• Historia

PCO och prolaktin

Har litet funderingar kring PCO och högt prolaktinvärde. Jag misstänkte att jag hade PCO och ett ultraljud gjordes där de typiska pärlbandet syntes. Tog hormonprover och fick veta att prolaktinet var högt. Tog om provet igen några veckor senare men även det var för högt. Har just gjort en MR för att utesluta hypofystumör men jag har ännu inte fått nått svar. Jag känner mig lite förvirrad kring hur allt hänger ihop. Att det kan vara vanligt med högt prolaktinvärde när man har PCO har jag förstått men hur vanligt är det att det beror på tumör? Om jag har tumör hör det i så fall ihop med PCO:n eller har jag två skilda "åkommor"? Är det någon som kan hjälpa mig att få lite klarhet?

• Svar på tråden PCO och prolaktin
  • LiselottePCOS

Leendeguldbruna: Tack känns bättre nu.   Lycka till och hoppas du hittar en läkare som bemöter dig på ett bra sätt.

• hjärtegull76
    Svar på #16
    Historia: Jag fick diagnosen Prolaktinom 24/1 2007. Då hade jag varit utan mens i 1½ år. Med behandling gick mitt prolaktin snabbt ner till normalt men mensen kom inte tillbaka. När jag gick till Gyn fick jag via VUL veta att jag ev har PCOS. Flera äggblåsor och övervikt är mina enda symtom på detta.Kan det vara så att det hör ihop?? Jag vet tyvärr inte mer än dig men känns bra att höra någon fler med liknande historia.
  • Historia

Hjärtegull76:Jag tycker också att det känns bra att få veta att det finns fler med samma beymmer. Jag hade ställt min egen diagnos PCO via vad jag läst och att jag kände igen mycket symtom men nu när jag fått veta att jag också har prolaktinom så känns det som det tar all läkarens intresse och PCO:n hamnar vid sidan om. Jag är mycket tacksam mot min läkare, jag inser att jag har haft tur att jag fått hjälp så fort när man läser andras historier. Jag vill naturligtvis få igång min mens igen som har strulat länge men när jag nu har tagit mig så här långt i vårdkedjan vill jag ju också få hjälp med PCO symtomen och det känns som läkaren räknar med att om bara prolaktinet sjunker kommer min mens igång igen och då är allt frid och fröjd men jag tror ju att jag kommer att ha kvar mycket av det jag nu tycker är problem ändå. Men jag får väl försöka ha tålamod och vara nöjd över att jag har hittat en bra vårdkontakt och ta allt lite pö om pö. Som jag skrivit tidigare vet jag inte hur vanligt det är att både ha prolaktinom och PCO så vården kanske inte heller är så van och vet hur de ska hantera detta.

• hjärtegull76
    Svar på #23
    Historia: just nu behandlar min läkare på medicin mitt prolaktinom och min läkare på gyn behandlar ev PCO. Det känns som att man står i mitten och inte vet vad man ska ta sig till. Vilken typ av läkare går du till?
  • Historia

Hjärtegull76: Jag går hos gynekologen och eftersom allt är så nytt för mig än så vet jag inte hur det kommer att bli i forsättningen, jag hoppas att jag får vara kvar hos den gynekologen jag är hos och att hon kan ta hand om allt. Vad får du för behandling för prolaktinomet och PCO?

• Krusbär

Kan man ha vita färgförändringar på bröstvårtorna av någon annan anledning än högt prolaktin (eller graviditet)?

Jag har fått ok provsvar på prolaktin och sköldkörteln. Har pcos-äggstockar och något förhöjt testosteron, ej övervikt. Har egen mens men inte äl, förutom med pergo och efter mf.

Någon?

• zzz81

Jag har inte förståt vilka får Prolaktin? jag har pco tar metformin för att bli gravid. Jag kanske ska be att få prolaktin istället.

• LiselottePCOS

ZZZ81: Prolaktin är ingen medicin.  Är ett hormon som bildas i hypofysen( som styr många organ i kroppen) när man är gravid eller ammar. Halten ska vara låg av prolaktin om man inte är gravid eller ammar.

Är halten proplaktin högt hämmas produktionen av Gnhr som gör att FSH och LH inte bildas. Då blir det ingen ägglossning. Mensen kan utebli helt eller bli orgelbunden.

De flesta gynekologer ta provet och som arbatra med infetilitet känner till provet och tar det  vid utredning. Fråga din läkare om det är taget. Ä ett  blodprov Prolaktin som kemilab.  tar (personen som ska lämna provet  ska sitta stilla  20 min före  provstagning och ha varit vaken minst 2 timmar, kan bli högt av stress)  . Man kan ha högt prolegtion med ellr utan PCOS. Alla som har PCOS har inte högt prolaktin med automatik.

• kjaamjosse

Har just fått veta att jag har hög halt av hormonet prolaktin..
    Känns jobbigt, då jag för lite över 1 år sedan jobbat med min anorexi.
    Sen okt. är jag normal viktig.
    Vill gärna ha barn, men kan jag få?
    Varför har jag höga halter?
    Har MR om 3 mån. käns låång tid att vänta.

Har ingen mens, och de kommer mjölk ur brösten om man trycker lite lätt.
    Någon med samma erfarenhet.
    Detta känns oerhört jobbigt.
    Kan jag någonsin få barn?

• LiselottePCOS

Kajsamjosse: jodå jag fick barn för 21 år sedan. 1989.  Jag hade inte haft mens på 4-5 år . fick behandling mot högt prolaktin (hade  över 30) och det tog 4 månder så fick jag men sedan någon månad till så var jag gravid men fick tidgt missfall sedan cykler på 42 dagar =6 v och några månder till gick så vart  jag gravid igen och det gick vägen. Allt detta utan andra medciner eller ägglossningstest..

Nu vet jag att det inte går lika lätt för alla . Det finns fler medciner  för att få fart på ägglosningen som läkare kan skeiva ut. tålamd  är någiot man behöver.

Håller tummarna så det går så bra som möjligt för dig!

• PCOskruttan

Intressant,  jag föddes med "häxmjölk" (som ju orsakas av mammans prolaktinvärden)  Kan det finnas ett samband där med PCO:n?  Kan det alltså vara så att man kan se iom häxmjölken att man har pco-förutsättningar?

• LiselottePCOS

jag tror inte häxmjölk hänger i hop med  PCOS. häxmjölk kan åde flickor och pojkar ha. 

• PCOskruttan

Ja men förekommer det i högre grad hos barn med pco-mammor?

Svar på tråden PCO och prolaktin