• PrettyUgly

Vad behöver man till bebisen?

Jag är gravid i 22:a veckan och tänkte lite smått börja samla iordning saker till bebisen då jag är ensamstående och studerande och alltså inte har världens bästa ekonomi. Mitt problem, jag hittar diverse listor på vad man behöver till bebisen bara det att dessa listor brukar vara ungefär hur långa som helst och det känns jätteonödigt att köpa en massa prylar som jag inte ens vet om jag kommer behöva.

Anledningen att jag lägger frågan i den här tråden är att jag tycker AP verkar vettigt och att det är det jag tänkte köra på och min förhoppning är att folk här kanske har lite mer sund syn på vad man behöver.

Så vilka saker är verkligen bra att ha? Och vilka är onödiga?

• Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?
  • enny signatur

ja justia, handukar gick åt som smör i solsken och även tshirtar.
    hade amningsbh i början...och tygibnlägg. gör aldrig om det utan kommer köra utan nästa gång. men man lär sig ju med tiden :)

• NeaVida

Jag kom på en grej till man "ska ha" innan bebisen kommer:
    Massa bra böcker med korta noveller eller liknande! Ovärderligt om man maratonammar och tycker att livet är långtråkigt.

Och så en sak till.. fast det här är lite extremt... men OM det är så att ni är fotointresserade, och har funderat på en digital systemkamera - köp den redan nu - vänta inte ett år, för det blir sååå fina bilder med systemkamera!

Ja, och en sak till som jag tyckte var bra var en midjeväska eller en hamockbag som man kunde ha på sig över/runt sjalen när man var på stan. Och en omlottröja till mig själv.

• Zoe888

Alla sa att en babysitter var så ovärderligt men det FINNS bebisar som vägrar sitta i en sån de första månaderna och sedan är för starka och rörliga så de kryper ut ur den...Vi hade en jättefin som vi aldrig använde, totalt onödigt köp.

• enny signatur
    Zoe888 skrev 2008-02-23 09:53:34 följande:
    Alla sa att en babysitter var så ovärderligt men det FINNS bebisar som vägrar sitta i en sån de första månaderna och sedan är för starka och rörliga så de kryper ut ur den...Vi hade en jättefin som vi aldrig använde, totalt onödigt köp.
    vår dotter statt int emycke ti den vi har.. men den är skum iofs...
  • annasara

Här är vad jag skulle tipsa om:

Barnvagn
    Spjälsäng
    Bärsele eller bärsjal (sjal är bättre men en babybjörn är lättare att använda i början. Kostar ca 200 kr begagnad)

Bröstpump om du vill amma (kan också köpas begagnad, det är ju bara att koka den så är den ren!)

Ammningsbehå ( ett måste, det var det iallafall för mig!! Här lönade det sig med att köpa en av god kvalité eftersom den användes dagligen )

Kläder av mjuk ylle och en liten hjälmmössa är jättebra för babyn så att den hålls varm.

En bra kamera- jag vet att det kostar en del- men tiden går så fort och fina bilder på sitt barn är ju ovärderliga...

Strunta i:
    Bröstvårtskrämen- det är inte säkert att bröstvårtorna blir så såriga- och för mig räckte det med olivolja (garanterat ofarligt för babyn)

Att köpa en massa kläder- bara du har en del, och en overall, så räcker det långt. Och så kan du ju införskaffa fler när barnet är fött :) och du märker vad som behövs

Amningskudde- verkar onödigt. Kanske är jättebekvämt men för mig har det funkat utmärkt ändå, med vanlig kudde eller armstöd på stolen.

Sängmobiler och leksaker- En nyfödd behöver inte en massa saker, vill nog helst titta på sin mamma.

Babysitter- Kanske funkar för en del men vi hade ingen användning för våran, dottern ville ha närhet till oss.

Överlag så kan man ju köpa grejer efter att man fått sitt barn, när behovet uppstår så att säga, och då kan det vara kul att ge sig ut och handla.

• LHUF

så svårt med dessa listor, en del älskar vagn och säng/vagga medans vissa hatar det. och jag tycker det lite beror på hur bred säng man har. vi är 2 st i en 140 säng och jag skulle tycka att det känns trångt och läskigt med den lilla i sängen då.  Men vi får se om några veckor då vi kommit hem med plutten..   Sedan tror jag att man som med allt annat kan vänja barn vid att sova vart som helst bara man inte ger upp. Men det säger jag nu iofs ;) 

Vi har köpt vagn och fått en vagga, lånat sele, babysitter fått en bilstol och köpt skötbord då jag vill ha en fast plats för blöjbyte. kläder och några salvor har vi också köpt. Resten tar vi sedan när vi mörker behov.
  • tristania

En miljon handdukar och bärsjalar!

