• ConcreteAngel

Ni som äter Levaxin!

Hej! Jag har precis fått reda på att jag har en underfunktion av sköldkörteln,och jag antar att det är därför jag haft problm att bli gravid och att mina mf beror på detta.
    Jag antar att jag kommer få levaxin då jag ska tillbaka till läkaren.
    Någon som har erfarenheter av Levaxin???
    Har ni blivit gravida?
    Berätta.... positiva erfarenheter och negativa.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 09:06
    Nu har jag fått mitt andra provsvar och det visade på underfunktion även det, så nu ska jag få en kallelse av min husläkare.
    Hoppas jag slipper ta fler prover utan kan få medicin på en gång... Gud vad jag är nervös... jag vet inte vad det handlar om egentligen för mig och min kropp...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 14:46
    Vad roligt att så många vill vara med!!!
    Vi kan ta hjälp av varandra.
    Själv har jag fått levaxin 50mg om dagen och ska ta nya prover månd v 14.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 18:33
    Mina första värden:
    TSH 14
    T4 7

Mina andra värden:
    TSH 12
    T4 9

Mina tredje värden efter 6 v levaxin 50mg:
    TSH 2,5
    T4 13
    Anti TPO 301

Helt "rätt" enl min vårdcentral...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 14:43
    Referensvärden.

TSH. 0.3-4.2
    Fritt T4 12-22
    Fritt T3: 1.3-3.1

• Svar på tråden Ni som äter Levaxin!
  • Juliette F
    nilam1982 skrev 2013-06-26 22:01:45 följande:
    hittade den nu idag tack vare dig! Och fick lite mer hopp efter att ha läst här :)

blev själv insatt på levaxin i mars, mina värden har blivit bättre, men fortfarande inte tillräckligt bra. Nästa kontroll i slutet av augusti.
    min längtan efter barn är stor, slutade med preventivmedel våren 2008 och har mer medvetet försökt ca 2 år utan att bli gravid. Under utredningen så hittades "endast" att jag hade låg ämneomsättning. Vill som du hoppas att det är detta som gjort det och när värdena är bra så kommer det att lyckas, men känner mig ganska hopplös på att så ska bli. Remis är skickad för ivf, skulle varit på första besök nu(enligt vårdgarantin) men ej hört nått och nu stänger de snart för sommaren, så blir väl kallad till hösten.

Är inne i en tungperiod då fler både nära och lite mer bekanta är gravida. Är glad för dem, men samtidigt gör det mig ledsen då jag själv ej blir gravid. Vissa dagar är det svårt att hantera och andra längtar jag efter att deras bebisar ska titta ut då jag kan mysa med dem.
    Hoppas hoppas att det en dag ska bli år tur.

nilam1982, har du fått veta varför du behöver Levaxin? Huvudanledningen till hypotyreos, enligt min läkare, är Hashimoto's sjukdom. Det är en autoimmun sjukdom som leder till att kroppens immunförsvar blir överaktivt och börjar attackera sköldkörteln, som inte längre kan göra sitt jobb och producera korrekt mängd sköldkörtelhormon - vilka är vitala för fertiliteteten!

Det finns enl forskning också ett samband mellan gluten och autoimmuna sjukdomar, så rekommendationen från alltfler insatta (inkl min husläkare som är duktig på näringslära) för alla som vill bli gravida och som MISSTÄNKER immunologiska problem eller har sköldkörtelproblem är att låta bli gluten i alla dess former! Dvs vetemjöl, råg, korn, viss havre (finns glutenfri havre) osv. Även mjölkprotein är ett problem, då dess molekyl påminner starkt om gluten och immunförsvaret ofta förväxlar de två - så att immunförsvaret triggas av dessa ämnen, och börjar ge sig på kroppens egna organ.

Zinfandel här på FL har skrivit en utmärkt sida om immunologi, gluten och fertilitet! Jag är glutenfri sedan februari, och har äntligen bra värden efter en katastrofvinter och vår!!
  • Madelaiine
    Scrubs81 skrev 2013-06-26 22:05:45 följande:
    Nyfiken på vad de menar med "normalt" värde?
    Har du några andra symtom på att du kan ha hypotyreos? 
    Jadu, det undrar jag också. Men det var vad läkaren sa när jag frågade. Ditt värde är inte alls oroande utan bra om du inte skulle vilja bli gravid men eftersom ni försöker bli gravida så skulle det behöva vara lägre så därför skriver jag ut levaxin åt dig. Så tar du nya blodprover i början på augusti så ses vi i mitten på augusti. 

När jag sa till min pappa att mina värden var sådär vilket var det första jag fick höra så sa han att min farmor också har en dålig sköldkörtel och äter tabletter för det. Och läste någonstans att det kan vara ärftligt. Sen vet jag ärligt inte så mycket om hypotyreos. Har bara läst att många varit trötta när de haft det. Och det stämmer verkligen. Hade världens energi förut men det senaste året har det bara försvunnit. Men vet inte om det har med det att göra eller andra saker runt omkring. 
  • Honeybunny

Hjälp! Jag behöver en vettig läkare i Göteborg, som ger mig mer levaxin, trots att jag ligger inom referensvärdena!! Jag ligger just nu på 2,7 tsh men har legat under 2,5 och mådde bättre då men fortfarande inte bra. Finns det någon här som fått biopsi med nål direkt i köldkörteln??? Jag har alla symtom för underfunktion, trots att jag äter 25mcg, så jag behöver mer, men får inte det! Jag blir knäpp, snälla hjälp mig med tips på läkare, som är beredd att öka min dos tills jag mår bra!! Tacksam för alla svar och tips!

