här da kan de i alla fall inte röra mitt barn (även om jag vet att väldigt manga ger sina egna barn "dask/smisk" i rumpan). Vet du var man kan läsa själva lagen? Det vore intressant och se hur de beskriver aga.

• Tuntalisa

Kassie: bor du med i schweiz? Jag hade missat det i sa fall. Jag vet tyvärr inte var man kan hitta själva lagtexten.

Svar på tråden "svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?