Ni som är föräldrar borde kunna svara på detta
Så, lång historia kort men vi ska alltså ha två tonårstjejer boende hos oss under en obestämd tid.
Första komemr imorgon o är 16 med suicidalförsök bakom sig ganska nyss, har det väldigt svårt hemma och är mobbad, går dock i skolan. Bästa vännen tog luivet av sig för 2 veckor sedan ca.
Andra tjejen är 17, har en historia av många svåra hemska händelser bakom sig, går ej i skolan men jag har ordnat praktik åt henne på mitt jobb i 2 veckor som löser pengar för henne, och syselsättning! Mår tidvis mycket dåligt. Inga nyliga självmordsförsök, försökte hänga sig för ca 6 mån sean.
Dessa två helt underbara tjejer som trots sin mycket svåra bakgrund är otroligt snälla, intelligenta och charmiga ska alltså bo med mig och min gubbe på till en början 80kvm i en trea.
Vad tycker ni om detta upplägget?
Jag hade tänkt mig att sätta mig ner med dom med en lista med de krav vi ställer på tjejerna. Tex:
De röker båda två. Vi har inte lust att belasta vår ekonomi med deras rökning, och dessutom köper vi inte ut till minderåriga. Hur hade ni reagerat på det?
Inget spring på nätterna ute.
Mat ska skötas, båda har en liten "jag måste banta" story bakom sig...
Skola/praktik ska skötas i samförstånd med skolan (vi måste etablera en kontakt där, redan klart med 17åringens skola)
Vi måste säkerställa hur framtiden ska se ut för dom, det är inte hållbart att de slarvar med skola och allt för deras egen skull! Samtidigt mår de skit. Vi har ingen stöttning varken emotionellt eller ekonomiskt från deras föräldrar.
Vad tror ni? Är vi dumma i huvet som åtar oss detta? Hur hade ni gjort? Detta har kommit hastigt på för vår del. Jag vill inte sabba något eller göra fel.
Om en månad flyttar vi till större, då bklir det enklare att yhsa tjejerna, fler rum att sova i så de kan få varsitt men tills dess så får de dela om de är här.
Jag är dessutom MYCKET nervös för om den yngre av dom faktiskt tar livet av sig. Hur ska vi kunna förebygga detta?
Massa frågor. Föräldrar, hjälp mig!