• Hallonbusken

Juli-bäbisarnas fortsättningstråd!

Dags för en fortsättning på julibäbisarna upptäckte jag när det inte gick att göra fler inlägg i vår gamla tråd, så här kan vi fortsätta ventilera våra känslor och upplevelser under våra så hett efterlängtade graviditeter!
    Hoppas alla "gamla" hittar hit och nya är givetvis varmt välkomna också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-08 08:59
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-139/m26678168.html

• Svar på tråden Juli-bäbisarnas fortsättningstråd!
  • Hallonbusken

LiseM: Tack för att du delar med dig! Det är alltid intressant att få ta del av hur det fungerar i andra länder - man lever i sin lilla bubbla och tror att det är likadant även på andra ställen!
    Finns det inte andra tabletter mot halsbränna som det inte är kalcium i som du skulle kunna byta till så att du inte behöver stöka så mycket med att få i dig allt? *avslöjar min okunskap om dessa tabletters sammansättning - de kanske alltid innehåller kalk?*

Jaha, läkarbesök imorgon för att diskutera ev sjukskrivning på halvtid fram till semestern ... Sjukgymnasten konstaterade att även ischiasnerven är med bland de klämda nerverna varpå jag fick övningar att göra. Bara det att efter jobbet igår så var jag så fullständigt slut i ryggen att tanken på att frivilligt lägga mig på golvet för att gymnastisera föreföll sig vara skäl att ringa dem som kommer med vita skjortor med långa ärmar ... Så det blev inge övningar av ... Jag låg i soffan tills det var läggdags ungefär!

Rolla: Vid min förra grav mådde jag väldigt illa i början och fick då en homeopatisk medicin som jag tyckte gjorde skillnad. Är det nåt du har fått testa?

• Rolla

Hallon: Nej...
    jag började med postafen vilket e receptfritt o sen gick jag över till recept medicin. Nu tar jag Zofran o jag har fattat e den riktigt stark men e ofarlig för fostret annars hade jag ju inte tagit den så klart. Jag tar 4 tabletter om dan...missar jag en då börjar jag kräkas oavbruttet. Jag försöker trappa ner då o då men det blir bara värre.

• Cattizzz83

Jaha, idag va jag hos BM!! Supermysigt att lyssna på bebisen! Hjärtljuden låg på 148.. Sf på 30! hehe :) Stor mage!!!

Men så va bltr högt... suck.. kommer inte ihåg vad etde va nu.. jaja.. men det vba lite högt.. så fick jag lämna urinprov, som visade 1+ i äggvita.. suck.. Så nu har jag en havandeskapsförgiftning på gång...

Blev lite besviken.. inte för att det e nått jag kan göra nått åt.. men jag trode jag skulle slippa det denna gången... har juh inte mått dålig på den senaste tiden.. förutom foglossning då.. men det har juh nte med HF att göra...

• Rolla

Cattizz.. vilken v e du i nu?

Jag fick oxå ett sf mått på 30 o då va jag i v26(25+0)... men om man ser min mage så tycker man inte att den e så stor. För när min bm såg mig... o jag hade sagt att jag inte tycker att magen e så stor trotts att jag väntar tvillingar... o då höll hon med mig... men när hon tog mått så sa bm att den va visst stor men det syns inte så mycket eftersom jag e ju rätt lång. Hade jag varit kortare så hade det synts mycket tydligare.

• Rolla

om jag e 173cm... så jag e väl inte sååå mycket längre...

• Tualisa

Hej tjejor!

Är i Eskilstuna nu..kom igår till förlossningen här. Det var jätte jobbigt att bli förflyttad från uppsala.. som vanligt hade dom inte fått så mycket information. men det gick bra. Dom gjorde lite undersökningar och sa att bebis vuxit till 850 gram, så tillväxthämningen är fortfarande "bara" 25%... det är ju bra att det inte blivit värre igen.
    Fick ligga på förlossningen igår till idag. Träffade en ny läkare idag som sa att dom ska glesa ut på UL och flöde så att bebis får vila. Dom ska kolla mig och mitt blodtryck dagligen. Dom frågade om jag ville planera att försöka gå hem om nån vecka med super koll men att jag då måste till vårdcentral varje dag och ta tryck och åka 8 mil enkel väg tre gånger i vecka till eskilstuna för UL och flöde.. det orkar jag inte. Så då får jag stanna på bb avdelningen istället , men får vara lite friare, gå ut och så. Dom verkar jätte gulliga här. DOm sa att dom har som mål nu att jag ska gå till vecka 35.. men att dom tar ut bebisen tidigare om tillväxthämningen blir mer än 30%... så det är bara att vila och vänta och se. Är så glad att jag är i vecka 28+2 idag... känns tryggare nu iallafall. Och att dom tar hänsyn till att jag hellre än inlagd nu närmaste veckorna. Kanske är det bara 6 veckor kvar.. oj oj. Hoppas jag kan gå längre. Ska ev. få åka hem på permission över valborg, det blir första gången jag är hemma på en månad

Lilla knyttet, BF 14 Juli
  • Rolla

Tualisa: Skönt att det går framåt för dig. när du säger att tillväxthämningen e 25% d¨menar du att bebisen ska vara ca 1kg nu men inte e det eller

• Tualisa

Ja, tror att dom menar det.. vet ej efter vilken kurva dom går då.. men 25% för liten är den iallafall i jämförelse vad den borde vara

• Cattizzz83

Tualisa: Oh va skönt för dig att du har fått det lite friasre.. Hoppas att allt kommer att fortsätta bra nu!! Och att du får komma hem en runda vid valborg!!
    Håller tummarna för er!

