• love66

    inget skallben

    ja de såg dom på ul igår när vi va på de. 0% chans att överleva utanför livmoder. bara 5 fall i sverige per år.
    så imorn, söndag ska ja föda h*n. är då i vecka 18+2.

    nån som vart me om nått liknande?????

  • Svar på tråden inget skallben
  • love66

    precis, e ju sånt man bara hört å läst om men aldrig tror att de ska hända en själv. men såg direkt på ul att nått va fel, innan barnmorskan sa de.
    e mest orolig över hur h*n kommer se ut. bara massa vätska istället för benet. men allt annat va perfekt på h*n. jätteaktiv.

  • Moniqe1979

    Inte varit med om avsaknad av skall ben men visade sig vid rutin UL att våran första bebis hade något fel med hjärtat. Noggrannare undersökningar visade att hjärtat satt på fel sida kroppen och att det inte fanns några ådror mellan hjärta och lungor så samma sak där, han kunde inte överleva utanfr min kropp, fick avbryta i v 20+2

    beklagar så att du/ni måste gå igenom sakka hemska upplevelse, en lite tröst kanske att hur grått elelr nattsvart det än käns så överlever man på något konstigt vis, man lär sig leva med sorgen och vardagen kommer tillbaka så småningom även om livet aldrig blir sig helt lika igen. Trodde aldrig vi skulle orka försöka igen men underligt nog så sitter jag här i v35 med en liten lillebror till våran förlorade son i magen.

    kramar i massor

  • love66

    beklagar de som hänt. jo man tar sig igenom de vare sig man vill eller inte, inte så mycke annat val.
    vi har en dotter innan på snart 2,5 år. så vet ju att de kan gå bra me. hon som håller oss uppe just nu.
    dom säger ju att man ska försöka ganska fort å bli gravid igen. när man orka såklart. så de har vi ju tänkt att försöka me de.

    grattis te ny bebisen i magen. va långt efter blev du gravid?


    Moniqe1979 skrev 2008-03-29 10:49:55 följande:
    Inte varit med om avsaknad av skall ben men visade sig vid rutin UL att våran första bebis hade något fel med hjärtat. Noggrannare undersökningar visade att hjärtat satt på fel sida kroppen och att det inte fanns några ådror mellan hjärta och lungor så samma sak där, han kunde inte överleva utanfr min kropp, fick avbryta i v 20+2 beklagar så att du/ni måste gå igenom sakka hemska upplevelse, en lite tröst kanske att hur grått elelr nattsvart det än käns så överlever man på något konstigt vis, man lär sig leva med sorgen och vardagen kommer tillbaka så småningom även om livet aldrig blir sig helt lika igen. Trodde aldrig vi skulle orka försöka igen men underligt nog så sitter jag här i v35 med en liten lillebror till våran förlorade son i magen. kramar i massor
  • sörjer

    Hej

    Beklagar att ni inte får behålla lill*n...

    Jag har varit med om precis samma sak för drygt en månad sen. Upptäcktes på rutin UL i v 18+4. Du kan PMma mig om du vill...

    H*n kommer att se jättefin ut. Ta med kamera å ta en massa bilder. Du kan be sjuksköterskorna ta bilder å hand- fotavtryck.

    Många kramar

  • Froggis76

    Beklagar så! Har inte varit med om det, däremot förlorat en son i v 27.
    H*n kommer att vara den sötaste lilla bebis ni sett, det är ju ert barn! Ta med kamera, be att de hjälper er med hand o fotavtryck. Och storasyster kanske vill lämna ett litet gossedjur till den lill*?
    Sköt om er så gott det går, och massor av styrkekramar från en änglamamma.

  • linglang

    Beklagar så! Vår son hade bl.a. acrani, avsaknad av skallben.Ledsen Jag födde honom för 8 månader sedan. Jag råder också att ta med kamera, fota mycket och detaljer som händer och fötter, familjeporträtt, ha hand och fotavtryck, samla minnen. Ert barn kommer vara det finaste ni sett!

    Tänker på er, Många kramar från en annan änglamamma.

  • LCA

    Var med om samma sak i juli/augusti fast det upptäcktes på CUB ultraljudet. Fick också höra att det var ovanligt med Acrani men om man läser här verkar det vara en del som drabbats.
    Fick då det upptäcktes veta att jag skulle äta stark Folsyra inför nästa graviditet.
    Fick Folsyran utskriven efter avbrytandet men fick själv fråga efter det utav läkaren.
    Blev sedan gravid efter två månader igen och är nu i vecka 25 och allt ser bra ut.

