• ninanell

Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?

Varför inkluderar man kött i sin kost?

Jag söker svar som verkligen stämmer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:10

Jag har fört lite statistik här och kan redovisa att argumentet "Det är gott" är det starkaste, mest uppriktiga och sanna som förekommer här i tråden. Frekvent, upprepande och fristående från annan argumentation.

Är "Det är kul", "Det är skönt", "Det ser roligt ut", "Det är lättast", "Det fungerar" bra och tunga argument för er när ni diskuterar med andra om exempelvis misshandel, missbruk, pedofili, mobbing, abort, könsstympning, fattigdom eller andra etiska dilemman?

• Svar på tråden Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?
  • Antitrend
    Ja det väcker många tankar. Det finns många aspekter i hur man kan resonera och försöka hitta ansvar i ens val och värderingar. Jag tror på det som du uttrycker. Tankar, funderingar och att vilja förstå och upptäcka saker. Det innebär inte att man måste lämna saker av betydelse bakom sig. Man kan hitta kompromisser och lösningar utifrån vem man är.

Podominike skrev 2008-05-16 21:00:57 följande:
    Hej!Ingen aning förutom att man har gjort det sen urminnes tider blev naturligt. Som att käka fisk.Jag har alltid älskat att äta kött men börjar faktiskt att tröttna på kött och det vanliga som man hittar i afären. Gjorde lax i ugnen för nån dag sen var gott men räksalladen jag åt idag kändes bäst.När jag är sjuk och äter kött så blir jag frisk behöver proteinet tydligen. Djur äter djur och människan är ett däggdjur men man ska ju inte mass slakta som människan gör. Det gör väl inte de andra djuren vad jag vet. Men det handlar mycket om pengar. Vart går gränsen brukar jag undra ska man inte döda något levande så ska man ju inte döda en fluga? Är det bara de söta djuren som man får sympati för ? Har de mer rätt att leva än de andra. Insekter hur är det med dom?Har funderat mycket på detta och kommit på att de flesta har en slags dubbelmoral i denna fråga tyvärr jag själv åxå lite måste jag erkänna.Kram kram podominike
    Vegan - for the sake of My Soul.
  • Antitrend

Nu är inte jag från Sthlm och har inte så bra koll. Här finns en troligen rätt så komplett lista på olika vegoställen i Sverige. Det finns andra med bra vegetariska alternativ, men dessa ställen är hel-veggo.

Jag är vegan och söker också efter helveganska menyer.

www.veggiemind.com/vegetariska-matstallen-pa-din-ort/

Podominike skrev 2008-05-16 21:05:58 följande:
    Glömde skriva att det borde finnas mer veganrestauranger jag vet ingen alls det skulle jag som alltid gillat kött tycka var mycket spännande med annat alternativ.Finns det någon som vet några vegan restauranger i stockholms trakten.Jag har ätit veganmat hos mina kusiner någon gång och det var SUPER gott :)
    Vegan - for the sake of My Soul.
  • VeggieLover
    Podominike skrev 2008-05-16 21:00:57 följande:
    Hej!Ingen aning förutom att man har gjort det sen urminnes tider blev naturligt. Som att käka fisk.Jag har alltid älskat att äta kött men börjar faktiskt att tröttna på kött och det vanliga som man hittar i afären. Gjorde lax i ugnen för nån dag sen var gott men räksalladen jag åt idag kändes bäst.När jag är sjuk och äter kött så blir jag frisk behöver proteinet tydligen. Djur äter djur och människan är ett däggdjur men man ska ju inte mass slakta som människan gör. Det gör väl inte de andra djuren vad jag vet. Men det handlar mycket om pengar. Vart går gränsen brukar jag undra ska man inte döda något levande så ska man ju inte döda en fluga? Är det bara de söta djuren som man får sympati för ? Har de mer rätt att leva än de andra. Insekter hur är det med dom?Har funderat mycket på detta och kommit på att de flesta har en slags dubbelmoral i denna fråga tyvärr jag själv åxå lite måste jag erkänna.Kram kram podominike
    Vi har haft diskussioner om detta i nån tråd, om att det är skillnad på att medvetet döda insekter, eller göra det av misstag. Alltså slår man inte ihjäl en geting (om man är en djurvän) med en tidning bara för att den råkar vara där man är, eller att man är rädd för dem.
    Man försöker(eller ber någon annan) mota ut den genom ett fönster istället. Samma sak med myror, spindlar och flugor. Insekter är fantastiska små varelser, som vi människor inte skulle klara oss utan.
  • Tomtemormor
    VeggieLover skrev 2008-05-16 19:49:45 följande:
    Ja allt organiskt går ju att använda till biogas t ex.
    Men det var väl knappast svar på frågan.
    HellviHumle förlåt dem, ty de veta icke vad de göra.
  • Tokitoj

