• Thalis

    Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28

    Hej!
    Vill först och främst beklaga sorgen

    Den 28 November 2006 förlorade vi vår son Adam i v.18+ pga försvagad livmoderhals.
    Dageb efter att Adam föddes kom en kurator in till oss och frågade om vi ville prata med henne och om vi ville ta hand om sonen själva eller om sjukhuset skulle göra det åt oss. Vi valde att hand hand om kremeringen och nu ligger han i minneslund.
    Kuratorn var helt underbar och hon ordnade så att sjukhusfotografen tog flera kort på Adam i en fin korg,med ett vitt broderat täcke och en vit Orkideé, som vi fick som minne.


    Kuratorn berättade också för oss att vi hade rätt att få in vår son i familjebilden hos folkbokföringen.Detta var något som vi hemskt gärna ville så hon ordnade ett intyg som vi sedan skickade till skatteverket,som svarade med att skicka en blankett där vi kunde skriva sonens alla namn+ efternamn,så till vår glädje står han som vårt gemensamma barn tillsammans med våra övriga barn.


    Jag har kontakt med flera ängla mammor här på FL och de flesta har inte fått all den hjälp vi fått av kuratorn och de har inte vetat att de har rätten/möjligheten att få in sina barn i familjebilden.


    Mina frågor är :


    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?


    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?


    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?


    Jag ställer inte dessa frågor av någon morbid eller elak anledning. Jag vet själv hur det är att förlora sitt högst älskade och efterlängtade barn.
    Hoppas att jag inte sårar någon med mina frågor.

    Ps. Visste inte vart jag skulle lägga tråden,därför lade jag dne under vård D.s


    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28
  • ellyz75

    Hej!

    Jag har nu fått mitt brev från Skateverket o min lilla ängel är nu registerad i min familjebild.
    Tusen tack för hjälpen, Utan dig hade jag aldrig vetat vad jag hade rätt till. Det tar inte bort sorgen men gör det lite lättare. Känns bra att få ge henne rätten till att ha funnits i mig.

    Kram alla underbara Änglamammor.

  • Thalis
    ellyz75 skrev 2008-05-31 12:31:42 följande:
    Hej!Jag har nu fått mitt brev från Skateverket o min lilla ängel är nu registerad i min familjebild.Tusen tack för hjälpen, Utan dig hade jag aldrig vetat vad jag hade rätt till. Det tar inte bort sorgen men gör det lite lättare. Känns bra att få ge henne rätten till att ha funnits i mig. Kram alla underbara Änglamammor.
    Blir så glad att er sessa finns nu med i familjebilden!

    Sorgen kommer alltid att finnas kvar men för mig blev det lite lättare av att veta att Adam får vara med i familjebilden hos myndigheterna.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • jerveline

    Fråga 1: Vi fick en kurator.

    Fråga 2: Min sambo tog bilder sjelv.

    Fråga 3: Fick ingen information om detta.

    Jag ska kontakta skatteverket på måndag.

    Tusen tack.

  • mandrarinen

    Fråga 1: Fick prata med kurator. Hon har hjälpt till med mycket information.

    2: Vi tog egna bilder.

    3: Trodde inte man fick detta. Varför i helvete har ingen talat om att det går???? Grinar och är asförbannad!

  • Thalis
    mandrarinen skrev 2008-07-01 15:29:16 följande:
    Fråga 1: Fick prata med kurator. Hon har hjälpt till med mycket information.2: Vi tog egna bilder.3: Trodde inte man fick detta. Varför i helvete har ingen talat om att det går???? Grinar och är asförbannad!
    Ja, man blir arg när man läser hur olika sjukhusen arbetar

    Det är ingen tröst men ni kan nu få ert barn med i familjebilden , om ni vill.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis
    jerveline skrev 2008-06-27 22:15:58 följande:
    Fråga 1: Vi fick en kurator.Fråga 2: Min sambo tog bilder sjelv.Fråga 3: Fick ingen information om detta.Jag ska kontakta skatteverket på måndag.Tusen tack.
    Hur har det gått?
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Harling1985

    Hejsan!!

