Säger man dvärg eller kortvuxen?
Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....
Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....
ni ska bara kalla oss kortväxta! absolut inte dvärg! dvärg är en sagofigur!
Den rätta benämningen är kortväxt. Detta inkluderar både den kroppsbyggnad som tidigare kallades dvärgväxt och andra typer av kortvuxenhet.
Är man över 150 cm är man inte kortväxt utan bara kort.
Varför kan man inte bara acceptera att säga kortvuxen när de kortvuxna uppenbarligen föredrar det ordet?
Var är respekten?
Förr sa man neger hur oproblematiskt som helst.
Det var också en benämning på en viss typ av människa.
Hur enkelt som helst för vem som helst att förstå.
Precis som Asiat,Eskimå eller Indian.
Men av respekt för just den folkgruppen så använder man inte ordet längre.
Simple as that!?
Den rätta benämningen är kortväxt. Detta inkluderar både den kroppsbyggnad som tidigare kallades dvärgväxt och andra typer av kortvuxenhet.
Är man över 150 cm är man inte kortväxt utan bara kort.
Likaså att inte säga indian.
Vad ska du säga för att avse folkgruppen med sina seder och ritualer. Men borde likaså ordet "sam" vara kränkande?
Odet "ursprungsbefolkning" är ett generellt begrepp som inte behöver vara folkslaget som man avser Men Indian är ett samlingsnamn oavsett vad för stam
Låter det normalt i vardagsspråk att säga
- Åh titta en amerikansk ursprungsbefolkning
Vem ute på stan skulle förstå det?
Du ser två korta personer
Den ena har turnes syndrom och den andra har akondroplasi
Säg mig vilket är det med kroppsformen som fått ordet dvärg?
Låter det normalt i vardagsspråk att säga
- Åh titta en amerikansk ursprungsbefolkning
Vem ute på stan skulle förstå det?
Du ser två korta personer
Den ena har turnes syndrom och den andra har akondroplasi
Säg mig vilket är det med kroppsformen som fått ordet dvärg?
Man pekar från andra sidan gatan på den kortväxta och skriker "Titta! - Åh, sicken liten söt liten Skrympling" ;-D
Hur förklarar du den här listan?
indian.malmborg.info/stammar/stammar.php Varför är inte titeln amerikansk ursprungsbefolkning?
sv.wikipedia.org/wiki/USA:s_ursprungsbefolkning
Varför skriver wikipedia ordet "indianer" är för att det skulle bli underförstått?
Det är bara i Amerika som det ordet indianer finns men i Australien heter det bara urbefolkning.
Varför skämtar du bort allt.
Om du inte kan säga dvärg hur gör dig tydlig vad du ser? Föredrar du i enkelt vardagsspråk att säga, titta en akondroplasi? Hur sannolikt är det att folk förstår vem du menar?
Att vara kort behöver inte vara en medicinsk orsak. Går det nån annan lite längre med vanlig kroppsbyggnad så blir det underförstått att säga kortvuxen, eftersom det som avser "dvärgen / akondroplasi" inte preciseras i sin kontext
Välkommen till kortvuxnas förening
Så dräller det in ett gäng som inte har nån medicinsk orsak, normal kroppsbyggnad. Vad pinsamt det blir för föreningen att förklara att det måste vara en medicinsk orsak inblandad.