• Nyfiken gul

Irriterad på tonårsdotter .... Hur länge räcker era barns mobilpengar???

Dottern på 13 år fick sin mobil påfylld med 200 kr inklusive gratis sms när hon fyllde år den 15:e februrari...

IDag får jag ett meddelande på msn att pengarna är slut på mobilen - hon har endast fria sms kvar.... o hon undrade om hennes pappa eller jag (styvmamma) kunde tanka mobilen åt henne o då för ytterligare 200 kr...

FÖrsökte ta reda på var hon gjort av alla pengar eftersom alla hennes vänner har samma kontantkort dvs Halebop och då ringer man ju gratis förutom uppkopplingen.. så rimligen borde hon ju ha minst en hundralapp kvar av dom pengar hon fått.. men icke.. hon kunde inte heller redogöra för vart pengarna tagit vägen..

Det är inte första gånen hon får slut på pengar redan efter nån vecka och hon kan aldrig redogöra för hur pengarna försvinner heller hon har verkligen noll koll...

O nej - hon laddar INTE ner ringsingnaler eller sitter på Blip eller dyligt... det är inte hennes intresse o inte hennes stil...  Hon har en gammal Samsung-telefon som hon är nöjd med.

Ni andra tonårsföräldrar... hur länge räcker era barns mobilpengar och hur ofta får dom tanka?

Dottern är så pass ung att hon får 200 kr i månaden att ringa för - har hon pengar kvar så blir det bara tankat för 100 kr.. Något som jag eller hennes pappa ordnar då telefonnumret står på oss..

Hon är lika slarvig med övriga pengar också o har liksom inget hum om pengars värde eller vad det ska räcka till - men det är en annan historia... men ändå...

• Svar på tråden Irriterad på tonårsdotter .... Hur länge räcker era barns mobilpengar???
  • Itis

Jag gjorde väl av med rätt mycket pengar på sms när jag var i den åldern, men då var det också JAG som stod för det med månadspeng. Mina föräldrar laddade aldrig på min mobil. Kanske ska höja månadspengen med 200 kr och säga att det får hon använda till att ladda på mobilen med, och mer får hon inte. Man måste lära barn/ungdomar att hushålla med pengar, det är oftast inget dom själva kommer på bara sådär *ler*

Erika med Emelie född 070211, och Bäbis bf 080720
  • Leija
    FruSundahl skrev 2008-03-10 21:44:28 följande:
    Fast 200:- är väldigt mycket att ringa för om hennes kompisar har halebop också. Då betalar hon bara 69 öre för uppkopplingsavgiften resten är gratis. Och sms betalar hon ju inte. Så 200:- i månaden borde räcka när det bara gäller att ringa.
    Njaaa, kanske inte i den åldern?
  • Svarttusch

jag är 19 år gammal och "tonåring", och jag har aladrig så snabbt gjort av med så mycket pengar. och har jag gjort det är det pga sms och dem har hon ju gratis så det känns ju lite skummt kanske.

däremot har jag faktiskt hört om folk som använt halehop och tycker att det krånglar för det försvinner för mycket pengar.

annars kanske det är så att hon ringer många onödiga samtal, t. ex "sitter du på bussen nu?" eller "du kommer om tio minuter va?" för det kostar ju det med. sen kan ju ha ringt hemtelefoner också, det kostar ju mer.

• Marieeeee

haha hon är ung.. behövs det säga mer.. var inte mångsa år sedan jag var det heller... är bara 21 o jag lovar pengarna försvinner på direkten.. men halepop e jätte dyrt oxå såå kan förstå att pengarna försvinner snabbt

• Tristanya
    Marieeeee skrev 2008-03-10 23:02:48 följande:
    haha hon är ung.. behövs det säga mer.. var inte mångsa år sedan jag var det heller... är bara 21 o jag lovar pengarna försvinner på direkten.. men halepop e jätte dyrt oxå såå kan förstå att pengarna försvinner snabbt
    jag har halebop o tycker inte alls det är dyrt! billigare än tex telia! ringer man andra abonenter/fast telefon kostar det bara 69öre/min (o uppkopplingsavgift) vilken tid på dygnet man ringer.. telia har ju sina konstiga summor beroende på när på dygnet man ringer.. hade iaf så förut!
    dock måste man ringa/sms för 49kr/mån annars dras det automatisk då månaden är slut om man inte kommit upp i den summan!
  • abnocto

Jag kan inget om Halebop men min 15 åring ringer nog för runt 200-500kr i månaden. Alla har olika abbonemang och de ringer till fasta telefoner och pratar hur länge som helst. SEdan SMS-as det. Jag har vant mig men tycker det är för tok för mycket men hon får betala för sitt barnbidrag

• Pysselgalningen
    Tristanya skrev 2008-03-10 23:07:12 följande:
    jag har halebop o tycker inte alls det är dyrt! billigare än tex telia! ringer man andra abonenter/fast telefon kostar det bara 69öre/min (o uppkopplingsavgift) vilken tid på dygnet man ringer.. telia har ju sina konstiga summor beroende på när på dygnet man ringer.. hade iaf så förut!dock måste man ringa/sms för 49kr/mån annars dras det automatisk då månaden är slut om man inte kommit upp i den summan!
    Telia har samma sak. Telia vänner heter det tror jag. Sambon har det då alla hans vänner har Telia, samt jag, och hans föräldrar.
    Han ringer även billigare till halebopabonenter.

