• små fötter

Ni som har fött barn kring v30 - snälla hjälp!

Jag har, efter många svårigheter, blivit gravid med tvillingflickor och är nu gravid i v28+4. Det har varit en ganska jobbig graviditet. Tidigt så konstaterade man att jag har cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals) och i v14 opererades jag och fick cerklage (stygn som håller ihop livmoderhalsen). Sen har tiden flytit på ganska bra och tjejerna i magen har vuxit i jämn takt och legat lite över kurvan hela tiden. Vi fick datum för "klippning" av cerklaget, 23/4, och då kommer förlossningen att starta med en gång eller inom de närmsta dagarna.

Tills för två helger sen. Då fick jag åka in akut för prematura värkar. Dom kunde stoppas och både tjejerna och cervix var opåverkad, som tur var! Efter det blev jag beordrad sängläge tills tjejerna vill titta ut, jag får bara gå upp på toaletten/duschen. Men ikväll hände det igen, jag fick värkar och fick åka in. Nu hade cervix förkortats med 1cm sen sist, och läkaren sa att vi ska verkligen ha turen på vår sida om tjejerna vill stanna kvar till cerklaget klipps. Det är verkligen jättepåfrestande och oroligt, han verkade tro att dom kommer att komma inom den närmsta veckan..

Nu till min fråga - ni som har fått barn kring v30, hur gick det för er och barnen? Hur pass stora var dom? Hur länge fick ni stanna kvar? All hjälp behövs!

Två i min mage (v29), tre i himlen
  • Svar på tråden Ni som har fött barn kring v30 - snälla hjälp!
  • tusse74

Läste lite kort om din situation. Vill bara önska er lycka till och hoppas att allt går bra

• 20110426

Min kille kom i v.32+5, har en hemsida om hur det gick,omdu vill läsa lite.

hem3.passagen.se/p5033

Lycka till och hoppas bebisarna får stanna ett tag till i maggen.

• Lefo
    små fötter skrev 2008-03-20 12:01:50 följande:
    Lefo: Nu har jag tittat på dina tjejers sida och läst om dom. Vilka små pluttisar dom var.. Vad härligt att höra att ni är nöjda med vården ni fick! Hur lång tid tog det innan ni fick hålla i dom? Mådde båda bra från början?
    Hejsan

Mina tjejer mådde bra när de kom ut.
    De fick andningshjälp med cpap och extra syrgas men de var mycket pigga.
    Tjejerna föddes 21:34 och nästa dag runt 13:00 fick vi första gången hålla dem och sedan hade vi dem hos oss varje dag i flera timmar.
    Efter ca 1-2 vecka så åkte cpap av och endast lite syrgas användes. Tjejerna var väldigt pigga hela tiden, öppen duktus hade den ena men det är väldigt vanligt på prematurer, samma tjej hade också lite problem med att komma ihåg att andas i början med det finns medicin för detta och är också vanligt hos dessa småttingar.
    Tyvärr så fick båda tjejerna en förkylning och tjejen med DS var inte så stark så därför blev det jobbigt ett tag men slutet blev lyckligt.

Hoppas nu att dina små fortfarande är kvar i magen men skulle de titta ut nu så kommer de gå super bra. 

/Lena

• Snoffsan

Mina tvillingtjejer föddes 30+0. Då åkte jag in på bb 26+6 med en minut mellan värkarna. Kom bara pang bom! Blev uppstoppad och inlagd för observation. Låg med uppstoppande dropp i 2 dar eftersom det började hela tiden igen och de fick öka hela tiden. 27+2 tog de bort droppen för att det lugnat ner sig, då gick vattnet. Sen låg jag inlagd i sängläge. Alla sa hela tiden att det handlade om timmar när de skulle komma hela tiden. Men hela 3 veckor låg jag där, men 30+0 gick det inte längre och de kom ut. De vägde dock hela 1,5 kilo var och klarade sig rätt bra. 6 veckor låg vi inlagda på neo och hade sen 4 veckors hemsjukvård.

Dock fick min ena dotter en liten hjärnblödning på neo så hon har en extremt lindrig cp-skada som gör att hon går lite ostadigt, men hon går ju så det känns som ett ytterst litet pris på att de klarat sig så bra.

Förlossningshistoria finns i min blogg och jag skrev även här under hela tiden jag låg inlagd.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m460321.html
    Hoppas allt går bra för dig och de små i magen.

• mammaNena

hur har det gått för dig? Försökte gå in på din sida och se hur det hade gått, men jag fick ju inte komma in

• små fötter
    Snoffsan: Vad läskigt med hjärnblödning Yttrar sig skadan bara genom ostadig gång?

helenas23: Än så länge är dom kvar i magen och lever rullan! Glad Igår gick vi in i v30(29+0), mitt sista delmål!
    Två i min mage (v29), tre i himlen
  • mammaNena

ja men va bra!! Dom får allt lugna sig!

• Snoffsan

Alltså jag ville inte skrämma upp dig. Utan mer visa på att även om det kan uppstå skador så behöver de inte ge några stora men.

