• Babylovers

    Cad skriver man till en familj som frlorat en medlem?

    Vad skriver man till en familj som förlorat sin dotter/syster? jag skulle vilja skriva men vet inte vad ja ska skriva

  • Svar på tråden Cad skriver man till en familj som frlorat en medlem?
  • Mkmit

    Skriv något från hjärtat. Och hittar du inga ord så skriv det. Fastän jag varit i den situationen så vet jag ändå inte vad jag ska skriva. Orden räcker inte till...

  • Tulpan74

    Jag kan bara svara utifrån vad jag uppskattade när vi förlorade vårt barn; Inget tjusigt högtravande utan ärligt och från hjärtat. Och om jag får ge ett tips, så skriv igen och igen. Ett kort uppskattas jättemycket, men de som hjälpt mest är de som hört av sig också efter ett tag.

    Lycka till,kram

  • burkan

    hej jag har läst lite på olika sidor,min mans bror och hans tjej förlorade sin son william, han blev 15 dagar gammal och på torsdag ska han flytta till nangijala.vi har knappt någon ursäkta uttrycket erfarenhet av döden.det finns tyvärr ingen handbok om när bebisar dör.vad som är rätt eller fel,och man läser att man inte får säga det elr det,jag tror man säger saker rent reflexmässigt och vissa kommentarer är helt idiotiska visst det finns alltid såna.jag och min man vet inte vad som är rätt o fel vi vet inte vad vi ska säga eller göra vi vet inte hur dom tänker.vi har gråtit många tårar för lilla william hur kan livet va så grymt,och när vår 9åring fråga varför skulle han dö han va ju inte gammal som gammelfarmor han har ju inte levt färdigt.hur vet man vad vi säger är rätt elr inte,är vi idioter om vi säger att dom har 2barn om någon i framtiden frågar,vi är bara människor och jag vill inte att någons barn dör,och william kommer alltid finnas i vårat hjärta,det kommer säkert vara nåt vi gör elr säger fel nu i sorgen men vi har tack gode gud ingen erfarenhet,vi är fortfarande helt chockade hur tröstar man rätt,vi vet inte hur människor vi känner blir elr reagerar vid sorg.så vi hoppas micke&johanna och alla andra som drabbas av de hemskaste som finns att behöva begrava ett barn,i sorgen förlåter oss anhöriga som kanske uttrycker oss lite klumpigt,vi älskar er och änglabarnen otroligt mycket

  • fruWasberg
    burkan skrev 2008-04-21 14:27:06 följande:
    hej jag har läst lite på olika sidor,min mans bror och hans tjej förlorade sin son william, han blev 15 dagar gammal och på torsdag ska han flytta till nangijala.vi har knappt någon ursäkta uttrycket erfarenhet av döden.det finns tyvärr ingen handbok om när bebisar dör.vad som är rätt eller fel,och man läser att man inte får säga det elr det,jag tror man säger saker rent reflexmässigt och vissa kommentarer är helt idiotiska visst det finns alltid såna.jag och min man vet inte vad som är rätt o fel vi vet inte vad vi ska säga eller göra vi vet inte hur dom tänker.vi har gråtit många tårar för lilla william hur kan livet va så grymt,och när vår 9åring fråga varför skulle han dö han va ju inte gammal som gammelfarmor han har ju inte levt färdigt.hur vet man vad vi säger är rätt elr inte,är vi idioter om vi säger att dom har 2barn om någon i framtiden frågar,vi är bara människor och jag vill inte att någons barn dör,och william kommer alltid finnas i vårat hjärta,det kommer säkert vara nåt vi gör elr säger fel nu i sorgen men vi har tack gode gud ingen erfarenhet,vi är fortfarande helt chockade hur tröstar man rätt,vi vet inte hur människor vi känner blir elr reagerar vid sorg.så vi hoppas micke&johanna och alla andra som drabbas av de hemskaste som finns att behöva begrava ett barn,i sorgen förlåter oss anhöriga som kanske uttrycker oss lite klumpigt,vi älskar er och änglabarnen otroligt mycket
    Ursäkta TS, vill bara svara burkan: Vill bara tipsa dig om www.spadbarnsfonden.se. Där finns råd om hur du som anhörig bäst bemöter människor i sorg. Också tips om vad man INTE bör säga. Förstår att det inte är lätt att ta rätt på den kunskapen när man inte själv är drabbad.

    TS hur gammal var barnet som dog? Om det var ett spädbarn som dog i magen/förlossningen kanske du kan skriva grattis till att han/hon kommit men samtidigt beklaga att han/hon inte fick stanna kvar hos dem. Dessa rader brörde mig mycket när vi förlorade vår son, att faktiskt säga grattis till att vi fått barn, även om han inte fick leva längre än 8 dagar. Andra skrev till oss "det finns inga ord", att de var ledsna osv. Håller med tulpan att om du skriver ifrån hjärtat så kan det nog inte bli fel. Jag uppskattade inte när folk skrev att jag skulle vara stark. För varför ska man vara stark, för vems skull, omgivningens??
    Bara några tankar från mig...lycka till!
    Det fattas en i vår familj! Hampus -älskad -saknad
Svar på tråden Cad skriver man till en familj som frlorat en medlem?