Rökande 15åring
Jag skulle ALDRIG köpa varken cigaretter, snus eller alkohol till honom.
Jag varken röker, snusar eller dricker själv.
Förtvivlad mamma
Huruvida man ska rota eller snoka eller inte ?
För mig är det klart - misstänker jag att mitt barn far illa av droger eller även kanske mindre farliga beroendepreparat - så TÄNKER jag kolla i fickor och annat.
Enbart i syfte att stoppa det som pågår. Inte av nyfikenhet eller att kränka barnet. Man måste förtjäna privacy och visa att man går att lita på.
Man kan inte förvänta sig att få detta berättas för sig. Man måste ta reda på det själv om man misstänker. Och det är ens skyldighet.
Jag tycker att det är fel att 15åringar röker!!! vad ska man göra åt det??? Ja jag vet inte... Dra in pengar, förbjud aktivteter mm...
Vad många det är som tycker att det är hemskt att en mamma "rotar" i fickorna på sina barns jackor mm...
Men jag tycker att det är lugnt eftersom mamman imånga fall tvättar sina barn kläder och därav kolla fickorna..
Jag är själv 25år och min mamma rotar fortfarnade i mina fickor!!! ;)
Håller med ruben10, låt honom träffa nån med kol. Började själv röka när jag var 13 å lyssnade inte alls på mina föräldrar när dom skrämde mej med cancer å allt. Men om jag träffat nån med kol hade jag nog blivit rädd. ( har en granne med kol) är idag ickerökare sen 2 år tillbaka efter att ha rökt i drygt 10år. Lycka till!
Släpp för guds skull inte ansvaret bara för att de blir tonåringar!!!
Klart man inte ska snoka bara för snokandets skull, men vissa saker ska inte barn hålla på med utan att deras föräldrar vet!
Du kan förmodligen inte hindra din som från att röka, men du ska inte acceptera för den sakens skull!
Att förbjuda sig själv att leta bland sina barns saker är bara ett enkelt sätt att frånsäga sig det ansvar man faktiskt har tills de är myndiga!
Hejsan, har en del att säga om detta men pga huvudvärk så orkar jag bara inte..
Ville bara förbereda TS på att det troligen kommer att bli ett jävla liv på din son när han får reda på att du snokat (oavsett om du gjorde det avsiktligt eller inte) igenom hans jacka och hittat en av hans hemligaste hemligheter...
Fia Lundbom skrev 2008-02-07 21:18:11 följande:
Du måste givetvis göra något åt det. Att hänga upp sig på att "mamma har rotat" eller sett cigaretterna av misstag eller så är helt idiotiskt. Det spelar ingen som helst roll, att röka handlar om barnets LIV! Det är jättemånga stackars dumskallar som åker dit på rökning i den ålder, jag var en, rökte i 18 år och har idag dödsångest för att dö i lungcancer fast jag har lyckats sluta. Hade någon satt sig ner med mig när jag var 15 och verkligen FÖRKLARAT hur farligt det var, så hade jag kanske inte fortsatt. Men ingen gjorde det, och visst, jag var också obstinat som tonåring, men det jag försöker säga är - TS, sätt dig ner med pojken och verkligen förklara att det är LIVSFARLIGT ATT RÖKA, att det är drog som man blir beroende av precis som heroin, kokain eller vad som helst, att man DÖR av det kanske redan när man är jätteung i en hemsk cancer. Visa gärna avskräckande bilder, läs upp statistik och fakta om rökning och hälsa och betona att det är livsfarligt! Känner du någon som dött ung i lungcancer pga rökning, dra upp det.
Tips från en 15-åring; skippa bestraffningar som indragna pengar, utegångsförbud osv, det gör INGEN skillnad. Om något så får det rökningen att framstå som vilket problem som helst. Det du ska visa för din son är att du är riktigt besviken och orolig och hur mycket som han kommer få ångra om han blir beroende.