    Jag är så himla glad att fl finns faktiskt...
    Våran lilla bebis är fortfrande kvar i magen. Vårt bran har njur fel, eller inga njurar alls. hatar det där eller, då det känns då som dom egentligen inte vet. Vi var in i går och läkaren sa det, och var himla snabb med att fråga när vi kunde avbryta graviditetn, jag fick panik. Och vill bara hem. Nu ringde hon i morse och undrade om vi hade bestämt oss.. men hon skulle ringa i morgon igen...

    Men tack vare FL ¨så vet jag nu vad jag egentligen har rätt till när det gäller vårat barn. Är så himla rädd att få föda, och sen bara. såå nu är h*n borta ur erat liv.. Våran lilla bebis vill jag att ska finnas med i folkbokföringen. Det är ju vårat barn och Hampus är ju storebror till detta lilla liv...
    Så har hampus undrat om vi kmmer få någon grav att gå till, eller vart bebis ska ta vägen inna den kommer till himlen..
    jag har inte haft några som helst svar..

    Tack så himla mycket för lite hjälp på vägen...

  • Stockholmstjej

    Hej!

    Vilken suverän tråd!

    Jag miste mitt barn i 16:e veckan, gjorde abort i tisdags.

    Svar på fråga 1:
    Jag och min pojkvän fick se lilla fostret och sedan åka hem utan att träffa en kurator ty det hade blivit ett så kallat missförstånd (VAD fanns det att missförstå?). Dagen efter ringde kuratorn men då var det ju försent.... det var en enorm sorg att se lilla bebisen, även om jag absolut ville det.

    Svar på fråga 2:
    Jag tog egna bilder, fick inget erbjudande om att sjukhuset kunde göra det.

    Svar på fråga 3:
    Hade ingen aning om att det gick att folkbokföra barnet!!!! SKANDAL att det inte ges information om en så viktig sak. Ska genast ta tag i detta - TACK för tipset!

    Lill bebisen ska få en minneslund och det är en tröst. Må alla änglar vila i frid och kram på er alla....

  • Elro

    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?


    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?


    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?

    Hej.
    Vi avbröt i v 19 födde en liten pojke Linus.
    Vi fick prata med en kurator eftersom socialstyrelsen måste "ge tillstånd" och då behöver dom kurators utlåtande. Kuratorn kom ner den dagen vi var där och "födde". Sen har jag varit tillbaka en gång efter ca 3 v efter att Linus föddes. Vi får kontakta henne igen om vi behöver.

    Vi tog egna bilder, det var ingen stress. Både läkare och sköterskor var väldigt "proffsiga".

    Det var ingen information om att folkbokföra.

    Vi har vårt sjukhus i Uppsala.

    Kram till er alla.
    E

  • Stockholms

    Tänkte bara flika in med ett inlägg här, då jag läser om Er som fått (eller för den delen inte fått) Era avlidna barn fotograferade.

    Jag jobbar som medicinsk fotograf (dvs sjukhusfotograf) på ett av Sveriges största Universitetssjukhus och fotograferar dagligen avlidna barn och aborterade foster. Som jag har förståt det beror det väldigt mycket på vilken personal som är i tjänst när det kommer till fotografering. Vissa på förlossningen hos oss har ingen aaaaaaning om att det ens finns en sjukhusfotograf (?!), medans andra har det som rutin att fråga föräldrarna om dom vill att vi skall komma och ta några bilder.

    Det hänger också helt och hållet på barnmorka/ssk att vid fotografering ställa i ordning (kanske sätta på något klädesplagg eller lägga ditt blommor eller mjukisdjur som betyder något för föräldrarna) så att det blir ett mysigt och fint minne. Dessvärre brukar detta också fallera, vilket jag kan förstå, känns jättetråkigt för föräldrarna.

    Iaf, det var det jag ville framföra. Hoppas att de flesta av Er iaf har fått fina bilder från oss!

  • MansonDust

    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?
    - Ja.

    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?
    - Båda delarna.

    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?
    - Nej, vet ej om man får det om man själv valt abort pga missbildningar.

Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28