• Lisa gravid

bilbarnstol framåtvänd???

när ska man vända bilbarnstolen framåtvänd?? alltså vilken ålder bör barnet vara?

• Svar på tråden bilbarnstol framåtvänd???
  • skrattigtjej

anna..

Nej alltså min syster son har själv gråtit sig rörd av att sitta i bilbarnstolen bakåtvänd, då han har såpass långa ben och får inget utrymme alltså, ja överdriver inte..
    han är väldigt kompitent och kapabel att säga sin årsikt, bestämd är han oxså..
    Han vill inte åka i bilen om han ska ha det så ont varenda gång..
    trångt utrymme och jobbigt för honom, då hans ben domar av varenda gång han sitter så bakåt vänd, då han knappt fått utrymme att vifta upp bennen igen, för tillslut så trängs bennen in i sätet och då kan blodet även stopas en stund, det är inte så mysigt för ett litet barn

Emmy
  • Leija
    skrattigtjej skrev 2008-04-05 20:28:01 följande:
    leiljanej han följer inte "normala" 2åringars kurver nånstans, inte i psysket och inte i längden, han är väldigt talig och helt blöjfri, så kapabel att säga till om han itne sitter bekvämt är väldigt bra, men alltså det handlar inte om det...NU är detta extrem fall, då han verkligen inte får plats med bennen i stolen (bilens stol alltså) och sätet går inte att luta mera, för att han ska kunna ha sina ben normalt eller lite böjda, jag menar vem vill ha sina ben upp till magen, mestadels mammas bil han åker i (mormorderns) och hon har en skit liten ford liksom, inte mycket utrymme...sedan så vist jag anser inte att det är säkert att ha ungarna så framåt så tidigt..men samtidigt hur skulle vi vilja ha det om vi var dem, skulle vi vilja sitta med knäna upp till magen och få ont hela tiden man rör sig en ynka centimeter, nu kan han knappt få på sig stolbältet, alltså där vid armarna ner där det bältet mellan bennen går knapt att spänna mera, så det är extremt svårt fall,han växer väldigt fort...tillomed hans fötter :-/
    Mina barn pratade oxå o var blöjfria vid den åldern... (vad det nu har med saken att göra)
    Dem satt med benen helt konstigt och inte alls direkt bekvämt, men men.
    Alla gör som dem vill och du behöver inte försvara henne, du har inte gjort något jag anser vara fel isf.
    Jag sitter hellre obekvämt än riskerar att dö, jag vet hur jag kör men inte hur andra kör.
  • Teskedsmamman

Nu ska vi döda myter:

1. Långa barn bryter inte benen om de sitter bakåtvänt i en krock, däremot kan de i värsta fall lätt bryta nacken i en framåtvänd krock. Nyckelbenen kommer med all sannolikhet att brytas på ett barn som är framåtvänt under 4 års ålder.

2. De kanske sitter obekvämt, köp en högre stol och sätt den fram, t ex Besafe Izi kid sitter min 4-åring alldeles utmärkt i fortfarande! Så länge inte huvudet går över stolskanten med mer än 1/3 kan barnet sitta bakåtvänt fast det är dubbelvikt om det är så.
    Barn är mjuka och lider inte så mycket av att de sitter obekvämt bakåtvänt under kortare turer som 20-40 min.

Jag ser ta mig sjutton hellre att de sitter obekvämt än att de blir begravda pga att JAG tog beslutet att vända dem framåt för tidigt...

Jag tycker synd om föräldrar som inte har bättre vett än att vända sitt barn förtidigt, finns inga ursäkter för att ha ett barn framåtvänt för tidigt!! Det finns lösningar på det mesta, man får däremot kanske betala för det med är man så snål att man hellre riskerar att ens barn kanske hamnar i rullstol för resten av livet?? Eller att resten av livet inte levs pga att det helt enkelt dör?!

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • AnnaGBG
    skrattigtjej skrev 2008-04-05 20:30:28 följande:
    anna..Nej alltså min syster son har själv gråtit sig rörd av att sitta i bilbarnstolen bakåtvänd, då han har såpass långa ben och får inget utrymme alltså, ja överdriver inte..han är väldigt kompitent och kapabel att säga sin årsikt, bestämd är han oxså..Han vill inte åka i bilen om han ska ha det så ont varenda gång..trångt utrymme och jobbigt för honom, då hans ben domar av varenda gång han sitter så bakåt vänd, då han knappt fått utrymme att vifta upp bennen igen, för tillslut så trängs bennen in i sätet och då kan blodet även stopas en stund, det är inte så mysigt för ett litet barn
    Ja, då är det ju inte mycket att göra.

