• Lisa gravid

bilbarnstol framåtvänd???

när ska man vända bilbarnstolen framåtvänd?? alltså vilken ålder bör barnet vara?

• Svar på tråden bilbarnstol framåtvänd???
  • SaramedM

M var 116 lång när vi vände henne och då hade hon fortfaraden inte vuxit ur stolen på längden ( däremot på vikten 25 kilo)

Har man så långa barn får man köpa en större stol , den största som finns är Britax Two Way Plus

Jag har inte träffat många 4 åringar större än vad hon är, hon är i klass med de flesta 6-7 åringar

Så den 2,5 åring som är så mycket större att det inte går , det undrar jag om det finns...

• SaramedM
    Flamma skrev 2008-04-05 20:34:05 följande:
    Skrattigtjej: I sånna fall bör han ju nästan vara större än en 4 åring!
    Han bör vara större än normala 6-7 åringar.....
  • SaramedM
    Flamma skrev 2008-04-06 08:28:20 följande:
    SaraMedM: Tur att man har en liten skit
    Jag hade rejält med ångest när jag insåg att M inte skulle kunna sitta bakåt till hon var 4.
    Nu blev det ändå bara 3 månader för tidigt, det finns inga stolar som klarar mer än 25 kilo barn.
  • Lucian Caesar
    AnnaGBG skrev 2008-04-05 20:13:40 följande:
    www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp från ntf är framåtvänt från 4 års ålder. Varför finns det massor med info om på deras hemsida också. Dock finns det ingen LAG om bakåtvänt åkande.
    jag sa bara att jag hört båda vilket jag har, tycker att det beror mycket på hus stort barnet e, man kan inte enbart gå på ålder... min systers ena son fyller fem nu i sommar å han e jätteliten så han skulle gott å väl kunna sitta bakåtvänt fortfarande men sen finns det dem barnen som e väldigt stora å måste vändas vid tre år tex..
    jag har en britax two way plus å i den bruksanvisningen så står det att den är vändbar från 3 år alternativt 15 kilo..
    säger bara att det står olika vart man läser =)
  • Leija
    Lucian skrev 2008-04-06 10:21:43 följande:
    jag sa bara att jag hört båda vilket jag har, tycker att det beror mycket på hus stort barnet e, man kan inte enbart gå på ålder... min systers ena son fyller fem nu i sommar å han e jätteliten så han skulle gott å väl kunna sitta bakåtvänt fortfarande men sen finns det dem barnen som e väldigt stora å måste vändas vid tre år tex..jag har en britax two way plus å i den bruksanvisningen så står det att den är vändbar från 3 år alternativt 15 kilo..säger bara att det står olika vart man läser =)
    Tycker man läser från 3 år o 15 kilo på de flesta stolar, men om man läser om rekommendationer från läkare och sånt är det 4 år man får därifrån.
    Men jag tror att mellan 3-4 år är tidigast, skulle inte vända en mindre framåt iaf.
    De flesta jag känner har vänt sina kids någon månad innan dem blir 4.
  • Fru T
    skrattigtjej skrev 2008-04-05 20:28:01 följande:
    leilja

nej han följer inte "normala" 2åringars kurver nånstans, inte i psysket och inte i längden, han är väldigt talig och helt blöjfri, så kapabel att säga till om han itne sitter bekvämt är väldigt bra, men alltså det handlar inte om det...

NU är detta extrem fall, då han verkligen inte får plats med bennen i stolen (bilens stol alltså) och sätet går inte att luta mera, för att han ska kunna ha sina ben normalt eller lite böjda, jag menar vem vill ha sina ben upp till magen, mestadels mammas bil han åker i (mormorderns) och hon har en skit liten ford liksom, inte mycket utrymme...

sedan så vist jag anser inte att det är säkert att ha ungarna så framåt så tidigt..
    men samtidigt hur skulle vi vilja ha det om vi var dem, skulle vi vilja sitta med knäna upp till magen och få ont hela tiden man rör sig en ynka centimeter, nu kan han knappt få på sig stolbältet, alltså där vid armarna ner där det bältet mellan bennen går knapt att spänna mera, så det är extremt svårt fall,han växer väldigt fort...
    tillomed hans fötter :-/
    låer som dom gjort ett väldigt dåligt val av stol om bältet inte går att knäppa om en 2-åring...

till vilken ålder är stolen rekomenderad?
    Mathilda 15/6-09 <3 frut.n.nu
  • christianlom

bakåtvänd stol är ett svenskt påhitt. I Tyskland där det råder fria hastigheter på många vägar har man inte hört om bakåtvända stolar. Tyskland har en nolltollerans gällande dödlighet i trafiken.

