• KroonLundin

    Ungförälder vs äldreförälder

    Hej ! Jag vill bara skriva av mej lite då ja blivit väldigt illa behandlad mitt på ljusa dagen i en mataffär bland massa folk !

    Jag är 19(maj) Andreas är 21 o Nellie är 4 månader. Vi lever tillsammans älskar varann. Bor i söderköping. Har körkort. Har egna bilar(fina ska ja lägga till), jag är mammaledig och han jobbar. Vi lever precis som en vanlig svensson familj FAST 10 år yngre. Är det något fel ?

    Den här kvinnan som hoppade på mej var 41 år å väntade sitt 1 barn. Hon tittade snett på mej från tå till topp och vräker ur sej spydigt får du va ute med din lilla syster så här dax ?! klockan va 18:00.
    Ja skrattar till och säger det här är min dotter.och ler.
    Hon börjar prata högt o tydligt hur illa det är å va så ung o obetydlig och inte ens kunna ta ansva för sej själv när man skaffar barn hit o dit. jag blir så chokad ! va är detta för pyskiskt störda människa ? Folk tittar o skakar på huvvet. Hur i h*lvete kan en vuxen j*vla människa beete sej så. Så ja blir förbannad å hugger till baka jasså å du är hur gammal ? 41 svara hon.
    Jag fräser till och grattulerar till det kommande down syndrom barnet o frågar hur i helvete hon kan sätta en sån oskyldig litet barn till världen. Som inte har några rättigheter alls. Har själv en lilla syster med down syndrom så ja vet mycke väl va ja pratar om eftersom ja ä väl insatt i hennes situation o hjälper till med myndigheter osv. Så vet jag det ! Hon vill itne diskutera mera för hon tycker att det börjar bli lite känsligt nu.
    Innan hon går sin väg vill ja ge en ursäkt och håller tummarna för att allt ska gå bra. hon vänder sej om å pekar finger :O Jaa tänka sej. Jag ä fortfarande välidgt fundersam på om hon verkligen hade stabilt pyske för att skaffa barn !?

    Så vad tycker ni !? Hjälp mej bearbeta detta !

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-27 15:25
    Okey olika reaktioner. Jag tar inte åt mej av nått som ni skriver så inga diskutioner här inte. vill bara veta vad en del tyckte. Tack för alla svar !
    //Caroline

  • Svar på tråden Ungförälder vs äldreförälder
  • cloudberry79

    Jag tycker ni betedde er omoget båda två. Sedan jag fick barn har jag fått vänner i alla åldrar, från 18 till 38, alla nyblivna mammor. Oavsett ålder handlar det om att man ska bete sig som folk!


    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Mälaröbo
    cloudberry79 skrev 2008-03-27 14:25:25 följande:
    Jag tycker ni betedde er omoget båda två. Sedan jag fick barn har jag fått vänner i alla åldrar, från 18 till 38, alla nyblivna mammor. Oavsett ålder handlar det om att man ska bete sig som folk!
    Amen!
  • Tina83

    men gud, stackars kommande barn!!!! (41-åringens)

    hörr TS, folk som tycker att det är bäst att skaffa barn sent är förmodligen avis på att du fått ihop allt så tidigt i livet

    jag skulle själv precis fylla 19 när min son kom. jag var gravid i 3.an på gymnasiet, men mina lärare var jättestöttande och positiva, tack o lov!

    men jag har varit i många diskussioner om detta med unga vs äldre föräldrar. jag tycker att alla gör som man själv vill, men att skaffa barn efter 45-50 år tycker jag är fel. och även att skaffa barn när man e 13. men det kan hända alla, att man blir gravid, och det är ju egentligen naturligt att man vill behålla barnet.

    grattis till dottern förresten!

