• Jappen

Säger man dvärg eller kortvuxen?

Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....

• Svar på tråden Säger man dvärg eller kortvuxen?
  • Aniiee
    xCazzekx skrev 2015-11-21 18:52:11 följande:

ni ska bara kalla oss kortväxta! absolut inte dvärg! dvärg är en sagofigur!

seriösanvändare skrev 2015-11-21 21:39:12 följande:

Den rätta benämningen är kortväxt. Detta inkluderar både den kroppsbyggnad som tidigare kallades dvärgväxt och andra typer av kortvuxenhet.

Är man över 150 cm är man inte kortväxt utan bara kort. 

Grattis till veckans trådlyft.

I övrigt, eftersom jag ändå har er (framför allt xCazzekx) på tråden: Är det så i Sverige? Känner inga svenska kortväxta människor, men alla (10...) amerikanska och australienska jag känner (och deras organisationer) har ingenting emot "dvärg/dwarf" som ord om sig själva.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Panduro
    isisisis skrev 2008-04-09 17:01:56 följande:

Varför kan man inte bara acceptera att säga kortvuxen när de kortvuxna uppenbarligen föredrar det ordet?

Var är respekten?

Förr sa man neger hur oproblematiskt som helst.

Det var också en benämning på en viss typ av människa.

Hur enkelt som helst för vem som helst att förstå.

Precis som Asiat,Eskimå eller Indian.

Men av respekt för just den folkgruppen så använder man inte ordet längre.

Simple as that!?

Hejdu, några år senare höhö. "Får" man inte säga asiat eller vad säger du?? Det har jag aldrig hört. Är det sant och isf varför? Europé, amerikan, afrikan?
  • AnonymZZ
    seriösanvändare skrev 2015-11-21 21:39:12 följande:

Den rätta benämningen är kortväxt. Detta inkluderar både den kroppsbyggnad som tidigare kallades dvärgväxt och andra typer av kortvuxenhet.

Är man över 150 cm är man inte kortväxt utan bara kort. 

Nejdå. Dvärg är ett medicinsk begrepp som innebär att kropp armar och ben har ett annat mått. Att säga kortväxt det är felaktigt som får nån att tro att det är kort person med vanlig längd på armar och ben.

Det finns kortvuxna med normal längd på kropp armar och ben

Du får inte säga dvärg som snart kommer på besök
    Hur förklarar du varför det inte är lämpligt att jogga i terräng som var tänkt? Korta personer med vanligt mått har ju inga problem.

Likaså att inte säga indian.
    Vad ska du säga för att avse folkgruppen med sina seder och ritualer. Men borde likaså ordet "sam" vara kränkande?
  • Zinken
    AnonymZZ skrev 2019-06-16 12:04:06 följande:

Likaså att inte säga indian.

Vad ska du säga för att avse folkgruppen med sina seder och ritualer. Men borde likaså ordet "sam" vara kränkande?

Amerikansk ursprungsbefolkning. Sam är något samer kallar sig själva, deras ursprung är sameland, indian har ingen av den amerikanska ursprungsbefolkningen kallat sig själva, de är då snarare apacher, mohikaner mm. Vi pratar ju ändå om en hel världsdels urbefolkning, det blir ju just amerikaner då men eftersom amerikaner idag betyder något annat så är ju amerikansk ursprungsbefolkning helt logiskt att använda.

Vill du jämföra med samer så är det ordet lapp vi inte ska kalla dem, vilket du heller inte verkar göra.
  • AnonymZZ
    Zinken skrev 2019-06-16 12:57:49 följande:
    Amerikansk ursprungsbefolkning. Sam är något samer kallar sig själva, deras ursprung är sameland, indian har ingen av den amerikanska ursprungsbefolkningen kallat sig själva, de är då snarare apacher, mohikaner mm. Vi pratar ju ändå om en hel världsdels urbefolkning, det blir ju just amerikaner då men eftersom amerikaner idag betyder något annat så är ju amerikansk ursprungsbefolkning helt logiskt att använda.

Vill du jämföra med samer så är det ordet lapp vi inte ska kalla dem, vilket du heller inte verkar göra.
    Odet "ursprungsbefolkning" är ett generellt begrepp som inte behöver vara folkslaget som man avser  Men Indian är ett samlingsnamn oavsett vad för stam

• Misen1
    Jappen skrev 2008-04-06 17:00:27 följande:

Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....