Säg dock ALDRIG att du förbjuder honom att göra detta, det är hemskt att som tonåring höra att någon försöker bestämma över en. Det måste vara hans egna beslut att inte röka, för annars börjar han bara röka igen senare, så fort han får chansen.
Acceptera aldrig! Visa ofta för honom att du är besviken och ledsen, jag svär att det är det enda som hjälper.
Jag håller med elfing, tyvärr tror jag bara att du får ett trotsigt beteende tillbaka om du börjar hota och förbjuda... Kanske kan du försöka gå i dialog med honom? Tala om att du vet om det och att du inte vill bråka, utan prata. Prata om riskerna, om hur samhället får det att verka som om det finns något positivt i det, hur det bara är ett lurendrejeri...
Jag har rökt halva mitt liv, slutade med hjälp av Allen Carrs Äntligen ickerökare. I samma serie finns en bok för föräldrar hur man kan prata med barn om rökning, och jag rekomenderar varmt båda dessa böcker, dels för att förstå varför din son börjat röka, och dels för att hitta sätt att få honom att själv bestämma sig för att sluta.
Jättesvårt, och som mamma lider jag verkligen med dig! Och jag kan säga att jag alla gånger hade letat i mina barns fickor om jag misstänkte ngt sådant - är man förälder så är man!!
tycker du bara ska låta det vara. dom flesta provar röka nån gång i sitt liv och dom flesta gör det också i den åldern.
jag började själv röka när jag vart 13 år, dom flesta av mina kompisar också.. och nu är det fler än hälften av dom som inte röker längre.
jag tror rökning i tonåren är en grej dom flesta går igenom och som går över efter max några år. man måste få prova på saker helt enkelt.
Att låta det vara vore samma sak som att säja att det är OK.
Jag skulle inte göra det.
Det är ens skyldighet som förälder och visa på rätt och fel.
Det vore tjänstefel att stryka streck och inte påvisa att det är fel !
Mmmm har inte läst allt.. Men jag har själv varit rökare sen jag var 13 och är nu 21 och slutade nu när jag fick plus.
Det som jag kan säga hade stoppat mig hade nog varit en belöning... a, pengar eller en resa eller bara nåt som visar att det är något att kämpa för... Vet iofs inte om det är något som funkar på alla.. men på mig hade det nog gjort det:)
Lycka till!
Började också röka som 14-åring och har ingen egen erfarenhet av hur man får sina barn att sluta, men jag vet att de i mitt umgänge som inte började alternativt slutade röka igen under den perioden, var de som ingått en slags avtal med sina föräldrar om att ifall de lät bli så skulle de få något annat istället, exempelvis betalt körkort eller en resa till ett eller annat ställe.
Personligen fnös jag mest åt dylika mutor, men det kan ju förstås bero på att min morsa aldrig skulle haft råd med nåt sånt ändå.
Fia Lundbom skrev 2008-02-15 23:13:42 följande:
Jag säjer inte att man ska göra en stor sak av det. Jag säjer bara att man ska markera vad som inte är OK och vad som är OK. Allt annat som man låter gå förbi blir OK och man kan som förälder inte blunda för det.
Jag VET att det testas än det ena än det andra - men det betyder inte att föräldrarna ska skaka på huvudet och tycka det är OK - det ÄR nämligen inte OK och det ska våra ungdomar få veta !
Säger som någon annan har sagt, ge bara pengar när han ska få mat eller så säger du att du måste alltid följa med honom om han ska spendera pengar någonstans, om han inte slutar röka.
Sätt honom i en stol och bevaka honom medan du tvingar honom att kedjeröka upp ett helt paket.
Han kommer inte vilja röka en cigg efter det på ett tag tror jag.
Annars tycker jag att du ska säga riktigt taskiga saker som typ, oj vad du stinker eller liknande.
Snart kommer han vilja sluta av någon anledning och då ska du hjälpa honom så mkt som möjligt.