• mamma Linder

får en hund säljare ha massa krav?

När man läser hundannonser på blocket, så är det så mycket krav de har.
    jag letar efter en liten hund och hittar en jag är intresserade av. en tik som snart är 1 år, som måste säljas pga familjeförhållanden.
    Men hon har himla mass krav var man ska bo för att hon ska kunna träffa hunden, får inte avla på hene pga navelbrock.
    Och utrycker sig att hon är väldigt kräsen vart hon kommer.
    Men hon vill ändå ha 5000:- för henne???
    kan man ha sånna krav om man säljer hunden, hon överråter den ju inte med foderavtal.
    Jag bor inte ide områdena hon anger och jag har kanske ingen lust att ha kontakt med henne sen, om jag nu ändå har KÖPT hunden för 5000:-

• Svar på tråden får en hund säljare ha massa krav?
  • dellelgarin
    dellelgarin skrev 2008-04-16 16:14:50 följande:
    hur mycket tid du har har ingen inverkar på hur hundarna fungerar tillsammans som flock och individer, det är MYCKET modigt att skapa en flock av så unga individer.
    eller det är klart understimulerade hundar funkar sämre ihop...
    Jag har det bra här på åkern
  • mamma Linder

skåne tjej:
    jag har väl aldrig sagt att 5000:- är mycket? jag har själv betalat 10000:-för mina. Men om jag KöPER en hund så är det väl jag som är ägaren.

• dellelgarin
    pippili skrev 2008-04-16 16:27:06 följande:
    skåne tjej:jag har väl aldrig sagt att 5000:- är mycket? jag har själv betalat 10000:-för mina. Men om jag KöPER en hund så är det väl jag som är ägaren.
    ja men för att få köpa en sådan hund då skall du ljuga för ägaren då?
  • dellelgarin
    pippili skrev 2008-04-16 16:29:44 följande:
    vad är det jag ljuger om?
    om du inte tänker uppfylla hennes krav så kommer du inte att köpa hunden av henne förmodligen.

Och då menar jag att om du först stryker henne medhårs och sedan bara skiter i vad du har lovat eller skrivit papper på så har mn ljugit, nu inte sagt att du kommer att göra detta.

Men jag förstår inte om du tycker kraven är för höga varför vänder du dig inte bort ifrån den då?

Och framför allt, vilken hund skall du omplacera när hundarna slåss hemma?
  • FrökenChockrosa
    lillagryn2 skrev 2008-04-16 16:07:56 följande:
    Man får väl ha vilka krav man vill, men alla är du inte lagligen bundna till. Hunden blir ju köparens egendom när den är betald. Att inte avla på en med bråck verkar dock vara en smart rekommendation.
    Men har man avtalat något så är man ju bunden vid de kraven som avtalet omfattas. Även om man köpt hunden måste man ju ändå uppfylla kraven i avtalet, det kan ju ex. vara att man ska göra något i efterhand. Ska man då strunta i det för att äganderätten gått över, avtalet gäller ju fortfarande.
  • skåne tjej
    skåne tjej:jag har väl aldrig sagt att 5000:- är mycket? jag har själv betalat 10000:-för mina. Men om jag KöPER en hund så är det väl jag som är ägaren.
    Tagga ner lite pippili!
    du skrev: "Och utrycker sig att hon är väldigt kräsen vart hon kommer.
    Men hon vill ändå ha 5000:- för henne???"
    jag tolkade det som om du tyckte det var mkt pengar för hunden. Men om jag tolkat dig fel så ber jag om ursäkt.
    Jo det är du som är ägaren om du köper hunden och ni skriver köpeavtal osv, men jag kan fortfarande se varför det är ett bekymmer att ägaren bryr sig om sin hund och vart den kommer.
    Skulle jag bli tvungen att sälja någon utav mina hundar så hade jag fortfarande brytt mig om den även om jag på pappret inte längre är ägare. Ser inget fel i det!
    First God created man, then he had a better idea...
  • Cubix

Ja men sålänge du inte är ägare över hunden är det ju nuvarande ägare som ställer vilka krav hon vill på kommande ägare!
    kan du inte eller vill du inte uppfylla dom så är det ju bara att leta efter en annan hund.

jag har väl aldrig sagt att 5000:- är mycket? jag har själv betalat 10000:-för mina. Men om jag KöPER en hund så är det väl jag som är ägaren.
  • Garderobshylla

Jag tycker att det är ett tecken på att man är seriös och mån om hunden om man ställer krav, men ibland blir jag riktigt irriterad att man blir dömd på förhand.

Det var tex en hund jag var superduper intresserad av, och jag tror att den skulle ha passat in jättebra hos mig, men näe, jag bor i lägenhet och dom vill endast sälja den till hus. Det förstår jag inte, jag vet mååånga som bor i hus som bara släpper ut hunden och inget mer, jag går med min vovve flera ggr om dagen och hon har även möjlighet att vara mycket lös. Och just såna krav är inte ovanliga.