Egentligen behöver man ju inte säga något alls, de är ju som vilka människor som helst. Finns ju annat att beskriva individer med, behöver ju inte vara just det medicinska. Ok om det handlar om signalement för polisen men annars, nä, låter så onödigt, som om det är ens längd eller diverse handikapp som utgör personen i fråga.

När min sov var ca 4 år gammal och jag var hemma med honom i Sverige på besök och vi vandrade igenom gamla stan så gick det en kortväxt man framför oss. Han såg ju att det inte var ett barn men var ändå ungefär samma storlek som min lilla son. Då sa min son till mig, högt och tydligt så han hörde att: Mom look! He?s got the same size shoes as me! Och det tyckte han var rätt lustigt för han skrattade gott och gick vidare, så ingen fara liksom.
  • Zinken
    AnonymZZ skrev 2019-06-16 17:54:57 följande:

Odet "ursprungsbefolkning" är ett generellt begrepp som inte behöver vara folkslaget som man avser  Men Indian är ett samlingsnamn oavsett vad för stam

Amerikansk ursprungsbefolkning är vad du kallar indianer, också ett samlingsnamn för alla stammar, så hur skulle du inte avse det folkslaget när du kallar dem det just det?
  • AnonymZZ
    Zinken skrev 2019-06-17 19:24:21 följande:
    Amerikansk ursprungsbefolkning är vad du kallar indianer, också ett samlingsnamn för alla stammar, så hur skulle du inte avse det folkslaget när du kallar dem det just det?
    Låter det normalt i vardagsspråk att säga

- Åh titta en amerikansk ursprungsbefolkning
    Vem ute på stan skulle förstå det?

Du ser två korta personer
    Den ena har turnes syndrom och den andra har akondroplasi
    Säg mig vilket är det med kroppsformen som fått ordet dvärg?
  • Misen1
    AnonymZZ skrev 2019-06-20 20:23:10 följande:

Man säger Native American, helt normalt. Man får absolut inte säga Indians, dvs längre.

Om kortväxta så säger man kortväxta, inte dvärg.
  • Zinken
    AnonymZZ skrev 2019-06-20 20:23:10 följande:

Du brukar se många människor ute på stan som är av amerikanska ursprungsbefolkning då eller? Det är mest aktuellt för amerikaner och där är svenska ordet indian = American indian och svenska amerikansk ursprungsbefolkning = native American. Säg nu hur ofta du hört amerikaner säga American indian? Vi alla vet idag att "indians" (alltså på svenska indier) är en helt annat folkgrupp.

Med det vill jag säga att jo alla med lite allmänbildning vet vad amerikansk ursprungsbefolkning är för något.

Och dvärg är ingetdera om du skulle säga "där går en dvärg" till mig skulle jag genast leta efter en stabbig person med sjukt långt skägg i flätor och möjligtvis en yxa i handen haha
  • AnonymZZ
    Zinken skrev 2019-06-17 19:24:21 följande:
    Hur förklarar du den här listan?
    indian.malmborg.info/stammar/stammar.php Varför är inte titeln amerikansk ursprungsbefolkning?

sv.wikipedia.org/wiki/USA:s_ursprungsbefolkning
    Varför skriver wikipedia ordet "indianer" är för att det skulle bli underförstått?

Det är bara i Amerika som det ordet indianer finns men i Australien heter det bara urbefolkning.
  • Aurora Borrealis

Man pekar från andra sidan gatan på den kortväxta och skriker "Titta! - Åh, sicken liten söt liten Skrympling" ;-D

• AnonymZZ
    Zinken skrev 2019-06-20 21:37:36 följande:
    Du brukar se många människor ute på stan som är av amerikanska ursprungsbefolkning då eller? Det är mest aktuellt för amerikaner och där är svenska ordet indian = American indian och svenska amerikansk ursprungsbefolkning = native American. Säg nu hur ofta du hört amerikaner säga American indian? Vi alla vet idag att "indians" (alltså på svenska indier) är en helt annat folkgrupp.

Med det vill jag säga att jo alla med lite allmänbildning vet vad amerikansk ursprungsbefolkning är för något.