• Kämpavidare2012

Hejsan allihopa! :)
    Jag har fått ett ma ett missfall båda tidigt i graviditeten. Jag har även nyligen fått reda på att jag har pcos. Jag har ständigt gravidillamående och är trött så sökt lite och läst att det kan vara sköldkörteln? Hur har ni mått? Och vad är ett normalt värde?

• princess77

Jag kämpande i 5.5 år för att bli gravid och ganska exakt efter 2 år med levaxin och då ett bra Tsh på ca 1,5 blev jag äntligen gravid och fick behålla barnet.
    Har nu en underbar son

• Madelaiine
    princess77 skrev 2013-07-23 12:34:10 följande:
    Jag kämpande i 5.5 år för att bli gravid och ganska exakt efter 2 år med levaxin och då ett bra Tsh på ca 1,5 blev jag äntligen gravid och fick behålla barnet.
    Har nu en underbar son
    Åhh, vad underbart att läsa. Det ger lite hopp, helt klart. Började med levaxin för ungefär 1 1/2 månad sedan. Får väl se om det kan hjälpa mig också i sinom tid eller om det kan vara något annat också som spökar.
  • Madelaiine

Hej igen allihopa, 
    Jag har nu varit på återbesök på Sophiahemmet och frågade då vad mitt TSH-värde låg på. Det låg på 3,2 nu och alltså förmodligen ännu högre innan. Så har höjt min dos till 50 mg om dagen och ska ta blodprov igen om 5 veckor och se om det blivit bättre. Hoppas det. Vi ska även prova med insemination nu, så hoppas på att det ska fungera. Våran läkare påstod att TSH-värdet skulle ligga runt 2 för att vara bra.  

• nilam1982

Hej alla!
    efter 5 års längtan efter en bebis är vi äntligen gravida:) i mars/april upptäcktes att jag hade låg ämnesomsättning och jag började äta levaxin, justerat dosen ca var 6:e vecka, började på 50 mg, därefter 75 mg och nu äter jag 100 mg och i somras så ville det sig! Är nu i vecka 9, lite svårt att fatta, men helt underbart. 
    Håller tummarna för er andra att ni oxå snart får era efterlängtade plus,
    stor kram till er alla.

• Madelaiine
    nilam1982 skrev 2013-08-15 20:39:39 följande:
    Hej alla!

efter 5 års längtan efter en bebis är vi äntligen gravida:) i mars/april upptäcktes att jag hade låg ämnesomsättning och jag började äta levaxin, justerat dosen ca var 6:e vecka, började på 50 mg, därefter 75 mg och nu äter jag 100 mg och i somras så ville det sig! Är nu i vecka 9, lite svårt att fatta, men helt underbart. 

Håller tummarna för er andra att ni oxå snart får era efterlängtade plus,

stor kram till er alla.

Åhh, vad härligt att höra :) låter helt underbart. Det ger så mycket hopp. Hittade de något annat fel också eller var det bara det dåliga värdet? Stoooort grattis :)) ger mig stort hopp. Har ett för högt värde nu som vi försöker reglera så hoppas att det kanske kan ge oss vårat efterlängtade plus också :)
  • nilam1982
    Madelaiine skrev 2013-08-15 23:43:37 följande:

Åhh, vad härligt att höra :) låter helt underbart. Det ger så mycket hopp. Hittade de något annat fel också eller var det bara det dåliga värdet? Stoooort grattis :)) ger mig stort hopp. Har ett för högt värde nu som vi försöker reglera så hoppas att det kanske kan ge oss vårat efterlängtade plus också :)
    Tack så jätte mycket :) Det var det ändå de hittade. Hoppas du snart får ordning på värdet och att det leder till ett plus :)
  • dansar

Man ska ligga under 2 om man vill bli gravid (vilket man måste påminna VC om ibland som kan säga att under 4 duger) för er som undrade :)

Själv har jag genomgått 4 IVF utan resultat tyvärr, men håller hoppet vid liv. Har prövat det mesta, med att undvika mjölk, gluten, socker osv, prövat akupunktur och naturmediciner men det har inte tagit sig ändå. Fick faktiskt sämst resultat då jag gick "all-in" på diet och akupunktur... Fråga gärna om ni undrar ngt för övrigt:)

Angående alkohol så får jag också problem, jag blir JÄTTElättpåverkad haha! Vilket tydligen har med levaxinet att göra, så jag undviker det (alkoholen) nu.

Hoppas ni får plus allihop, även jag ^^, härliga blivande mammor!

• Kämpavidare2012

Tack! :) jag kolla det sist så ska fråga på fredag då jag ska till kliniken igen. Då är det jättebra att du skrev detta :)

• Velveteen

Jag gjorde IVF inom landstinget och fick då höra att de ville att TSH skulle vara runt 1 för att de skulle vilja göra behandlingen. De ville väl ha bästa förutsättningarna då det bekostades med skattepengar. Det IVF:et gick bra. Nu försöker vi igen, på privat klinik men där har de TSH max 2 som gräns. Så när jag låg på 1,7 så tyckte de att det var bra. Men försöket misslyckades, ägget fäste inte, vilket jag har hört kan hänga i hop med för högt TSH. Någon mer som lyckats bättre med IVF när TSH sänkts till runt 1?

Svar på tråden Ni som äter Levaxin!