Ni som har fött barn kring v30 - snälla hjälp!
Jag har, efter många svårigheter, blivit gravid med tvillingflickor och är nu gravid i v28+4. Det har varit en ganska jobbig graviditet. Tidigt så konstaterade man att jag har cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals) och i v14 opererades jag och fick cerklage (stygn som håller ihop livmoderhalsen). Sen har tiden flytit på ganska bra och tjejerna i magen har vuxit i jämn takt och legat lite över kurvan hela tiden. Vi fick datum för "klippning" av cerklaget, 23/4, och då kommer förlossningen att starta med en gång eller inom de närmsta dagarna.
Tills för två helger sen. Då fick jag åka in akut för prematura värkar. Dom kunde stoppas och både tjejerna och cervix var opåverkad, som tur var! Efter det blev jag beordrad sängläge tills tjejerna vill titta ut, jag får bara gå upp på toaletten/duschen. Men ikväll hände det igen, jag fick värkar och fick åka in. Nu hade cervix förkortats med 1cm sen sist, och läkaren sa att vi ska verkligen ha turen på vår sida om tjejerna vill stanna kvar till cerklaget klipps. Det är verkligen jättepåfrestande och oroligt, han verkade tro att dom kommer att komma inom den närmsta veckan..
Nu till min fråga - ni som har fått barn kring v30, hur gick det för er och barnen? Hur pass stora var dom? Hur länge fick ni stanna kvar? All hjälp behövs!