Veggielover::: Varför ska jag erkänna att jag har svårt för övertygade etisktansvarstagande människor? Jag har i denna tråden skrivit att jag tyckte att "antitrends" sätt att resonera åtminstone var ett värdigt sätt att resonera på, eftersom hon kunde skilja på päron och äpplen.
    Jag tyckte inte att man kunde säga att ett argument var mer sant än ett annat bara för att det inte föll en i smaken etiskt. Där höll hon med mig även fast vi hade olika uppfattningar om det etiska/oetiska med vego/kött-kost.
    Du däremot skulle aldrig någonsin säga att "visst, du kan ha rätt i det där med sanningshalten" för du är så förblindad av att tillrättavisa alla som äter kött ,så du missar den delen.

• månsken
    Tomtemormor skrev 2008-05-16 13:46:04 följande:
    Anta nu att vi går över till vegetarisk kost och använder, i det närmaste, samma areal. Eftersom vi nu inte äter allt på "grönsakerna" så undrar jag: Vad händer med det vi inte äter upp? Och vad tror ni det blir för restprodukter då? Ingår det i kretsloppet eller inte?Om det gör det, vari består skillnaden jämfört med kossorna?
    Kunde man inte kompostera det som blir avfall? Det blir väl restprodukter av det med. Hur mycket i jämförelse med kossorna vet jag inte. Och för mig ligger skillnaden i att kossorna slipper födas upp och dö för min eller någon annans mat´s skull.

Jag känner själv att restprodukter som leder till att vår planet förstörs, inte gör så mycket.
    Att vår planet är så fucked up iallafall, och att man borde lägga ner verksamheten egentligen.
    Mindre och mindre empati, den minskar hela tiden och allt det dåliga som blommar mer och mer gör att allt det fina och bra inte räcker till för att väga upp längre. Förstår att det kan låta provocerande men har känt så en tid.
    (Samtidigt inser jag ju att, för att vår planet skulle kunna utrotas skulle det innebära att både djur och människor skulle behöva lida under den processen.) Men det var ju en liten OT-detalj.
  • månsken
    Tokitoj skrev 2008-05-16 14:37:37 följande:
    Hahahaha vilket jäkla upplägg att vilja veta vilket SANT argument man har till att äta kött!!! jag brallar på mig va tokigt!Alla argument är väl för farao lika sanna????? Sen kan man ju tycka vad man vill i frågan men lika SANNA är väl ändå alla argument. Hihihihahahahohoho igen!
    Fast ett argument kan ju samtidigt vara ett påstående - som i sin tur kan vara antingen sant eller falskt, eller bara ett subjektivt uttryck för en åsikt.