Men hur lång är han, då? Är det verkligen normalt att han är sååå stor?
  • Leija
    Flamma skrev 2008-04-05 20:26:45 följande:
    Leija: Haha... Bara han är omstoppad i bomull med hjälm å grejjer så kan han cykla bakom. Får väl inte åka till öland allt för mycke då (tänker på högbrodelen )
    nää.... ni får ta bussen dit.
  • Flamma

Skrattigtjej: I sånna fall bör han ju nästan vara större än en 4 åring!

• skrattigtjej
    AnnaGBG skrev 2008-04-05 20:32:10 följande:
    Ja, då är det ju inte mycket att göra. Men hur lång är han, då? Är det verkligen normalt att han är sååå stor?
    Hans huvud är över kanten av bilbarnstolen, många 2åringar snart 3åring är han, är inte alls så stora som han är, han är smal och lång.
    nej dem på bvc är förbluffade hur snabbt han växer och han är väldigt konstigt intelektuellaare än andra i hans ålder, folk tror utan att övedriva att han är 4-5år, redan när han hade fyllt 2år, hans rena tal och menningar och blöjfria grejen och detta med att han är ganska så lång (vet inte om ja tycker det, då jag är van att se honom så)

men idag såg jag en annan jämnårig pojke ihans ålder, kanske 4-5år och han var nästan lika lång som honom, jag blev lite chockad när min komips sa att hennes 2åriga son inte är kort i sig utan min syster son som är väldigt lång :-s

hehe han växer så de knakar, han blir nog lång, kanske ska satsa på basket
    göra moster rik och mäktig hahaha vad shyst, ja coacha honom han delar med sig hehe tror jag ja
    Flamma skrev 2008-04-05 20:34:05 följande:
    Skrattigtjej: I sånna fall bör han ju nästan vara större än en 4 åring!
    Enligt dem på bvc följer han iaf inte kurvan för barn i hans ålder,
    Han är väldigt lång, hans ben (framåtvänd stol) är nästan mer än halvägs ner till bil golvet, utan att överdriva, då sitter han ändå längst in på stolen..
    säger inte dem nuddar vid bil golvet,men skrämmande när jag såg det idag :-s
    konstigt att han är såpass lång, kan inte vara roligt för grabben heller, att bli tagen för äldre än vad han är (kanske kul i sig) men sen när man blir äldre, om detta fortsätter, hur roligt är det för en tex 5åring bli kallad för 7åring eller liknande, vist kanske roligt i sig, men måste ju kännas en del, om han blir längre än andra, kanske har sina fördelar

men tycker synd om honom,hans skor är nu i 23 eller nåt, normalt enligt mig, men inte många andra, men det är helt totalt normalt tycker jag..
    Emmy
  • Flamma

Skrattigtjej: Ja, är det totalt omäjligt, så finns det ju inte mycket att göra. Min son är ca 90 cm och han har 24-25 i skor Haha... Här har du en BigFoot!

• SaramedM

Ja vi lät M sitta så tills hon växt ur stolen på vikten
    Hon satt inte alls skötn och gillade det inte
    Men jag hade inte vänt henne tidigare ändå, trots all klagosång från henne sida under över 1 år.

Får han plats på längden och vikten i sin stol så vänder man inte, mer rädd om sitt barn får man faktiskt lov att vara!

skrattigtjej skrev 2008-04-05 20:28:01 följande:
    leiljanej han följer inte "normala" 2åringars kurver nånstans, inte i psysket och inte i längden, han är väldigt talig och helt blöjfri, så kapabel att säga till om han itne sitter bekvämt är väldigt bra, men alltså det handlar inte om det...NU är detta extrem fall, då han verkligen inte får plats med bennen i stolen (bilens stol alltså) och sätet går inte att luta mera, för att han ska kunna ha sina ben normalt eller lite böjda, jag menar vem vill ha sina ben upp till magen, mestadels mammas bil han åker i (mormorderns) och hon har en skit liten ford liksom, inte mycket utrymme...sedan så vist jag anser inte att det är säkert att ha ungarna så framåt så tidigt..men samtidigt hur skulle vi vilja ha det om vi var dem, skulle vi vilja sitta med knäna upp till magen och få ont hela tiden man rör sig en ynka centimeter, nu kan han knappt få på sig stolbältet, alltså där vid armarna ner där det bältet mellan bennen går knapt att spänna mera, så det är extremt svårt fall,han växer väldigt fort...tillomed hans fötter :-/
Svar på tråden bilbarnstol framåtvänd???