    Tänker på dig/er och hoppas att allt ska gå bra imorgon.
    Kram

  • love66

    tack så mycke alla.. ska ta me kameran. ni som sett detta är dom väldigt insjunkna på huvet eller hur ser de ut?

  • Mael

    Beklagar så att ni råkat ut för detta!
    Har inte råkat ut för acrani, men födde en änglason i v20 med gravt ryggmärgsbråck (som också är en nueralrörsdefekt) i januari förra året.

    Ska tänka extra på er i morgon och tänder mitt änglaljus för ert lilla barn!

    Varma kramar
    Malin med Filip i himlen och lillasyster Vilhelmina här på jorden


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • mollaMalina

    Hej, du hade inboxat till mig men jag såg din tråd här på forumet. Så idag har du genomgått det som alla mammor fasar för, och som många mammor här inne på FL har gått igenom. Många säger att det är himla ovanligt med denna missbildningen, men det är det inte. av flera källor som jag hittat framgår de att chansen är (eller risken) är 1:3000 (ungefär). Och detta betyder att varje kommun eller varje gynmottagning måste få en ett par tre sådana här barn om året. Vi är bara olyckligt lottade mammor till oerhört vackra söta barn som inte fick leva vidare. Ett barn med acrani SER annolunda ut än andra barn, men de har drag av vilka föräldrarna är som vilka andra barn som helst, med fingrar tår och fullkomligt välskapta förutom sin skada. Jag hoppas allt gick väl för dig idag och att ni mår bra under omständigheterna, ni har en tuff tid framöver, men otroligt nog överlever man mycket mer än vad man kan föreställa sig! Sorgen hos oss är fortfarande ilande, hård och jättejobbig men det blir en del av vardagen MASSA styrkekramar //Malin

  • love66

    ja de verkar va många som fått denna missbildningen. undra varför dom säger att den e så ovanlig då. hmm.. ska fråga mer nogrannt när vi ska te läkaren för att få patolog svaren hur vanligt detta egentligen är.
    men igår när hon va född så upptäcktes även att hon hade ett gravt ryggmärgsbråck. hela ryggraden var blottad.
    men så fin hon va. så lik sin storasyster. långa smala fötter och långa fingrar.
    kramar te er


    mollaMalina skrev 2008-03-30 21:10:57 följande:
    Hej, du hade inboxat till mig men jag såg din tråd här på forumet. Så idag har du genomgått det som alla mammor fasar för, och som många mammor här inne på FL har gått igenom. Många säger att det är himla ovanligt med denna missbildningen, men det är det inte. av flera källor som jag hittat framgår de att chansen är (eller risken) är 1:3000 (ungefär). Och detta betyder att varje kommun eller varje gynmottagning måste få en ett par tre sådana här barn om året. Vi är bara olyckligt lottade mammor till oerhört vackra söta barn som inte fick leva vidare. Ett barn med acrani SER annolunda ut än andra barn, men de har drag av vilka föräldrarna är som vilka andra barn som helst, med fingrar tår och fullkomligt välskapta förutom sin skada. Jag hoppas allt gick väl för dig idag och att ni mår bra under omständigheterna, ni har en tuff tid framöver, men otroligt nog överlever man mycket mer än vad man kan föreställa sig! Sorgen hos oss är fortfarande ilande, hård och jättejobbig men det blir en del av vardagen MASSA styrkekramar //Malin
  • MammaFiaa

    Hej. Jag har precis varit med om något liknande. I stort sett allt ovanför ögonbrynnen fattades. Skit tungt att få ett sånt besked. Jag gick igenom förlossningen i söndags (v 19+0). Så jag förstår att det är jätte tungt. Men det är ju inget som ska vara ärftligt och det är ju skönt att höra.

    Stå kvar stark och försök igen. Lyckan kommer åter!

  • ACAP

    Det känns alltid att nåt är vanligare än det är när en grupp människor som har drabbats möts på ett forum.
    jag kände precis samma när min första dotter gick bort i PSD i magen  i vecka 40 + . Då verkade det vara många som drabbats men det beror just på att man samlas på nåt ställe och pratar om sina erfareheter, vilket jag tycker är toppen!


    Vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i famnen.
Svar på tråden inget skallben