• Linajohanna

Vågar jag ringa Biomamman??

Har ett litet (ganska stort för oss)problem med hämtning och lämning av bonusbarnet. Bonusen bor i Gbg med sin mor, hans pappa och jag bor sedan ett år i Hbg (tidigare i halmstad). ( Vi har varit tvugna att flytta pga av jobb, utbildning och familj)Det är ca 25 mil att hämta och lämna lillkillen.
    Detta har Pappa skött hela tiden, vilket innebär 10 timmars tågresande (1800:-bijetter) varje helg min bonus är hos oss. Pga av de höga kostnaderna kan vi bara hämta var tredje helg.(Vi betalar fullt underhåll också)
    Vi har bett att han skall få sitta på bussen eller tåget själv (nio år gammal) men hon vägrar.
    Nu ville hon byta en helg för de ska resa bort, det betydde att antingen fick vi vänta fem veckor med att träffa honom eller hämta dubbelt.
    När vi sade att vi inte kunde hämta dubbelt (ekonomiskt, utan ville hämta denna helgen som bestämt så berättade hon
    detta för lillkillen som då sade till pappa att han ville "spara våra pengar" och hoppa över denna helgen och komma den helgen mamma ville istället!!

Nu håller jag på att ordna och trixa med kundmöte för att få en körning till gbg så att jag kan hämta lillkillen gratis, men vad fan, ska det vara så här?
    Jag vågar knappt be henne att möta upp halvvägs, jag vågar inte be om nåt. Min sambo kan inte tala med henne, de är som hund och katt!
    Hon är så himla kall och ilsk, riktig isprinsessa, så jag blir helt mörkrädd!!
    Hur gör ni med hämtningar? Är det någon som delar kostnaderna?
    Vågar jag ringa? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vågar jag ringa Biomamman??
  • Linajohanna
    Svar på #10
    Min sambo talade med henne igår utan att bråka. Hon sade att hon inte hade något behov av honom och att hon inte ansåg att han behövdes, hon såg honom inte ens som pappa. (Hon har en super kille som hon har fått en lillasyster till bonusen med)
    Min ambo har haft en del problem tidigare, men de senaste fyra åren har allt varit toppen. Han har flyttat pga av komma ifrån det gamla som ställde till det. Så han flyttade från GBG för att kunna bli en ordentlig pappa och för att kunna få en bra utbildning och goda förutsättningar att ta hand om sonen på bästa sätt.
  • uniMog

Går det inte flyg mellan gbg och hbg? Dels får ni ner restiden och dels har flyget stor vana av att ledsaga barn som reser ensamma.

Why are vampires always so stupid?
  • Andrea
    Linajohanna skrev 2008-04-01 09:26:39 följande:
    Svar på #10Min sambo talade med henne igår utan att bråka. Hon sade att hon inte hade något behov av honom och att hon inte ansåg att han behövdes, hon såg honom inte ens som pappa. (Hon har en super kille som hon har fått en lillasyster till bonusen med)Min ambo har haft en del problem tidigare, men de senaste fyra åren har allt varit toppen. Han har flyttat pga av komma ifrån det gamla som ställde till det. Så han flyttade från GBG för att kunna bli en ordentlig pappa och för att kunna få en bra utbildning och goda förutsättningar att ta hand om sonen på bästa sätt.
    Då är det ju han som valt att flytta ifrån sin son och därför förpassas till en helgpappa.
  • Linajohanna
    Svar på #12
    Jag har kollat detta och tyvärr finns det inte det.
    Då måste man först flyga till stockholm!!
  • Tjej 83

vill hon resa bort o ni ska ha sonen så får honju sätta han själv på bussen/tåget om sonen vill de så kalrt.
    annat val har hon väl inte? då får hon ställa in sin resa då.

mn ring henne o fråga, då har ju du gjort lite från din sida iaf..

• Flickan Gud Glömde

Kan han inte flyga till Kastrup från gbg. det är ju närmre. att hämta på kastrup än gbg.

• Linajohanna
    Svar på #16
    Har kollat det oxå, summan för flyg + hämtning på kastrup blev bra mycket dyrare än tåg.
  • Linajohanna
    Svar på #13
    Andrea skrev 2008-04-01 09:31:10 följande:
    Då är det ju han som valt att flytta ifrån sin son och därför förpassas till en helgpappa.
    Jag har själv en son med en far som har psykiska problem och som inte har något som helst intresse av att träffa sin son. I perioder dyker han upp och är "super pappa" i nån vecka innan han blir agressiv och elak mot sonen igen och sedan sticker för en lång tid igen.
    Jag vet hur min son har skadats av detta, att inte ha en pappa regelbundet. Sin pappa. För det är det det handlar om. En pappa är en pappa.
    Och min sambo är engagerad i sin son och vill hans bästa. Hur kan han då bli "förpassad" av mamman?
    Vad är Ni som tänker så här för mammor egentligen? Det har väl inget med vad man som mamma anser om fadern, barnet har rätt till båda sina föräldrar. Det är fruktat egoistiskt av mamman att "förpassa" en far. Oavsett vilka känslor man inför fadern så skall man samrbeta för barnets bästa!!!
    Det hade jag gjort om jag hade en engagerad far till min son, om han så valde att emigrera till USA, så hade jag gjort allt som stod i min makt för att hjälpa dem att ses!
  • solhumlan

Är det inte så att om man har delad vårdnad så har man även delade kostnader? Jag tänker på resekostnaderna.