Ex: "för att vi människor måste äta kött, annars dör vi" (falskt)
    "för att kött innehåller all näring en människa behöver" (falskt)
    "för att det är den största proteinkällan" (sant)
    "för att vi kan, vi har övertaget över djuren i vissa intellektuella aspekter" (sant)
    "för att det är jobbigt att komma in i ett nytt tänk och nya rutiner med veg. mat" (sant för just den personen - alltså ett subjektivt uttryck för en åsikt)
    "för att det är gott" (sant för just den personen - alltså ett subjektivt uttryck för en åsikt)
  • Tomtemormor
    månsken skrev 2008-05-17 00:20:06 följande:
    Kunde man inte kompostera det som blir avfall? Det blir väl restprodukter av det med. Hur mycket i jämförelse med kossorna vet jag inte. Och för mig ligger skillnaden i att kossorna slipper födas upp och dö för min eller någon annans mat´s skull. Jag känner själv att restprodukter som leder till att vår planet förstörs, inte gör så mycket. Att vår planet är så fucked up iallafall, och att man borde lägga ner verksamheten egentligen. Mindre och mindre empati, den minskar hela tiden och allt det dåliga som blommar mer och mer gör att allt det fina och bra inte räcker till för att väga upp längre. Förstår att det kan låta provocerande men har känt så en tid. (Samtidigt inser jag ju att, för att vår planet skulle kunna utrotas skulle det innebära att både djur och människor skulle behöva lida under den processen.) Men det var ju en liten OT-detalj.
    Jag är intresserad av svaret eftersom miljöfrågan hela tiden tas upp. Och jag kan inte se skillnaden. Men tydligen är det ingen som kan eller vill svara på det. Eller också är det så att det inte är någon skillnad och då faller hela miljöaspekten.
    HellviHumle förlåt dem, ty de veta icke vad de göra.
  • Tokitoj

Månsken::: ja det har du rätt i, men i en tråd som handlar om varför man äter kött, kan man inte fråga vilka SANNA argument man har.
    Om jag säger att jag äter kött för att det smakar illa så ljuger jag, men om jag säger att jag äter kött för att det är gott så talar jag sanning.

Alltså borde det räcka att säga att det är gott, för det är sant för många. TS ville inte höra de argumenten, utan hon ville ha SANNA argument och så kan man inte lägga fram det hela i min mening.
    Det finns en och annan som håller med i den frågan oavsett om de är veganer eller inte.

• vill bli mamma meddetsamma

Ett SANT argument är som sagt att människan äter kött därför att människan är köttätare och alltid har varit.

• månsken
    Tokitoj skrev 2008-05-18 10:19:03 följande:
    [citat]
    Månsken::: ja det har du rätt i, men i en tråd som handlar om varför man äter kött, kan man inte fråga vilka SANNA argument man har.Om jag säger att jag äter kött för att det smakar illa så ljuger jag, men om jag säger att jag äter kött för att det är gott så talar jag sanning.Alltså borde det räcka att säga att det är gott, för det är sant för många. TS ville inte höra de argumenten, utan hon ville ha SANNA argument och så kan man inte lägga fram det hela i min mening.Det finns en och annan som håller med i den frågan oavsett om de är veganer eller inte.
    [/

Varför inte? Om man ser till de argument folk har, som är uttryck för en personlig, subjektiv åsikt och känsla - visst då går det inte att bedöma någon annans svar som sant eller falskt.
    MEN, svaren på frågan om varför man äter kött begränsas väl inte bara till den typen av svar, utan även till argument som också är påståenden, som i sin tur kan vara sanna eller falska...

Visst kunde frågan varit mer tillspetsad/noggrant formulerad, för att detta skulle bli mer uppenbart för de som ville svara.

De som håller med dig om att man inte kan säga att ett argument är sant, är väl de som har just den typen av argument för sitt köttätande, som är en pers. subj. åsikt och känsla, då.
  • funbun

vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-18 11:18:45 följande:

Ett SANT argument är som sagt att människan äter kött därför att människan är köttätare och alltid har varit.
    Människan har inte alltid varit köttätare, innan vi lärde oss att tillaga köttet åt vi mest växter...
Svar på tråden Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?