• FH Mamma

fel oavsett om man är styvmamma eller biomamma...

Det verkar inte som att man kan göra rätt om man behöver klaga på någon i en styvfamilj.

Som biomamma är man bitter och som styvmamma är man hemsk.

Jag skrev en tråd som biomamma om sonens styvmamma och ögoninf att han inte ens fick hälsa på henne.

De flesta förstod styvmamman eftersom det är smittsamt, jag var bitter etc.

Men hade jag skrivit liknande tråd när jag fortfarande var styvmamma hade svaren istället varit...

Men det gör väl inget om styvbarnet inte rör bebisen är det ingen fara.

Varför tycker du illa om ditt styvbarn?

Tänk på barnets känslor..

Det mest troliga svar är ändå följande...

Vad hade du gjort om du hade fler barn och ett av dom fick ögoninfektion hade du då inte kramat barnet alt låtit barnet träffa bebisen?

Man kan inte göra rätt varken som bio eller styvmamma om man blir arg/sur eller besviken.

• Svar på tråden fel oavsett om man är styvmamma eller biomamma...
  • FH Mamma
    chicago1 skrev 2008-05-08 20:54:14 följande:
    jag måste bara få skriva en sak, min bonusdotter hade ögoninfl eller var på väg att bli frisk hon var lite röd men inget varr och jag och min dotter tog med henne på kalas.Min älsta son som inte träffade min bonus fick ögoninflammation två dar senare ( hon var den enda som har ögoninflammation helt säker är jag då vi bara varit hemma en vecka innan ) jag och min dotter fick vi också fast först efter mer än en vecka efter vi träffat bonus så det smittas inte bara av att man är nära varandra man kan bära på smittan utan att själv vara smittad. Fast ögoninflammationen vi hade var trots att vi fick hela familjen och sen även smittade ner hela dagis var inte farlig så jag har nog ögoninflammation än magsjuka. händelsen ovanför var ett halvår sedan. För i skrivande stund har min son ögoninflammation  
    Lite Ot svar eftersom tråden inte handlade om ögoninf...

När innan ögoninf på henne utbröt träffade hon sin bonusbror?
    Inkubationstiden kan ju vara allt från någon dag till flera veckor (vet inte hur länge för just ögon ing)
    Alltså kan han smittats kanske 1 v innan han fick symptom..
  • chicago1
    FH Mamma skrev 2008-05-09 01:18:36 följande:
    Lite Ot svar eftersom tråden inte handlade om ögoninf...När innan ögoninf på henne utbröt träffade hon sin bonusbror?Inkubationstiden kan ju vara allt från någon dag till flera veckor (vet inte hur länge för just ögon ing)Alltså kan han smittats kanske 1 v innan han fick symptom..

mitt inlägg handlade inte om att min bonuus smitta ner min son utan att det kan smittas även om man inte träffas, att det var min bonus som smittade ner oss och inte dagis spelar ingen roll, barn är sjuk och vi har ju bara haft lindriga så en ögoninflammation har inte varit besvär för oss. Så det  jag tycker är att folk överreagerar då dom säger att bonus inte får röra babyn för att denne har ögon inflammation babyn kan få det ändå. Å sen att säga att bonus ej får komma på grund av en ögoninflammation är bara okey om man tex har något särskiltplanerat tycker jag då det nu bara handlar om en ögoninflammation. Fast den kan vara nog så jobbig för vissa den drabbas ju ofta värre på vuxna

• FredrikaMaria

Bra tråd TS.

Det ÄR svårt med bonusar och styvisar osv.
    Men jag tror ändå att det måste vara svårast av allt att faktiskt lämna sina barn hos en "ny familj"; alltså, hos sin fd partner och hans nya. Herregud, jag kan inte förstå hur man som mamma klarar av det. Jag vet, man måste ju, men ändå.
    Man vet ju oftast inte vad den nya bonusmamman/pappan går för riktigt. Även om de är jättetrevliga och gulliga osv.

Jag har två bonusar som dessutom har två olika mammor och det kan vara svårt ibland men jag har inte riktigt förstått innan vi fick ett gemensamt barn. NU förstår jag och kan lite bättre sätta mig in i deras känslor...lite.

Skulle jag nån gång behöva gå igenom en separation och mitt ex träffar en ny, då är det röda mattan som rullas ut för henne!