Va på Ul idag.. eftersom jag har havandeskapsförgiftning. Bebisen va lite liten sa läkaren, fick dock inte veta hur liten.. men det va ingen fara.. mitt bltr va lite högt o hade fortfarande äggvita i uurinen.. D e bara till att ta det lugnt...
    Men det va juh fortfarande ingen större fara veken för mig eller bebisen... ligger på en liten havandeskapsförgiftning just nu.. o läkaren sa att har man haft det en gång så får man oftast det lindrigare nästa gång... så jag hoppas på det!

• Chili1

Tualisa: Skönt att de lyssnar på dina önskemål om att hellre vara inlagd än att gå hemma och vara jättenervös. Håller tummarna nu att allt går vägen fram till v 35 gärna längre.

Själv gjorde jag ett tillväxtUL i tisdags (går och gör det var fjärde vecka) tillväxthämningen var -11,5% men ansågs som normalt. Bebisen vägde ca 1,1 kg. Fick läsa i en pärm om neo.avd här på vårt sjukhus, har så svårt att ta in all sån info. Känner mig ju relativt pigg nu, min sjukskrivning var utan tvekan rätt beslut (skulle kanske ha lyssnat på läkarna tidigare, dumt att vara envis ibland)

Helt otroligt att det snart är maj, vart tar tiden vägen?

• Tualisa

Skönt att dom har dig under koll! min tillväxthämnig gick så snabbt.. bara på tre veckor så var det 33%.. och jag har inte havandeskapsförgifting... ännu iallafall. Visst är det svårt att ta  till sig information om neo och från barnläkare.. usch. ska på besök här på sjukhuset i eskilstuna på barnavd. eftersom in bebis till 99% kommer att komma förtidigt.. så det är skönt att vara förberedd. Är så glad bara att dom har som mål vecka 35! det vore ju underbart!

Chili1 skrev 2008-04-24 11:17:07 följande:
    Tualisa: Skönt att de lyssnar på dina önskemål om att hellre vara inlagd än att gå hemma och vara jättenervös. Håller tummarna nu att allt går vägen fram till v 35 gärna längre. Själv gjorde jag ett tillväxtUL i tisdags (går och gör det var fjärde vecka) tillväxthämningen var -11,5% men ansågs som normalt. Bebisen vägde ca 1,1 kg. Fick läsa i en pärm om neo.avd här på vårt sjukhus, har så svårt att ta in all sån info. Känner mig ju relativt pigg nu, min sjukskrivning var utan tvekan rätt beslut (skulle kanske ha lyssnat på läkarna tidigare, dumt att vara envis ibland)Helt otroligt att det snart är maj, vart tar tiden vägen?
  • Chili1

Det är ju just det här att inte veta som är så jobbigt, att inget kunna planera. Min grav räknas ju iom min grundsjukdom som riskgraviditet, bara det ordet tycker jag låter skrämmande. I mitt fall innebär det att jag har ökad risk för havandeskapsförgiftning (visar inga tecken på detta ännu kollar tryck och urin varannan vecka)och att få för tidigt, men när kan man ju aldrig riktigt veta. Vi med SLE får i regel även lite mindre barn än "friska" därav tillväxtkontrollerna.
    Men som du säger känns det skönt att de har så pass bra koll på en. Vi får helt enkelt ta en dag i taget, tänk att vi har gått 28 veckor och några dagar nu!

AlvaochTor skrev 2008-04-24 11:49:16 följande:
    Skönt att dom har dig under koll! min tillväxthämnig gick så snabbt.. bara på tre veckor så var det 33%.. och jag har inte havandeskapsförgifting... ännu iallafall. Visst är det svårt att ta  till sig information om neo och från barnläkare.. usch. ska på besök här på sjukhuset i eskilstuna på barnavd. eftersom in bebis till 99% kommer att komma förtidigt.. så det är skönt att vara förberedd. Är så glad bara att dom har som mål vecka 35! det vore ju underbart!
  • Chili1

SLE är en reumatisksjukdom. Typiskt för SLE är att inflamationen kan drabba flera organ, ofta leder, hjärta, lungor, hud, njurar och slemhinnor. I vanliga fall äter jag en bromsmedicin som "lugnar" kroppen men nu under grav rekomenderade de mig att sluta med den och än så länge har det gått bra. Jag har en rätt lindrig form av sjukdomen så större delen av året känner jag inte av den så mkt.

Svar på tråden Juli-bäbisarnas fortsättningstråd!