• Flickan och kråkan
    Mirali skrev 2013-10-29 15:13:54 följande:
    Det viktigaste är ju klart barnvagnen! Den klarar man sig inte en meter utan, absolut jättejobbigt att vänta med tills bebin är född. Efter att man läkt ihop kanske det går att bära i sjal eller sele men det tog iaf ett par månader innan jag klarade det. 
    Du måste ha haft väldigt besvärliga förlossningar . Jag har tre barn och ingen barnvagn till någon av dem. Jag har sjalat samma dag de fötts.
  • Mellanmjölkens land

Nödvändigt:
    Några ombyten (satsa på omlott-bodys och pjamasar i början när barnet är så sladdrigt)
    Filt
    Skötunderlägg (kan funka med handduk men är skönt om man kan torka av)
    Små handdukar att lägga på skötunderlägget
    Blöjor (här får man 1pkt i stl1 så vi köpte 1pkt i stl2)
    Tvättlappar (Ica Basics torra håller ihop bra även efter att man blött dem och har inte en massa kemikalier i sig)
    Babyskydd
    Barnvagn ELLER sjal ELLER sele (vad man väljer beror på tycke och smak, personligen gillar jag sjalen men så länge man kan komma ut kvittar det ju vad man väljer)

Sen finns det massor med saker som är trevliga att ha men inte nödvändiga.

Är man lite ekonomisk och köper de flesta kläderna+sjal begagnat kan man lätt komma undan med 3-4 000:- där den största kostnaden ligger i babyskyddet. Bättre att spara ihop så att man har en summa att ta av när man vet vad som faktiskt behövs!

• NollÅtta

Du är ju ensamstående och då kan en babysitter vara guld värd, så du kan få duscha och äta. Kolla efter en med spädbarnsläge

• MMMR

Dom absolut bästa sakerna som jag köpte och aldrig upplevde som onödiga var:

En barnvagn. Det behöver inte vara en dyr av nyaste modell, utan en funktionell barnvagn som uppfyller alla säkerhetskrav.
    En babysitter. När du behöver duscha eller laga mat till exempel. Jag hade min dotter i den utanför duschen, på golvet i köket. Det är långt ifrån alla barn som gillar bärsele.
    Babykläder såklart. Mjuka sköna basicplagg. Kolla klädpaket som folk säljer på tex facebook. 
    Termometer och alvedon att  alltid ha hemma. Man vet aldrig vilken tid på dygnet man behöver det.
    Spy-handdukar. Jag köpte ett 6 pack på Åhléns för typ 60 spänn, vanliga sminkhanddukar typ. Dom användes dagligen i 8 månader.
    Nappar.
    Ersättning och en flaska för nyfödda. Samma som med alvedon, man vet aldrig vilken tid på dygnet eller när amningen skiter sig och ungen är dödshungrig. 

Däremot så köpte jag aldrig ett skötbord därför att jag ansåg att jag lika gärna kunde byta på en skötbädd i soffan, men jag ångrade mig efter några dagar och köpte det billigaste skötbordet på Ikea. 
    Jag köpte en spjälsäng innan dottern kom men den användes inte förrän hon var 7 månader, innan dess sov hon i liggdelen på vagnen eller med oss i sängen.

Stort lycka till TS!

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • momomo

Vagn, lite kläder (framförallt pyjamasar, stl 56 funkar på de flesta i början), ett paket blöjor, en nappflaska och ett paket ersättning ifall amningen strular, en ergonomisk bärsele eller schal, febertermometer, hushållspapper och tvättlappar. Babyskydd ifall ni åker bil.

Köp saker begagnat, framförallt vagn... Det är så stor djungel med prylar att orientera sig i att det är svårt att köpa "rätt" saker från början. 

Kolla också vad du redan har... allt måste inte vara special för bebis.  Slitna handukar kan man klippa upp och sicksacka så har man trasor, slitna lakan kan kan man klippa på hälften, fålla och ha som spjälsängslakan. Vanliga handdukar funkar bra som skötunderlägg

Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?