• FH Mamma
    FredrikaMaria skrev 2008-05-09 08:32:55 följande:
    Bra tråd TS.Det ÄR svårt med bonusar och styvisar osv. Men jag tror ändå att det måste vara svårast av allt att faktiskt lämna sina barn hos en "ny familj"; alltså, hos sin fd partner och hans nya. Herregud, jag kan inte förstå hur man som mamma klarar av det. Jag vet, man måste ju, men ändå. Man vet ju oftast inte vad den nya bonusmamman/pappan går för riktigt. Även om de är jättetrevliga och gulliga osv.Jag har två bonusar som dessutom har två olika mammor och det kan vara svårt ibland men jag har inte riktigt förstått innan vi fick ett gemensamt barn. NU förstår jag och kan lite bättre sätta mig in i deras känslor...lite.Skulle jag nån gång behöva gå igenom en separation och mitt ex träffar en ny, då är det röda mattan som rullas ut för henne!
    Det är lättare än man tror.
    Har du någon egen tid utan barn som det är nu? det är samma sak när man lämnar barnet för umgänge. Man får egen tid 2 helger/månad eller mer.
  • FredrikaMaria
    Svar på #14
    Skönt att du känner så!
    Egen tid har jag gott om, eftersom vi har mor- och farföräldrar som kan hjälpa till om vi behöver det.
    Skulle bara kännas jobbigt tror jag, att lämna bort sitt barn på det sättet, men det är kanske en vanesak oxå...
    Huvudsaken är nog att alla har en bra kontakt och litar på varandra.
  • FH Mamma
    Svar på #15
    Jag har hela tiden tyckt det var skönt att vara ensam ibland.

Har man lämnat bort barnet till farmor/farfar eller mormor/morfar utan att man längtat sig sjuk är det ju likadant med att lämna till pappan etc.
  • Calles matte

FH Mamma skrev 2008-05-09 10:02:34 följande:

Svar på #15Jag har hela tiden tyckt det var skönt att vara ensam ibland.Har man lämnat bort barnet till farmor/farfar eller mormor/morfar utan att man längtat sig sjuk är det ju likadant med att lämna till pappan etc.
    Så enkelt kan det nog vara om man kommer överens med och accepterar den "nya" familjen. Det känns nog inte alls lika enkelt att lämna sitt barn till någon man inte litar på och har förstroende för. Jag hade aldrig lämnat mitt barn till en barnvakt som jag inte kände fullt förtroende för, men i det läget har jag ju ett val att inte göra det. Hade mitt barn haft en bonusmamma som jag inte litade på så hade jag ju inte haft något val utan ändå tvingats lämna mitt barn till henne...
  • FH Mamma

Calles matte skrev 2008-05-09 15:23:29 följande:

FH Mamma skrev 2008-05-09 10:02:34 följande:Så enkelt kan det nog vara om man kommer överens med och accepterar den "nya" familjen. Det känns nog inte alls lika enkelt att lämna sitt barn till någon man inte litar på och har förstroende för. Jag hade aldrig lämnat mitt barn till en barnvakt som jag inte kände fullt förtroende för, men i det läget har jag ju ett val att inte göra det. Hade mitt barn haft en bonusmamma som jag inte litade på så hade jag ju inte haft något val utan ändå tvingats lämna mitt barn till henne...
    Fast när jag lämnar mitt barn, lämnar jag det ju till hans andra förälder inte till en bonusförälder. Finns bara hon där får han stanna hemma.
    Han åker inte till sin pappa för att träffa sin bonusmamma.
  • HegeOlsen

Nja du fick nog svar efter hur du skrev.
    Bebisen kallar du för "ungen" och pappan "otrogna svinet".
    Jag kan under sådana omständigheter förstå att styvmamman drog sig undan och sen om det är hennes första barn så kan hon av oerfarenhet och oro vara lite överbeskyddande.

Tycker att du ska ge styvmamman tid, du var väl inte själv så erfaren med ditt första barn och de äldre styvbarnen en gång i tiden. Vill minnas att det var väldigt mycket klagomål över att styvbarnens biomamma skickade över sjuka barn och allehanda andra saker.
    Har du glömt det nu när du själv står på den sidan av föräldraskapet?

FH Mamma skrev 2008-04-19 17:17:14 följande:

