• leeena

Hur skulle du hantera detta ??

tänk dig följande situation.
    eran tonåring duschar ofta och länge,så länge att hon vid upprepeade tillfällen duschat slut på allt varmvatten.Inget vatten till disk eller till resten av familjen som oxå tänkt duscha.Ni har pratat med henne om detta men hennes beteende förändras inte.Vad gör du ?
    Min sambos 16åring duschar slut på allt vatten senast i går kväll,händer alltför ofta enligt mej.Sambon har "sagt till" men utan resultat.Nu tycker han att det inte finns mer han kan göra då hon inte lyssnar när han säger ifrån.

• Svar på tråden Hur skulle du hantera detta ??
  • Sicali

Fast det har han ju rätt i, det är ju knappast bara hon som gör av med el hos er även om det är enkelt att skylla på det.

leeena skrev 2008-04-07 16:00:35 följande:
    men hur ??? Har haft SÅ många disskussioner om detta...Det enda han säger är typ "vad ska jag göra då ? slänga ut henne ??" och "jamen dina barn lyssnar ju inte på allt du säger heller?" Så problemet är väl inte så mycket hennes beteende utan att sambons ovilja/oförmåga att säga ifrån.eller hans säger till men hon lyssnar inte och då finns det inte mer att göra enligt honom.Vi får en elräkning på typ 8tusen för två månader..Men det är ju inte bara hennes fel ju får jag till svar av sambon..Ska jag då säga ifrån i hans ställe?
  • MiaoDaniel

När jag va tonåring o gjorde samma sak stängde pappa av varmvattnet tillslut ;) inte så populärt direkt då man kanske stod där med schampo i håret men men nu i efterhand skrattar man bara åt det typ =D kanske inte så bra tips men men Glad

• Maskot

Ha,ha så gjorde mina föräldrar också när jag var ung. En fin tillsägelse om att tiden var slut!

MiaoDaniel skrev 2008-04-07 17:51:54 följande:
    När jag va tonåring o gjorde samma sak stängde pappa av varmvattnet tillslut ;) inte så populärt direkt då man kanske stod där med schampo i håret men men nu i efterhand skrattar man bara åt det typ =D kanske inte så bra tips men men
  • Majsan70

Oj, vilken tur att man inte bor i hus skulle jag vilja säga. *S* Här duschar vi länge allihopa och jag har ofta på varmvattnet i duschen för att få varmt i badrummet innan jag skall duscha.

• Leah1

Om det inte går att stänga av varmvattnet, så kan du i tex. köket dra på med varmvattnet medans dottern duschar, det tar slut snabbare då. Om du gör så några ggr när hon duschar så kanske hon förstår tillslut, om det nu inte funkar att prata med henne.

• KajsaStina79

Vi hade samma problem med min bror när han var tonåring så min pappa satte in en sån där tryckknapp på blandaren i duschen. Med tryckknapp menar jag en sådan man har på badhus så att det bara spolar vatten i typ 45 sek o sedan var man tvungen att trycka igen. Det funkade faktiskt för min brorsas del, så vi andra fick också varmvatten :)

• abnocto

Tycker att det har varit många bra tips här. Sedan får ni väl se till att diska och tvätta er före henne så får hon bara kallvatten.

• MiaoDaniel
    KajsaStina79 skrev 2008-04-08 07:41:52 följande:
    Vi hade samma problem med min bror när han var tonåring så min pappa satte in en sån där tryckknapp på blandaren i duschen. Med tryckknapp menar jag en sådan man har på badhus så att det bara spolar vatten i typ 45 sek o sedan var man tvungen att trycka igen. Det funkade faktiskt för min brorsas del, så vi andra fick också varmvatten :)
    haha smart, tur att min pappa inte kom på den idèn när jag va tonåring Hemlis
  • tea1982

HAha, fyfan vad jobbiga tonåringar är... jag var precis likadan själv. Ett tips som jag numera tackar min egen mamma för - hårt mot hårt. Annat FUNKAR inte med tonåringar.

• Calles matte

Min pappa installerade nåt slags sparmunstycke på duschslangen så att det bara strilade fram vatten då han tyckte att jag och mina bröder förbrukade för mycket varmvatten. Det fungerade väl med tanke på att det säkert gick åt mindre varmvatten men det blev alldeles för lågt tryck på vattnet. Helt omöjligt att t ex skölja ur balsam ur håret (hade långt hår på den tiden) så det tog minst dubbelt så lång tid att duscha. Väldigt irriterande men min pappa hade ingen förståelse för mina bekymmer, HAN hade ju inga problem att dusha där. Kan tillägga att han har varit flintskallig sen han var 20 så nån förståelse för hur lätt det är att skölja ur ett långt hår har han inte direkt...

Men det finns faktiskt bra mycket bättre "sparmunstycken" till duschar numera. Man kan få ett hyffsat tryck samtidigt som det inte går åt alls lika mycket varmvatten, det kan vara ett bra tips att prova att byta till ett sådant så kanske varmvattnet räcker trots långa duschar. Det finns dessutom ganska billiga sådana och det är lätt gjort att byta.

Svar på tråden Hur skulle du hantera detta ??