bilbarnstol framåtvänd???
när ska man vända bilbarnstolen framåtvänd?? alltså vilken ålder bör barnet vara?
när ska man vända bilbarnstolen framåtvänd?? alltså vilken ålder bör barnet vara?
M var 116 lång när vi vände henne och då hade hon fortfaraden inte vuxit ur stolen på längden ( däremot på vikten 25 kilo)
Har man så långa barn får man köpa en större stol , den största som finns är Britax Two Way Plus
Jag har inte träffat många 4 åringar större än vad hon är, hon är i klass med de flesta 6-7 åringar
Så den 2,5 åring som är så mycket större att det inte går , det undrar jag om det finns...
SaraMedM: Tur att man har en liten skit
bakåtvänd stol är ett svenskt påhitt. I Tyskland där det råder fria hastigheter på många vägar har man inte hört om bakåtvända stolar. Tyskland har en nolltollerans gällande dödlighet i trafiken.
Men i lilla Sverige har vi bakåtvända, ett land som har så löjligt låga hastigheter att vi skulle kunna köra runt på fälgarna.
Kolla upp hur snabbt man måste köra in i en vägg för att nacken ska slungas till. Vi kommer inte upp i de hastigheterna i Sverige. Det är större risk att bli påpucklad bakifrån av en trött lastbilschaufför i Tingstadstunnelns trafikstockning alla vardagar. Då bryter barnen nacken om stolen är bakåtvänd.
Min mor blev påkörd bakifrån när hon stod stilla vid ett trafikljus, är nu ständigt lidande av en värkande näcke.. detta i vuxen ålder...
Mina svärföräldrar tyckte min man och jag va mycket omständiga när vi envisades med att ta med babyskyddet ner till grekland när dottern va 3 månader.
Jag skulle aldrig vilja utsätta mitt barn för onödiga risker..
Man brukar väl säga att man vänder barnet när det absolut inte längre finns någon möjlighet att låta de sitta bakåtvända längre. Men minst till 4 år.
Den stora skillnaden mellan exempelvis Sverige och Tyskland uppstår när barnet fyllt ett år. Då skadas 14 av tusen tyska ettåringar medan motsvarande siffra för svenska barn är tre.
Förklaringen enligt expertisen är självklar: när det tyska barnet fyllt ett år byter det till att åka framåtvänt medan vi i Sverige envist hävdar att barnet ska åka bakåtvänt till dess det är minst tre år, helst fyra–fem.
http://www.vibilagare.se/reportage/sa-aker-barnfamiljen-sakrast-i-bilen-32319
min minsting vände jag i höstas (hon blev 6år i november),hon fick fortfarande plats bakåtvänd ,men ville sitta framåt för lla i förskoleklassen gör de. ( va jag set iaf)
min minsting vände jag i höstas (hon blev 6år i november),hon fick fortfarande plats bakåtvänd ,men ville sitta framåt för lla i förskoleklassen gör de. ( va jag set iaf)
Måste bara tips om en som bloggar om bilstolar. Hon har superbra info och bilder i massor. bloggen.fi/bilstolslotsen/ Värt att länkas vidare! Allt för att våra guldklimpar ska åka säkert i trafiken!
Min äldsta vändes i december, 6 år och 3 månader var han då. Han hade eg inte vuxit ur stolen, men det var trångt och lillebror satt trångt i sin stol så då valde vi att vända A så att H kunde ta hans stol. A fick en bältesstol ist.