• Jordgubbssmak

Hur mycket pengar får din tonåring?

jag har en just nu en het disskusion med min dotter och skulle vara jättetacksam om ni ville svara på följande:
    Hur mycket får ert/era barn i månads eller veckopeng?
    Vad ska det räcka till?
    Vad får dom utöver det? Kläder/godis/mobil osv.
    Vad ska dom gör för att få pengarna?
    Är ni gifta eller ensamtående och hur anser ni att er egen ekonomi är?

TAck för många svar snabbt!

• Svar på tråden Hur mycket pengar får din tonåring?
  • LordHawk
    Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 16:56:12 följande:
    mmm..det låter ju bra, men de barn som eventuellt inte vill bidra med "sin"del..ska den ändå få pengarna?
    Jag anser att man ska inte muta sina egna barn! Så har dom en viss bestämd månadspeng så ska barnet få det! Det där med att dom inte vill hjälpa till kommer att dyka upp men då får man ta ett snack med kidzen och förklr att i dett hushåll hjälper alla till även om man inte vill!

emcjoh:
    Å sen en liten tanke bara.. Frågade du din dotter om det va ok att du skaffade ett barn till? Varför i hela fridens namn begär du att din dotter ska hjälpa till med småbarnen?
  • emcjoh

Lika bra att man får lära sig från början att man måste göra ngt för att få pengar.

LordHawk skrev 2008-03-20 17:26:42 följande:
    Jag anser att man ska inte muta sina egna barn! Så har dom en viss bestämd månadspeng så ska barnet få det! Det där med att dom inte vill hjälpa till kommer att dyka upp men då får man ta ett snack med kidzen och förklr att i dett hushåll hjälper alla till även om man inte vill! emcjoh:Å sen en liten tanke bara.. Frågade du din dotter om det va ok att du skaffade ett barn till? Varför i hela fridens namn begär du att din dotter ska hjälpa till med småbarnen?
    LordHawk:
    Klart jag inte frågade henne, det är ju ett "jobb" som alla andra som måste göras här hemma.
  • ellam71

Vi har precis höjt månadspengen från 400:- till 600:-

Våra tvillingflickor (16år snart) bor vv (jag har ny sambo) Jag sätter in 300:- var och deras pappa likaså. Det ska räcka till mobil, tidningar, godis, kläder de vill ha men ej behöver (vi står för kläder de behöver), busspengar vid shopping (vi står för maten)

Sen händer det kanske att de får något extra någongång om man har en slant över.

De ska städa sina rum och sin toalett samt tvätta sina kläder.

• LordHawk
    emcjoh skrev 2008-03-20 17:43:50 följande:
    LordHawk:Klart jag inte frågade henne, det är ju ett "jobb" som alla andra som måste göras här hemma.
    Nej det e en sak som e säkert.. Jag skulle aldrig "tvinga" mina kommande barn att hjälpa till med deras yngre syskon, inte mer än om man ber dom sitta barnvakt, då skulle jag faktiskt betala dom!
  • emcjoh

Hon får hela studiebidraget (mycket pengar enl. vår måttstock)= bra betalt oavsett för vilka sysslor det gäller.
    Det är ju inga långa stunder det gäller, bara att få handla ensam (så att det går lite fortare tex) det handlar inte om ngn l å n g tid som du kske trott.

LordHawk skrev 2008-03-20 18:25:02 följande:
    Nej det e en sak som e säkert.. Jag skulle aldrig "tvinga" mina kommande barn att hjälpa till med deras yngre syskon, inte mer än om man ber dom sitta barnvakt, då skulle jag faktiskt betala dom!
  • Jordgubbssmak

Va?!?! MItt andra barn e 19 månader yngre än dottern..det e alltås mindre än 2 år mellan dom..skulle jag fråga henne när hon var 11 månader om det var ok att jag blev gravid?? Förstår inte riktigt? O hon behöver verkligen inte hjälpa till med några småbarn hennes enda syskon är lillebror på 13,5 år.?!?

LordHawk skrev 2008-03-20 17:26:42 följande:
    Jag anser att man ska inte muta sina egna ban! Så har dom en viss bestämd månadspeng så ska barnet få det! Det där med att dom inte vill hjälpa till kommer att dyka upp men då får man ta ett snack med kidzen och förklr att i dett hushåll hjälper alla till även om man inte vill! emcjoh:Å sen en liten tanke bara.. Frågade du din dotter om det va ok att du skaffade ett barn till? Varför i hela fridens namn begär du att din dotter ska hjälpa till med småbarnen?
  • emcjoh

Det skrevs till mig!
    Ansågs fel att jag lät det ingå i en tonårstjejs(16år) uppgifter att ta hand om sina småsyskon (som med börjar bli stora) en stund ibland.

Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 21:59:30 följande:
    Va?!?! MItt andra barn e 19 månader yngre än dottern..det e alltås mindre än 2 år mellan dom..skulle jag fråga henne när hon var 11 månader om det var ok att jag blev gravid?? Förstår inte riktigt? O hon behöver verkligen inte hjälpa till med några småbarn hennes enda syskon är lillebror på 13,5 år.?!?
  • Jordgubbssmak

aha..har har ärligt talat druckit vin till maten o hänger väl inte med *S*
    men lite ansvar e det väl ingen som dött av?!

emcjoh skrev 2008-03-20 22:10:29 följande:
    Det skrevs till mig!Ansågs fel att jag lät det ingå i en tonårstjejs(16år) uppgifter att ta hand om sina småsyskon (som med börjar bli stora) en stund ibland.Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 21:59:30 följande:
  • Im Fabulous

Shit, vad pengar ungdomarna får

Min mamma tjänade BRA när jag bodde hemma, men jag fick klara mig på studiebidraget (950.-) och det skulle räcka till ALLT: Mobil, kläder, skor, ytterkläder, smink, nöjen.. Hon betalade min häst visserligen, och även busskort..

• emcjoh

Det är lugnt

Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 22:12:33 följande:
    aha..har har ärligt talat druckit vin till maten o hänger väl inte med *S*men lite ansvar e det väl ingen som dött av?!
    Nej, dessutom växer hon av det ansvaret o. gillar det!
  • Im Fabulous

... Och jag gjorde mer än hälften av allt hushållsarbete. "Jag tjänar pengarna" sa min mamma...

• emcjoh
    Bra gjort, dessutom nyttigt att kunna såsmåningom
    Im Fabulous skrev 2008-03-20 22:16:05 följande:
    ... Och jag gjorde mer än hälften av allt hushållsarbete. "Jag tjänar pengarna" sa min mamma...
  • Emelisch

Nu har inte jag några tonårsbarn, men är en själv.. Och jag bor hos min mamma på veckodagarna, och hos pappa på helger.. Men jag får mitt studiebidrag varje månad som jag får klara mig på, sedan ibland då och då när jag behöver något eller så, så hjälper pappa och mamma till och betalar..
    Sedan har jag småbröder och hjälper till en del hemma med dom, tömmer diskmaskin osv,, vi hjälpt åt mycket här hemma hela familjen och det funkar bra :)

• Im Fabulous
    emcjoh skrev 2008-03-20 22:19:07 följande:
    Bra gjort, dessutom nyttigt att kunna såsmåningomIm Fabulous skrev 2008-03-20 22:16:05 följande:
    Ja, men jag blir CHOCKAD när jag läser saker som att "dom får tvätta sina kläder själva" eller "ibland plockar jag ur diskmaskinen". What!? :-O Är det inte självklart att man hjälper till hemma?? Dagens ungdom verkar ha en 18 år lång semester..
  • emcjoh

Men vist m å s t e man få be ungdomarna att hjälpa till
    Im Fabulous skrev 2008-03-20 22:25:46 följande:

Ja, men jag blir CHOCKAD när jag läser saker som att "dom får tvätta sina kläder själva" eller "ibland plockar jag ur diskmaskinen". What!? :-O Är det inte självklart att man hjälper till hemma?? Dagens ungdom verkar ha en 18 år lång semester..
  • FrökenKanSjälv

Min äldsta dotter är 14, snart 15. Hon får 500:- i klädpengar varje månad, det ska räcka till allt utom vinterytterkläder och skor. Sedan fyller jag på mobilen för 100-200 per månad. Rena fickpengar till nöjen, fika och sånt är 200:-.

Hon plockar i och ur diskmaskinen utan att jag ber om det, håller (någorlunda) ordning på sitt rum, och har börjat köra igång tvättmaskinen utan att har frågat (när något älsklingsplagg behöver tvättas ). Hon brukar hjälpa mig att hänga tvätten för då får hon lite egentid med mig i tvättstugan.

Jag är ensam med tre barn men tjänar tillräckligt med pengar.

• iomi

Jag har alltid fått klara mig på mitt studiebidrag och det har funkat bra. Räcker precis till mina fasta utgifter (mobilpåfyllning och busskort till skolan, tankar lite ifall jag kört), nåt klädesplagg, fika och nöjen.
    Dock blir det kärvt som tusan vid säsongsbyterna när man absolut behöver (hah) en ny komplett ytteroutfit.

Svar på tråden Hur mycket pengar får din tonåring?