Vi tankar hans kort med 300kr i månaden, och då pratar han minst 10 timmar om dagen i telefonen när han är i sverige och de veckor han är i Holland smsar han mig. Även fast sms från holland är dyrt och han ringer till både Telia och andra abonenter varje månad så räcker de 300kr han tankar med.

Själv fick jag i tonåren 100kr i månaden, om ens det att tanka mobilen med och det räckte.
    Så jag tycker att om en tonåring gör av med 200kr då det i dagens läge är så billigt att ringa med mobil. Låt henne hållas så hon får inse att hon behöver lära sig att hushålla med pengarna. Så lärde jag mig pengars värde och det håller i sig fortfarande.
  • FruSundahl

Jo om alla kompisarna också har halebop så är det en hel del att ringa för. I och med att hon bara betalar uppkopplingsavgiften på 69 öre så kan hon, om hon inte gör något annat för pengarna, ringa 289 samtal och prata hur länge som helst, inom halebop. För 200 kr kan hon prata 408 minuter med någon som har annan operatör. Så det är väl en hel del?

Leija skrev 2008-03-10 22:52:43 följande:
    Njaaa, kanske inte i den åldern?
    Fredric & Angelica
  • Majsan70

Mina ungar har abonnemang o ringer för ca 100 kronor i månaden. Utöver det får de betala själva.

• Tussan05

Alltså inte ens JAG gör åt 200 på en månad på mobilen, då använder jag den ganska sällan men har den alltid med mig, SMSar när jag känner för det men ringer sällan. Tycker inte att 200 på en månad är ok att slösa på SMS eller mobilsamtal som inte är viktiga. Vill hon prata med kompisar kan hon ju träffa dom IRL eller ta det på MSN el ringa på fast tele.

• Mamma 35

Min tös är o försig bara 11, men har kontatkort med 75 kr per månad, och det räcker precis en gång var månad, så sänk då
    till 75kr så kanske du har bättre koll..det kan hända att hon ringer hemtelefoner som inte har något kontatnummer alls.

• lövet2

Jag betalar inte telefonkort åt mina barn. De får månadspeng som ska räcka till nöjen (bio, mobilen, tidningar, fika) och när de är slut så är de slut. Vill de ha mer får de arbeta ihop pengarna på något sätt. 13-åringens telefonkort brukar räcka 3-4 dagar när hon tankat med 100 kr ...

• Mamma S
    lövet2 skrev 2008-03-11 18:09:08 följande:
    Jag betalar inte telefonkort åt mina barn. De får månadspeng som ska räcka till nöjen (bio, mobilen, tidningar, fika) och när de är slut så är de slut. Vill de ha mer får de arbeta ihop pengarna på något sätt. 13-åringens telefonkort brukar räcka 3-4 dagar när hon tankat med 100 kr ...
    Bara nyfiken; hur mycket får barnen i månadspeng och hur gamla är dom?
  • lövet2
    Svar på #33
    Mamma S skrev 2008-03-11 21:59:44 följande:
    Bara nyfiken; hur mycket får barnen i månadspeng och hur gamla är dom?
    Just nu är det bara en som får månadspeng. Hon får ca 120 kr/månad. Den som är äldre får sitt studiebidrag och den som är steget yngre har ingen mobil eller månadspeng (han har fortfarande veckopeng).
  • lövet2
    Svar på #34
    lövet2 skrev 2008-03-11 22:12:30 följande:
    Svar på #33 Just nu är det bara en som får månadspeng. Hon får ca 120 kr/månad. Den som är äldre får sitt studiebidrag och den som är steget yngre har ingen mobil eller månadspeng (han har fortfarande veckopeng).
    Glömde lägga till att det är 13-åringen som får månadspeng.
  • Mamma S
    lövet2 skrev 2008-03-11 22:13:17 följande:
    Svar på #34
    Glömde lägga till att det är 13-åringen som får månadspeng.
    Okej. Men, om hon får 120 kronor och tankar på mobilen för 100, då räcker det väl inte till tidningar och fika och sånt?
  • Leone i Västerås

Min äldsta dotter (nu nyss fyllda 17 år) har alltid haft ganska dyra mobilräkningar.  Från
    12:årsåldern och framåt så ringer hon för runt 500-600:-/månad, men då ringer hon mycket till vanliga fasta telefoner också.
    Det betalar vi för, och går utanför hennes fickpengar.

Projekt viktminskning start 7/1-08. Nu: minus 5,0 kilo
  • lövet2
    Mamma S skrev 2008-03-11 22:16:46 följande:
    Okej. Men, om hon får 120 kronor och tankar på mobilen för 100, då räcker det väl inte till tidningar och fika och sånt?
    Nej, inte om hon tankar mobilen varje månad. Vore hon mer ekonomiskt sinnad, så skulle hon bara använda mobilen i nödfall och annars ringa med vår hemtelefon. Jag väntar fortfarande på att hon ska komma på det!
  • Mamma S
    lövet2 skrev 2008-03-11 22:19:37 följande:
    Nej, inte om hon tankar mobilen varje månad. Vore hon mer ekonomiskt sinnad, så skulle hon bara använda mobilen i nödfall och annars ringa med vår hemtelefon. Jag väntar fortfarande på att hon ska komma på det!
    Jaså, okej!
Svar på tråden Irriterad på tonårsdotter .... Hur länge räcker era barns mobilpengar???