• skåne tjej
    Garderobshylla skrev 2008-04-16 17:35:31 följande:
    Jag tycker att det är ett tecken på att man är seriös och mån om hunden om man ställer krav, men ibland blir jag riktigt irriterad att man blir dömd på förhand.Det var tex en hund jag var superduper intresserad av, och jag tror att den skulle ha passat in jättebra hos mig, men näe, jag bor i lägenhet och dom vill endast sälja den till hus. Det förstår jag inte, jag vet mååånga som bor i hus som bara släpper ut hunden och inget mer, jag går med min vovve flera ggr om dagen och hon har även möjlighet att vara mycket lös. Och just såna krav är inte ovanliga.
    det kanske berodde på att hunden inte trivdes i lägenhet och står och skäller, så grannarna klagar?
  • Garderobshylla

skåne tjej skrev 2008-04-16 17:42:51 följande:

det kanske berodde på att hunden inte trivdes i lägenhet och står och skäller, så grannarna klagar?
    Nej den gick att lämna ensammen sa dom, dessutom var det en unghund så hade det varit ett problem hade det garanterat gått att lösa.
  • att vilja

jag tycker det låter som en seriös säljare som har olika krav på dig som köpare. det betyder ju att hon bryr sig om hunden och vill att den skall ha det bra.

när det gäller mina hundar, som jag "delar" med mamma, så har uppfödarna haft olika krav på oss. exempelvis så var det ett krav att vi ställer ut den ena hunden. och ett krav, när det gällde den andra, var att han skulle få en naturlig och fin hemmiljö att vistas i. vi har kontakt med båda uppfödarna fortfarande.

• VulgusProfanum

Jag ställer absolut krav på mina valpköpare men inte orimliga sådana.
    Jag vill veta hur deras familjesituation ser ut vilken hunderfarenhet de har, hur mycket de arbetar och hur de löser eventuell hundpassning. Det här känns viktigt för mig för att jag ska veta att mina valpar får ett bra hem.
    Sedan när det gäller t.ex avel så är det ju viktigt att inte tillåta avel på valpar som av någon anledning är behäftade med något fel som kan orsaka lidande endera för tiken eller avkomman.
    Det tycker jag är självklart.
    Jag har inte haft det problemet med någon valp- men om det skulle bli så någon gång framöver skulle jag inte tveka att lägga avelsförbud på den valpen.

Jag vill också ha en viss kontakt med mina valpköpare. Det är också viktigt. Jag vill kunna utvärdera mitt avelsarbete och jag vill kunna hjälpa till om det behövs. Därför skulle jag aldrig sälja en valp till någon där jag känner att personkemin inte fungerar.
    Nu är det ju inte så att jag terrorringer till dem titt som tätt för att kolla
    Utan det är mer så att jag vill att de ska känna förtroende för mig som uppfödare så pass att de inte tvekar att ringa eller komma hit om de har något problem- eller bara för en kopp kaffe.
    Så ser jag på saken

Beauty fades Dumb is forever!
  • skåne tjej
    Garderobshylla skrev 2008-04-16 17:44:28 följande:
    skåne tjej skrev 2008-04-16 17:42:51 följande: Nej den gick att lämna ensammen sa dom, dessutom var det en unghund så hade det varit ett problem hade det garanterat gått att lösa.
    Okej
  • theJerri

Kort svar, nej. Varken en uppfödare eller nuvarande ägare kan kräva saker. Klart de kan rekommendera och önska saker. Men det är upp till köparen att avgöra om denne vill följa rekommendationerna eller be säljaren dra något gammalt över sig.

Klausuler om att inte sälja, överlåta eller avliva utan tillstånd eller andra "krav" är bara skit. Det är helt vanlig avtalsrätt - i och med att köpekontrakt tecknas så övergår den oinskränkta äganderätten till köparen.

För de som inte orkar läsa avtalsrätt så läs hos Svenska Kennelklubben.
    www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf

"När en hund säljs ska köpeavtal användas.

Köpeavtalet innebär att äganderätten till hunden övergår till köparen utan inskränkningar. Det går därför inte att skriva in klausuler om att uppfödaren behåller avels-, tävlings- eller utställningsrättigheter för hunden eftersom de inskränker köparens fulla äganderätt. När valpen/hunden är såld är det enbart den nya ägaren som har rätt att bestämma över den. Om en uppfödare ändå skriver in villkor om exempelvis avel strider det inte bara mot SKKs grundregler utan det är också troligt att villkoren vid en tvist i domstol bedöms som oskäliga och därför ogillas."

Så klausuler om att tidigare ägare eller uppfödare bestämmer ett jävla skvatt efter köpet kan de vackert ta och stoppa upp där solen inte skiner, för de är inte värda pappret de är skrivna på ens.

Så jävla trött på uppfödare och folk som vill omplacera hundar men ändå vill fortsätta äga och bestämma över hunden. Litar du inte på att köparen kan hundar, sälj för i helvete inte. Men när hunden väl är såld så är den såld. Då är den inte din längre.

That's it.

• UCharlotte

Det är väl jättebra om säljare påpekar att på grund av defekter (ex navelbrock, taskiga höfter, hudproblem) så ska denna hund inte avlas vidare på. Sen om man ändå gör det, ja då är man dum i huvudet - enkelt.

1: seriösa kennlar avlar inte vidare på sånt.
    2: sluta blandrasavla på skit

Intellekt i bimbodräkt
  • Hallonbåt02

Jag har inte läst genom hela tråden, MEN som säljare så kan man egentligen ha vilka krav som hellst och det är upp till köparen att fundera på om det passar denne, väldigt enkelt i korta ordalag.

• Meddelande borttaget
  • Ogago

Som säljare kan man ju alltid ha önskemål. Men krav? Knappast.
    Man kan ju alltid komma överens om ett avtal men frågan är om det ens gäller juridiskt.

Säljer man något så överlåter man äganderätten till den andra parten. Sen är det ägaren som äger objektet, oavsett om det är en hund eller bil eller sak. Då kan inte säljare komma och ha tvingande synpunkter efteråt för en hund han inte längre äger. Nä, man kan alltid ha synpunkter, men det är alltid ägaren som bestämmer.

Om man misstänker att man kommer att få problem med den förre ägaren ska man nog se till att dra öronen åt sej. Låta bli att köpa, eller sänka priset rejält.

Svar på tråden får en hund säljare ha massa krav?