  • Tina83

    TS, jag kan hålla med ovanstående. nästa gång, om nån säger nåt mer, bete dig vuxet då och bli inte upprärd. då förstår dom nog (efter lite eftertanke) att det var dom som var omogna. att unga inte behöver va omogna.
    en 35-åring kan va bra mycket mer omogen än en 20-åring.

    min sambon syster är 37 och har försökt få barn i 10 år, utan resultat. de har genomgått behandlingar mm.

    så fort vi ses, vilket inte är ofta, så påpekar hon alltid hur dåligt vi sköter våra barn, för vi lägger dom inte prick 19 varje kväll, ger dom itne frukt kl 14, och gud förbjude om vi skulle lägga barnen samtidigt, allihop alltså, ja då är vi riktigt dåliga!
    en gång när vi var hos mina svärföräldrar så skulle jag lägga vår äldsta son. hör sen att sambon är på väg in till oss med vår minsta, som då var 4 månader. då hört jag systern säga till sambon att " hur kan du göra så, ni är verkligen DÅLIGA FÖRÄLDRAR". ! hade lust o klappa till kärrignen! hon tyckte att jag skulle lägga sonen själv, att dom andra störde....
    men jag vet att jag är mer mogen än hon, så jag sa inget om det.

    men hon klagar n'ästan på allt vi gör. många utan barn tror att dom vet så bra, för att dom har sett hur andra gör. men allt funkar ju inte så i praktiken (inge illa menat)

  • Tjohalia

    men vad är det att bete sej "moget" i en sån här situation? Har läst igenom tråden och det som slår mej är att om man ska bete sej "moget" så ska man ta emot skiten utan att bli arg eller fräsa tillbaka enligt många här. Jag tycker att man både för sin egen och sina barns skull gott kan försvara sej, och vissa människor kanske man bara gör en tjänst genom att bli lite arg på tillbaka och sänka sej till samma nivå, så att dom får känna på hur det känns!

    tina83. Jag skulle aldrig stå ut med att någon ständigt klankade ner på mej på det där sättet, till en början hade jag förmodligen försökt vara vänlig men efter upprepade gånger hade jag förmodligen blivit arg och sagt precis vad jag tyckte, att hon själv inte hade några barn och att hon omöjligt kan veta hur det är att ha barn och att ni gör det ni anser är bäst för era barn och att ni,till skillnad från henne, faktiskt har barn och kan se hur dom påverkas av det ni gör och att alla barn inte är stöpta efter samma form, för vissa passar det bättre att lägga sej prick 19 varje kväll medans andra trivs med att få vara uppe med sina föräldrar vissa kvällar utan att bli lidande för det!

    Som sagt var, jag tycker inte alls det är moget att ta emot en massa skit! Våga visa era barn hur man försvarar sej och att man inte ska låta andra trampa på en!

  • Mälaröbo
    Tjohalia skrev 2008-03-29 10:37:40 följande:
    men vad är det att bete sej "moget" i en sån här situation? Har läst igenom tråden och det som slår mej är att om man ska bete sej "moget" så ska man ta emot skiten utan att bli arg eller fräsa tillbaka enligt många här. Jag tycker att man både för sin egen och sina barns skull gott kan försvara sej, och vissa människor kanske man bara gör en tjänst genom att bli lite arg på tillbaka och sänka sej till samma nivå, så att dom får känna på hur det känns!tina83. Jag skulle aldrig stå ut med att någon ständigt klankade ner på mej på det där sättet, till en början hade jag förmodligen försökt vara vänlig men efter upprepade gånger hade jag förmodligen blivit arg och sagt precis vad jag tyckte, att hon själv inte hade några barn och att hon omöjligt kan veta hur det är att ha barn och att ni gör det ni anser är bäst för era barn och att ni,till skillnad från henne, faktiskt har barn och kan se hur dom påverkas av det ni gör och att alla barn inte är stöpta efter samma form, för vissa passar det bättre att lägga sej prick 19 varje kväll medans andra trivs med att få vara uppe med sina föräldrar vissa kvällar utan att bli lidande för det!Som sagt var, jag tycker inte alls det är moget att ta emot en massa skit! Våga visa era barn hur man försvarar sej och att man inte ska låta andra trampa på en!
    Jag skulle heller ALDRIG ta skit, men det finns ju nivåer på hur man skäller ut en annan människa.
    Att ge sig på om ett ofött barn är liiite för lågt för mig. Det var för lågt när jag var 19 ocg det är för lågt nu när jag är 36.
  • Tjohalia
    Mälaröbo skrev 2008-03-29 19:05:48 följande:
    Jag skulle heller ALDRIG ta skit, men det finns ju nivåer på hur man skäller ut en annan människa. Att ge sig på om ett ofött barn är liiite för lågt för mig. Det var för lågt när jag var 19 ocg det är för lågt nu när jag är 36.
    Förmodligen hade inte jag heller nämnt något som ts gjorde, det jag reagerar på är att så många verkar tycka att man bara ska tiga och ta emot, eller att det är fel att bli arg när man blir attakerad.
  • aiight

    vad rolig du är TS! :)