• thelim

Då mitt bonusbar bodde i Norge betalade vi varannan gång. Nu har vi inga problem med att prata med varandra. Verken maken och biomamman eller jag och biomamman eller hennes "nya" och någon av oss. Nu bor vi inte så långt i från så det tar ingen tid eller kostar inget. Men kan man inte prata tror jag allt blir svårt oavsett vad det handlar om.

• lingonros
    Andrea skrev 2008-04-01 09:31:10 följande:
    Är du inte lite hård mot pappan? Vad har du själv för erfarenheter?? Det blir inte alltid som man tänkt sig och man gör ju det som man tror blir bäst för barnet. Kanske det var bäst att han flyttade!! //Anna
  • Andrea
    lingonros skrev 2008-04-15 12:56:34 följande:
    Är du inte lite hård mot pappan? Vad har du själv för erfarenheter?? Det blir inte alltid som man tänkt sig och man gör ju det som man tror blir bäst för barnet. Kanske det var bäst att han flyttade!! //Anna
    Vad jag själv har för erfarenheter? Vad det nu har med saken att göra?! Men för att svara på din fråga är jag själv skilsmässobarn, min pappa valde att flytta till andra sidan stan och valde då också att inte ha en lika aktiv del i mitt liv. Dög det eller?
  • vargavarg

Hej! Jag är i samma sits som biomamman till ditt bonusbarn. Vi hjälpts åt med biopappan och hans nya tjej i alla år. Han brukar hämta sonen på fredagen hos oss och sen kör jag ner och hämtar hem honom igen på söndagen. Vi har 10 mil enkel resa. Det är en skyldighet man har som vårdnadshavare att se till så att sitt barn har ett gott umgänge med sin andra förälder. Det är alltså HENNES skyldighet enligt svensk lag. Dessutom blir väl kontakten så mycket trevligare om man hjälps åt..

Numera är min son 10 år och vi har provat låta honom ta buss själv. Buss känns så mycket tryggare än tåg då pojken sitter långt fram och chaffören har ett öga och ser till att pappa möter upp när de är framme. I tåg har ingen uppsikt och det känns inte lika tryggt, så med det där kan jag förstå biomamman.

Jag tycker helt klart du ska ringa. Nu är det dessutom HON som ändrar på helgen och bokar in något på er boendevecka. Ni har ju kanske också planering. För att få mer kött på benen har jag hittat en länk till er där det står att ni har lagen på er sida... Ni ska dela lika med resepengarna. lagen.nu/1949:381

(Lag 15b§)

Lycka till!!!

• vargavarg

Gick inte nu heller... Klistrar in här då. Kolla annars föräldrabalken.

15b§ Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

• LillaEm

Oj, vad synd att ni betalar så dyra biljetter! Lösningen ekonomiskt är planering i god tid vilka helger det är han ska vara hos er. Biljetterna ser väldigt dyra ut när man är inne på SJ, men när du bokar 90 dagar innan reser ni otroligt billigt. Börja räkna i kalendern, boka tre månader innan resan. Mina bonusar åker mellan Stockholm och Göteborg. En resa med x2000 som i vanliga fall kostar runt 2000 kr enkel. Jag bokar de båda (14 & 16 år) för 200 kr tur & retur. Han som är 16 år åker på ungdom eller vuxen och har då rätt att ta med sig ett barn för endast 5 kr! Ni borde alltså kunna hitta väldigt billga "just-nu" biljetter för den som ska hämta och boka platsen bredvid för bara 5 kr. Kikade på SJ nu och redan nu i maj kan ni få tag på biljetter för runt 250 kr enkel, blir betydligt billigare än det du beskriver.

Mitt råd för övrigt, ring inte. Låt din man sköta den biten och hjälp i stället till att planera bokningar i god tid.

• Linajohanna

Tack för alla tips!!
    Jag har inte ringt utan bett min sambo ta tag i detta och boka möte med falijerätten. Jag är trött på kostnaden, och blir ledsen när bonusen ringer och är ledsen för att mamman pratar illa om pappan. Det gör mig ont!
    Hon har förklarat att hon inte anser att pappan är viktig och att hon inte tycker att han har något med sonen att göra utan mest krånglar till det, så jag kan förstå att hon inte hjälper till när hon har den inställningen!

Håller med det här md bussen, min son har också åkt på det sättet. Anledningen att välja tåg är ju i ren trafiksäkerhetssynpunkt isåfall..
    Vi får väl se hur allt går.
    Sambon har fortfarande inte tagit tag i det ( han e rädd att bli av med sonen, pga det förra gnisslet fick vi inte ha honom extra över valborg!).

Jag ber bara alla biomammor döär ute som har pappor som är engagerade, var glada för det!

Jag saknar en engagerad pappa, och man kan ju tro att det blir enklare, men det är inte enklare att ha en "saknig" liten kille som inte kan förstå varför pappa inte har ringt(cit; "jag vill att han ska ringa och sakna mig, då hade jag blivit jätteglad... Fast det är bra han inte ringer för jag blir bara rädd för honom ändå"), eller ens lämnat julklappen han är lovad än.

Johanna

• styvmamman

Hejsan!

Så klart att du ska ringa. Man kan faktiskt dela på kostnaderna kan jag tycka. Det borde ligga i allas intresse....även om den ena föräldern flyttar längre bort eller så. Man måste kunna samarbeta för barnens skull. Prata med henne lugnt och sansat och föreslå att ni åker typ halva vägen var eller så. Lycka till!

Svar på tråden Vågar jag ringa Biomamman??