Men det är ovanligt att få sådana hjärnblödningar när man är född så "sent" som i vecka 30.

Hennes hjärnblödning var så liten att de aldrig har kunnat se den utan egentligen använt slutledningsmetoden då hon inte hade några andra problem.

Hon har idag specialskor och är inte lika stark benen och balansen är lite sämre, men hon behvöer idag inga andra hjälpmedel så vi är överlyckliga över hur bra allt kan gå i alla fall!

• Ängeln Casper

Jag fick barn v.30+2, men eftersom vårt fall är extremt ovanligt ska du inte utgå från att ni råkar ut för samma öde som vi. Men i vanliga fall så brukar det gå bra med barn födda efter vecka 30+0.
    De kan behöva extra syregas, sondmatas, ligga i kuvös och sondmatas. Så fort de klarar att hålla värmen , andas vanlig luft och äta får ni åka hem. Du kan räkna med att få vara på neo till bf. Ibland får man åka hem innan bf och ibland nån vecka efter, de beror ju på barnen.  
    Men det brukar som sagt gå väldigt bra med barn födda efter v.30....

stort lycka till...

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • vega73

Gottfrid kom till världen för precis 11 månader sedan. Föddes med kejsarsnitt i v. 29+5. Han vägde 1450 gr och var 40 cm lång. Vi var helt oförberedda på att det skulle bli en liten bebis den dagen vi åkte in till sjukhuset för att få stopp på värkarna. Vi har heller inte fått någon förklaring till varför värkarna satte igång så tidigt och det var en chockartad och omtumlande tid.

Allt gick dock bra och Gottfrid fick ligga i kuvös 3 veckor. Totalt fick vi stanna på neo i 8 veckor. Det var en prövning för hela familjen, det ska man inte sticka under stol med. Man kände att man var otillräcklig och man var alltid på fel plats vare sig man var hemma eller på sjukhuset. Det var rent avskyvärt att åka ifrån det lilla knytet på kvällarna. Många tårar fälldes och man sörjde att man blivit snuvad på både graviditet, förlossning och den första "normala" tiden hemma med sitt barn. Det kändes ju som att barnet tillhörde sjukhuset de första veckorna.

Gottfrid växte dock så det knakade och allt flöt på. Hade av och till lite problem med att hålla syresättningen uppe men det stabiliserade sig bra utan att han krävde mycket syrgas.

Till slut fick vi komma hem med vår lilla bebis och nu har han växt ikapp. 11 månader, 10 kg rund, go och glad. Vad man kunnat se så har han inga men av sin tidiga födsel.

• tinaw

Hannah är född 30+0 för 10 månader sedan pga havandeskapsförgiftning. Hon är frisk förutom en felvuxen gom (men det har antagligen inget med födelsetiden att göra), och neotiden gick medicinskt väldigt bra! Sen är det ju som flera har sagt jobbigt att ligga inne även när barnet är "friskt". Men några men har hon inte fått.

(vega73: hejhej! Kul att ses, här är det också full fart!)

• 20110426
    tinaw skrev 2008-05-23 10:12:31 följande:
    Hannah är född 30+0 för 10 månader sedan pga havandeskapsförgiftning. Hon är frisk förutom en felvuxen gom (men det har antagligen inget med födelsetiden att göra), och neotiden gick medicinskt väldigt bra! Sen är det ju som flera har sagt jobbigt att ligga inne även när barnet är "friskt". Men några men har hon inte fått.(vega73: hejhej! Kul att ses, här är det också full fart!)
    Hej på dig. Mer fart här än på 33.ans forum. Allt väl?
    Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • tinaw
    sahlenius skrev 2008-05-23 10:57:26 följande:
    Hej på dig. Mer fart här än på 33.ans forum. Allt väl?
    Lite mer va Jovars, allt väl, krisar lite lätt igen nu när resten av livet förutom Hannah verkar ha lugnat sig lite :-/ Själv då?
  • Vixi

hej! vår dotter föddes i v 29+4 (juli 07) och var tillväxthämmad med 50 % och vägde bara 817 gram. men allt har gått bra, nu är hon en liten glad rund och go tjej på drygt 8 kilo och skrattar mest hela dagarna. Verkar inte ha fått några men av sin tidiga födsel eller ringa vikt vad man kan se. De är starkare än man tror de små liven. Lycka till med allt!!

10 månader ( 7 mån korr) och 8 kilo stor

nästan ny och 817 gram liten

Älskade lilla oliv
  • 20110426
    tinaw skrev 2008-05-23 11:01:37 följande:
    Lite mer va Jovars, allt väl, krisar lite lätt igen nu när resten av livet förutom Hannah verkar ha lugnat sig lite :-/ Själv då?
    Sorry att jag ej svarat, har varit lite fullt upp som vanligt.
    Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • sunmaid

Hur går det för dig?

Jag kommer inte in på din sida men är det någon som vet så får ni gärna uppdatera. Har följt tråden och hoppas verkligen att allt gått bra...

KRAM!

Svar på tråden Ni som har fött barn kring v30 - snälla hjälp!