    Jag blev mamma lite senare dock, precis skulle fylla 20 år
    Har fått lite blickar och så men ingen har vågat säga något *väntar glatt*

  • lolo82

    Bra att du sa så tillbaks,,, skratta ihjäl mig när jag läste. Som sagt hon e säkert bitter för att hon inte kommer va en ung, snygg o cool mamma.

  • Reglementet

    Varför gick du inte bara därifrån? Eller bad henne vara tyst?

    Det hade ju inget med att hon var 41, som hon betedde sig.

  • Andrea

    Jag hade nog inte påpekat något om den ökade risken för DS, därmot hade jag nog vänligt bett henne ta upp sina issues hos någon annan. Vilken subba!

  • vrodlok

    Det med ta emot skit...jag skulle snarare se det mer som om man tar emot "skiten" om man fräser/blir upprörd tillbaka. Det är ju då man visar att man tar åt sig.

  • Tjohalia
    vrodlok skrev 2008-06-04 00:57:26 följande:
    Det med ta emot skit...jag skulle snarare se det mer som om man tar emot "skiten" om man fräser/blir upprörd tillbaka. Det är ju då man visar att man tar åt sig.
    Men är det fel att ta åt sej? Jag skulle bli mycket illa berörd och arg om någon gick till attack mot mej på det sätt som ts beskriver oavsett om det var befogat eller ej.
  • Minne

    Nu har jag inte läst hela tråden, men jag som "gammal" mamma (40 när jag fick sonen  efter den tredje provrörsbehandlingen), skulle aldrig klanka ner på ngn annan på grund av åldern!!!! Jag tror det finns för och nackdelar med att varra gammal vs ung. Som ung har man mer ork med sitt barn som "gammal" kan jag känna att jag livserfarenhet...men för den skull så skulle jag aldrig klanka på ngn annan (som inte misskötte sitt barn då...men det skulle ju inte bero på åldern..)

    Det är ju inte heller kul att höra att: är du ute med mormor och leker? När man är ute med sin fyraåring... Jag ser inte äldre ut än 37-38...säger min omgivning i alla fall...

  • Flickan och kråkan

    Håller med dem som tidigare skrev att det inte direkt var något höjdarbeteende från någon av er, även om hon började så att säga.

    Att sänka sig till samma nivå....ja, då har man ju egentligen förlorat...och det är ju det sista man vill göra i en sådan situation.

    Ta inte skit, men bit rejält tillbaka på ett värdigt sätt och avgå som segrare istället.

  • Bellsam

    Åldern har ingenting att göra med om man är en bra eller dålig förälder.
    Jag tycker att hon betedde sig väldigt omoget och hade dålig stil när hon gick fram och sa som hon gjorde, men det var inte så mycket bättre av att du sa det med down syndrom.

    Hade något gått fram och sagt så till mig hade jag nog frågat henne om vad som är bäst. Att du varit en arbetslös, 40 årig singel som skaffade barn, eller 19 årig tjej med ordnad ekonomi och förhållande och som har möjlighet att ge det ett barn behöver. Sen hade jag nog bara gått därifrån, så hade hon kunnat få stå kvar där med lång näsa, och jag hade njutit av att faktiskt vara den bättre människan ;)

  • Merikarvia

    Tycker att ni betedde er på samma låga nivå båda två.

  • SomeOone

    Ussch va hemskt att någon kan vräka ut sig sånna saker , har själv hört att folk kommer med komentarer om mion ålder o att det r fel att skaffa barn när man är ung , ja har nu börjat skriva i forumet om ung förälder att varför kritiserar man unga föräldrar ?? kika in vettja :)

Svar på tråden Ungförälder vs äldreförälder