Det verkar inte som att man kan göra rätt om man behöver klaga på någon i en styvfamilj.Som biomamma är man bitter och som styvmamma är man hemsk.Jag skrev en tråd som biomamma om sonens styvmamma och ögoninf att han inte ens fick hälsa på henne.De flesta förstod styvmamman eftersom det är smittsamt, jag var bitter etc.Men hade jag skrivit liknande tråd när jag fortfarande var styvmamma hade svaren istället varit...Men det gör väl inget om styvbarnet inte rör bebisen är det ingen fara.Varför tycker du illa om ditt styvbarn?Tänk på barnets känslor..Det mest troliga svar är ändå följande...Vad hade du gjort om du hade fler barn och ett av dom fick ögoninfektion hade du då inte kramat barnet alt låtit barnet träffa bebisen?Man kan inte göra rätt varken som bio eller styvmamma om man blir arg/sur eller besviken.
  • FH Mamma
    HegeOlsen skrev 2008-05-11 12:57:03 följande:
    Nja du fick nog svar efter hur du skrev.Bebisen kallar du för "ungen" och pappan "otrogna svinet".Jag kan under sådana omständigheter förstå att styvmamman drog sig undan och sen om det är hennes första barn så kan hon av oerfarenhet och oro vara lite överbeskyddande.Tycker att du ska ge styvmamman tid, du var väl inte själv så erfaren med ditt första barn och de äldre styvbarnen en gång i tiden. Vill minnas att det var väldigt mycket klagomål över att styvbarnens biomamma skickade över sjuka barn och allehanda andra saker.Har du glömt det nu när du själv står på den sidan av föräldraskapet?FH Mamma skrev 2008-04-19 17:17:14 följande:
    Jag kallar min son unge oftast skitunge tom och hans pappa är ett otroget svin förstår inte varför man inte ska kunna säga sanningen..

Hur styvmamman kan dra sig undan förstår jag inte för
    1. jag har aldrig pratat med henne
    2 jag kallar inte pappan otroget svin öga mot öga för det förstör lätt en relation
    3. Jag kallar alla hans 5 barn för ungar ibland. Vilket han vet om eftersom han vet att jag säger så om vår gemensamma oxå.

Föresten enl wikipedia En unge är en ännu icke könsmogen avkomma och särskild sådan som ännu är under sina föräldrars beskydd. Ordet används i första hand om avkomman till de mer utvecklade ryggradsdjuren, det vill säga däggdjur, fåglar och reptiler.

Att sen folk oftast använder det som nedsättande ord tycker inte jag spelar roll. Beror helt på hur man säger det..
  • HegeOlsen

Kvarstår ändå att du får svar efter hur du uttrycker dig och jag tror tyvärr att många missade den positiva klang du nämnde styvmammans och exet lilla bebis med.

FH Mamma skrev 2008-05-11 16:02:34 följande:

Jag kallar min son unge oftast skitunge tom och hans pappa är ett otroget svin förstår inte varför man inte ska kunna säga sanningen..Hur styvmamman kan dra sig undan förstår jag inte för 1. jag har aldrig pratat med henne2 jag kallar inte pappan otroget svin öga mot öga för det förstör lätt en relation3. Jag kallar alla hans 5 barn för ungar ibland. Vilket han vet om eftersom han vet att jag säger så om vår gemensamma oxå.Föresten enl wikipedia En unge är en ännu icke könsmogen avkomma och särskild sådan som ännu är under sina föräldrars beskydd. Ordet används i första hand om avkomman till de mer utvecklade ryggradsdjuren, det vill säga däggdjur, fåglar och reptiler.Att sen folk oftast använder det som nedsättande ord tycker inte jag spelar roll. Beror helt på hur man säger det..
  • FH Mamma
    HegeOlsen skrev 2008-05-11 16:10:59 följande:
    Kvarstår ändå att du får svar efter hur du uttrycker dig och jag tror tyvärr att många missade den positiva klang du nämnde styvmammans och exet lilla bebis med.FH Mamma skrev 2008-05-11 16:02:34 följande:
    Nu handlar förstås tråden men om att man får svar oavsett om man är bio eller styvmamma att man gör fel..
  • HegeOlsen

Det finns en mängd olika sidor att se saker ifrån, 100% medhårsstryk kan man aldrig räkna med, speciellt inte om man precis som jag skrev tidigare, går ut med negativa benämningar på medlemmar i den familj man klagar på.

FH Mamma skrev 2008-05-11 17:16:58 följande:

Nu handlar förstås tråden men om att man får svar oavsett om man är bio eller styvmamma att man gör fel..
  • FH Mamma
    HegeOlsen skrev 2008-05-11 17:24:12 följande:
    Det finns en mängd olika sidor att se saker ifrån, 100% medhårsstryk kan man aldrig räkna med, speciellt inte om man precis som jag skrev tidigare, går ut med negativa benämningar på medlemmar i den familj man klagar på.FH Mamma skrev 2008-05-11 17:16:58 följande:
    Har du ens läst rubriken? Fel oavsett man är styvmamma eller biomamma?
    Man borde kunna gissa att tråden handlar om något sånt iaf.
  • HegeOlsen

Jo jag har läst både rubrik och texten i inlägget.
    Det är vad jag svarar på och det gäller oavsett om du skriver som styvmamma eller biomamma.

FH Mamma skrev 2008-05-11 19:56:52 följande:

Har du ens läst rubriken? Fel oavsett man är styvmamma eller biomamma?Man borde kunna gissa att tråden handlar om något sånt iaf.
Svar på tråden fel oavsett om man är styvmamma eller biomamma...