• BabyEm
    Äldre 6 May 09:39
    18652 visningar
    15 svar
    15
    18652

    Snälla hjälp mig med harungar!

    På sambons jobb finns två små harungar som är övergivna av mamman. Dom behöver ju dias o så. Sambon ringde nyss hem o fråga om jag kan ta hand om dom här i trädgården men jag vet ju inget om harar.
    Finns det nån typ "djurpolisen" man kan ringa till som tar hand om dom eller vad gör man? Vill inte att dom ska svälta ihjäl!

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig med harungar!
  • Pensiv­e
    Äldre 6 May 09:40
    #1

    ring djurens vänner eller något liknande. vart bor du ?

  • GoldDi­gger
    Äldre 6 May 09:41
    #2

    hur vet du att dom är lvergivna?! mamman lämnar dom ofta i gräset när hon ger sig ut och hämtar mat. bara dumt att flytta dom!!

  • BabyEm
    Äldre 6 May 09:43
    #3
    GoldDigger skrev 2008-05-06 09:41:25 följande:
    hur vet du att dom är lvergivna?! mamman lämnar dom ofta i gräset när hon ger sig ut och hämtar mat. bara dumt att flytta dom!!
    dom har haft koll på dom i två dagar nu och ingen mamma har synts till. Och dom ligger under massa grejer som dom måste flytta på.
    Han jobbar på NCC där det åker dumprar och hjullastare o lastbilar hela tiden så det är ju inte så bra plats dom är på heller
  • BabyEm
    Äldre 6 May 09:43
    #4
    Pensive skrev 2008-05-06 09:40:29 följande:
    ring djurens vänner eller något liknande. vart bor du ?
    jag bor i norrköping.
    Vad är djurens vänner?
  • Äldre 6 May 09:46
    #5

    Harungar är väldigt svåra att ta hand om har jag hört.Dom drabbas lätt av chock och dör av det.
    Men googla,finns lite sidor om hur man ska göra.

  • GoldDi­gger
    Äldre 6 May 09:49
    #6
  • Äldre 6 May 09:50
    #7

    Man får inte ta hand om vilda djur själv!

    Ring djurhjälpen ( googla ) så kan dom hjälpa dig.

  • Äldre 6 May 09:51
    #8

    Djurungen ska aldrig betraktas som övergiven om inte mamman påträffats död.
    Mamman brukar komma två gånger om dagen,en gång i skymningen och en gång i gryningen.....Men som sagt,googla,eller ring ovanstående.

  • BabyEm
    Äldre 6 May 09:54
    #9
    GoldDigger skrev 2008-05-06 09:49:15 följande:
    www.infodirekt.se/item/74369

    tack så mycket! Ska ringa dit Vill inte att det händer ungarna nåt


    annelotion skrev 2008-05-06 09:51:18 följande:
    Djurungen ska aldrig betraktas som övergiven om inte mamman påträffats död.Mamman brukar komma två gånger om dagen,en gång i skymningen och en gång i gryningen.....Men som sagt,googla,eller ring ovanstående.
    Ok ja då kan det ju va så att mamman kommer när dom inte är på jobbet men ungarna ligger ändå väldigt olämpligt till och riskerar att dö när dom flyttar på alla grejer så det är väl bäst o ringa nån iaf
  • johann­a22
    Äldre 27 Jun 22:55
    #10

    hej  på er  jag har  en  harunge  på cirka 3  veckor  nu  som jag  matat med  baby semp å jag  har  taget  hand  om den i  en  vecka  snart  å  hon växer  å har  blivet jätte  fin Glad


  • Silent­Star
    Äldre 27 Jun 22:57
    #11
    johanna22 skrev 2011-06-27 22:55:14 följande:
    hej på er jag har en harunge på cirka 3 veckor nu som jag matat med baby semp å jag har taget hand om den i en vecka snart å hon växer å har blivet jätte fin Glad


    Du ser TS, ring någon som vet hur det ska hanteras, så inte fler harungar tvingas växa upp på BabySemp....
  • Äldre 27 Jun 23:16
    #12

    Har de varit där  i två dygn så är de inte övergivna, då skulle de vara döda.
     

  • Äldre 28 Jun 00:04
    #13

    Om ungarna måste flyttas längre än en mycket kort sträcka så är det mest humana att avliva dem, sorgligt men sant.
    Harungar kan flyttas upp till 10 m utan att det ställer till det för honan, flytta längre än så är förenat med risken att honan inte hittar ungarna.

    Även om ni lyckas få dem att överleva så kommer de knappast klara sig i det vilda på egen hand när de släpps ut.
    Hararungar är otroligt beroende av att ha en fullgradig blindtarmsbakterieflora när det är dags att att klara sig på egen hand, vilket de ges genom att äta moderns blindtarmsavföring. Är ungarna yngre än 2 veckor så är överlevnadschansen i princip obefintlig. 

    OM ni ändå väjer att försöka så ska harungar from i veckas ålder ges färska örter, ex. klöver, rallaros, och ungskott av gräs utöver mjölkersättning, från 3 veckors ålder kan man blanda in lite grövre foder ex. späda skott av blåbärsris.

    Djurens ö har en liten "hur man föder upp harungar" där det finns bra info, men i det vilda äter harungar växter tidigare än i deras kalender.  http://www.djurenso.se/html/harungar.html


    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Fri 20 May 2022 00:59
    #14
    GoldDigger skrev 2008-05-06 09:41:25 följande:

    hur vet du att dom är lvergivna?! mamman lämnar dom ofta i gräset när hon ger sig ut och hämtar mat. bara dumt att flytta dom!!


    En hare hämtar inte mat till sina ungar. Hon lämnar dom och kommer tillbaka 1 gång per dygn för att dia ungarna. Därför ska man aldrig ta hem ungarna för mamman lämnar dom ensamna och kommer tillbaka 1 gång per dygn. 
  • Fri 20 May 2022 01:04
    #15

    Din sambo måste lära sig ett och annat om djur. Haren lämnar sina ungar i h kommer tillbaka 1 gång per dygn för att dia dom. Hon sprider ut ungarna så att rovdjur inte ska ta dom och därav att hon kommer till dom bara 1 gång per dygn. Så ungarna är inte övergivna. Det här är oftast det misstaget människor gör och tror att ungarna har blivit övergivna vilket dom självklart inte blivit. 

Svar på tråden Snälla hjälp mig med harungar!