Men i lilla Sverige har vi bakåtvända, ett land som har så löjligt låga hastigheter att vi skulle kunna köra runt på fälgarna.  

• Fru T
    christianlom skrev 2012-01-22 14:32:08 följande:
    bakåtvänd stol är ett svenskt påhitt. I Tyskland där det råder fria hastigheter på många vägar har man inte hört om bakåtvända stolar. Tyskland har en nolltollerans gällande dödlighet i trafiken.

Men i lilla Sverige har vi bakåtvända, ett land som har så löjligt låga hastigheter att vi skulle kunna köra runt på fälgarna.  
    å i Grekland åker man med barnen i knät...
  • christianlom

Kolla upp hur snabbt man måste köra in i en vägg för att nacken ska slungas till. Vi kommer inte upp i de hastigheterna i Sverige. Det är större risk att bli påpucklad bakifrån av en trött lastbilschaufför i Tingstadstunnelns trafikstockning alla vardagar. Då bryter barnen nacken om stolen är bakåtvänd. 

• Fru T

Min mor blev påkörd bakifrån när hon stod stilla vid ett trafikljus, är nu ständigt lidande av en värkande näcke.. detta i vuxen ålder...

Mina svärföräldrar tyckte min man och jag va mycket omständiga när vi envisades med att ta med babyskyddet ner till grekland när dottern va 3 månader.

Jag skulle aldrig vilja utsätta mitt barn för onödiga risker.. 

• Amlin

Man brukar väl säga att man vänder barnet när det absolut inte längre finns någon möjlighet att låta de sitta bakåtvända längre. Men minst till 4 år.

• Sisisisi
    christianlom skrev 2012-01-22 14:32:08 följande:

Konstigt att det skadas så många fler barn i Tyskland isåfall!

Att den svenska barnsäkerhetsmodellen är bäst understryks med all önskvärd tydlighet av statistik. Det gäller bara att få resten av världen att inse det och följa efter. I Frankrike är risken att ett barn (0–14 år) dör i en bilolycka dubbelt så hög som i Sverige. I Tyskland är mönstret detsamma när det gäller skadade barn i bil.

Den stora skillnaden mellan exempelvis Sverige och Tyskland uppstår när barnet fyllt ett år. Då skadas 14 av tusen tyska ettåringar medan motsvarande siffra för svenska barn är tre.

Förklaringen enligt expertisen är självklar: när det tyska barnet fyllt ett år byter det till att åka framåtvänt medan vi i Sverige envist hävdar att barnet ska åka bakåtvänt till dess det är minst tre år, helst fyra–fem.
    http://www.vibilagare.se/reportage/sa-aker-barnfamiljen-sakrast-i-bilen-32319

• pigglet
    christianlom skrev 2012-01-22 14:35:02 följande:
    Kolla upp hur snabbt man måste köra in i en vägg för att nacken ska slungas till. Vi kommer inte upp i de hastigheterna i Sverige. Det är större risk att bli påpucklad bakifrån av en trött lastbilschaufför i Tingstadstunnelns trafikstockning alla vardagar. Då bryter barnen nacken om stolen är bakåtvänd. 

">

Har du någon som helst aning om vad du pratar om?  
  • Mamma till 5 underbara barn

min minsting vände jag i höstas (hon blev 6år i november),hon fick fortfarande plats bakåtvänd ,men ville sitta framåt för lla i förskoleklassen gör de. ( va jag set iaf)

• Mamma till 5 underbara barn
    Mamma till 4 underbara barn skrev 2012-02-13 21:54:17 följande:

min minsting vände jag i höstas (hon blev 6år i november),hon fick fortfarande plats bakåtvänd ,men ville sitta framåt för lla i förskoleklassen gör de. ( va jag set iaf)

och hon får fortfarande plats i bilstolen (är till 25kg ) Akta Graco duoflex (huvet  har inte heller växt över kanten.SÅ att vissa 2 åringar inte ens får plats har jag svårt att fatta men va vet jag.
  • tinis77

Min äldsta vändes i december, 6 år och 3 månader var han då. Han hade eg inte vuxit ur stolen, men det var trångt och lillebror satt trångt i sin stol så då valde vi att vända A så att H kunde ta hans stol. A fick en bältesstol ist.

Svar på tråden bilbarnstol framåtvänd???