Och dvärg är ingetdera om du skulle säga "där går en dvärg" till mig skulle jag genast leta efter en stabbig person med sjukt långt skägg i flätor och möjligtvis en yxa i handen haha
    Varför skämtar du bort allt.
    Om du inte kan säga dvärg hur gör dig tydlig vad du ser? Föredrar du i enkelt vardagsspråk att säga, titta en akondroplasi? Hur sannolikt är det att folk förstår vem du menar?

Att vara kort behöver inte vara en medicinsk orsak. Går det nån annan lite längre med vanlig kroppsbyggnad så blir det underförstått att säga kortvuxen, eftersom det som avser "dvärgen / akondroplasi" inte preciseras i sin kontext

Välkommen till kortvuxnas förening
    Så dräller det in ett gäng som inte har nån medicinsk orsak, normal kroppsbyggnad. Vad pinsamt det blir för föreningen att förklara att det måste vara en medicinsk orsak inblandad. 
  • Zinken
    AnonymZZ skrev 2019-06-20 21:48:16 följande:

Hur förklarar du den här listan?

indian.malmborg.info/stammar/stammar.php Varför är inte titeln amerikansk ursprungsbefolkning?

sv.wikipedia.org/wiki/USA:s_ursprungsbefolkning

Varför skriver wikipedia ordet "indianer" är för att det skulle bli underförstått?

Det är bara i Amerika som det ordet indianer finns men i Australien heter det bara urbefolkning.

Du länkar till en massa sidor skrivna av vanliga svenska människor och använder det som någon form av faktagrund. Ordet indian användes länge i svenska språket så jag förstår att det fortfarande skrivs på tex Wikipedia, det var vad min generation fick lära sig som barn, det betyder inte att det är rätt.

Den australiska urbefolkningen är ju en av de få folkslag vi kallar aboriginer (från latin, urinvånare) så det är inte svårt att förstå vilka folkslag vi menar när vi använder det. Vill man definiera är det inte krångligt att lägga till australienska aboriginer. En gång i tiden kallade vi i Sverige dem för australneger, ett ord som många nog inte skulle veta vad det var idag, så jag förstår inte varför det är så svårt att ändra sig ang den amerikanska ursprungsbefolkningen.

Språket förändras hela tiden, ordet neger har också används frekvent i Sverige, du hittar det med all säkerhet på Wikipedia. Jag hörde det ofta som barn, mina barn däremot vet inte vad det betyder om de ens hört ordet någon gång.
  • Zinken
    AnonymZZ skrev 2019-06-20 22:32:01 följande:

Varför skämtar du bort allt.

Om du inte kan säga dvärg hur gör dig tydlig vad du ser? Föredrar du i enkelt vardagsspråk att säga, titta en akondroplasi? Hur sannolikt är det att folk förstår vem du menar?

Att vara kort behöver inte vara en medicinsk orsak. Går det nån annan lite längre med vanlig kroppsbyggnad så blir det underförstått att säga kortvuxen, eftersom det som avser "dvärgen / akondroplasi" inte preciseras i sin kontext

Välkommen till kortvuxnas förening

Så dräller det in ett gäng som inte har nån medicinsk orsak, normal kroppsbyggnad. Vad pinsamt det blir för föreningen att förklara att det måste vara en medicinsk orsak inblandad. 

Som någon som spelat wow i många år är ordet dvärg för mig inte förknippat med kortvuxna (alltså människor med olika tillstånd av skeletal dysplasi).

Korta människor är inte kortvuxna de är bara kort och gott korta, jag är kort, min mormor är kort, min syster är kort men ingen av oss är kortvuxna. Vi har alltså ingen form av tillstånd av skeletal dysplasi.

Korta människor kallas väl aldrig kortvuxna? De är ju bara korta. Beskriver du människor med down syndrome som efterbliven också eller? För det är ju lika dumt som att beskriva en kortvuxen person som dvärg. Varför är det så svårt för dig att använda respekterande ord? Om du inte förstår vad ordet kortvuxen betyder så ligger problemet i ditt huvud, inte hos kortvuxna eller oss som kan förstå vad det betyder.
Svar på tråden Säger man dvärg eller kortvuxen?