Hur får man barn som tar ansvar för sitt eget liv?
Min sambo och jag hade en diskussion häromdagen om varför vissa barn blir ansvarsfulla och ordningsamma medan andra bara "skiter i allt". Min sambo var lite bekymrad efter att ha träffat en förälder till en klasskamrat till hans äldste son. Föräldern hade berättat att hans son hade sökt till ett idrottsgymnasium och troligtvis skulle flytta hemifrån till hösten. (Killarna blir alltså 16 år i år...) Det blev väl lite av en "väckarklocka" för min sambo som insåg att hans egen äldste son inte är i närheten ens av att kunna flytta hemifrån. Han klarar inte ens av att ta bussen till närmaste köpcentrum (1 km bort...) om han vill ha ett nytt spel till sin dator...
Varför blir det så här egentligen? Min sambo undrar ju naturligtvis vad han har gjort för fel och vad han skall göra för att sonen skall få "tummen ur" och inse att om han skall kunna ta sig någonstans i livet så måste han anstränga sig lite själv. För närvarande så är han verkligen en som "skiter i allt", skola, framtiden, kompisar, familjen osv. osv.
Saken är att jag anser inte att min sambo gör någonting fel med sin son. Han försöker verkligen prata med honom, pusha honom att ta ansvar och göra saker själv, uppmuntra honom och när ingenting funkar mer eller mindre hota honom att ta tag i saker och ting. Problemet är att sonen bor halva tiden hos sin mamma och hon ställer upp på vad som helst och servar till 150%. Så snart sonen får ett nej av sin pappa (kan du skjutsa mig, köpa till mig, fixa för mig...) så går han till sin mamma och så fixar hon det...
Men hur är det egentligen, hur bär man sig åt för att få självständiga barn som tar ansvar för sitt eget liv? Ligger det bara i generna eller hur mycket kan man påverka med uppfostran?