• Zizter
    Äldre 6 May 20:58
    6334 visningar
    15 svar
    15
    6334

    Hur får man barn att sluta mobbas?

    Jag är så upprörd! En vän till mig ringer och är helt förtvivlad! Hennes son har blivit mobbad på sin skola i 3-4 års tid och skolan gör inget! och det är samma 2 killar i hans klass om mobbar han dagligen, förut tog dom till våld också men det har skolan sett till att dom slutat med. men då är det psykisk misshandel som dom håller på med just nu och säger en massa dumma saker till min väns son som redan har det väldigt jobbigt annars också.

    Är man helt maktlös när det gäller sånt här?

    När jag hör vad hon berättar så har jag bara lust att gå dit till skolan och ruska om dessa 2 ungjävlar (ursäkta uttrycket) och säga åt dom att SLUTA MOBBA!! men så enkelt är det ju inte heller. Ledsen

    VAD eller HUR skulle ni gjort för att hjälpa eran vän och hennes son om dom vore i samma sits?? Behöver massa tips och råd hur man ska gå vidare.

    För skolan verkar ju inte ta dom på allvar... och det gör mig mest arg!

    nån som varit/är i samma sits? tell me your story! för det här måste ta slut innan nåt allvarligt händer!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 20:59
    Sonen och hans mobbare är ungefär 10 år gamla.
  • Svar på tråden Hur får man barn att sluta mobbas?
  • Äldre 6 May 22:29
    #1

    Brrr, vad hemskt! En sådan skräcksituation att hamna i! Jag försöker fundera, och kommer på så lite! Att prata med skolan, och med hjälp av dem, föräldrarna till de andra barnen är ju steg ett...

  • Zizter
    Äldre 6 May 22:31
    #2
    Janix skrev 2008-05-06 22:29:17 följande:
    Brrr, vad hemskt! En sådan skräcksituation att hamna i! Jag försöker fundera, och kommer på så lite! Att prata med skolan, och med hjälp av dem, föräldrarna till de andra barnen är ju steg ett...
    Skolan bryr sig ju inte, och föräldrarna är inte svenska så dom förstår inte min vän när hon försöker prata me dom.. föräldrarna skrattar ungefär ut min vän bara och skakar på huvet.. men jag har fått nummer till sonens skola och lärare så jag ska ringa och prata me dom imorgon.

    att barn kan va så jävla elaka!! förstår inte!!
    Älskar min familj över allt annat på denna jord!! tack för att ni finns!! *kärlek*
  • Zizter
    Äldre 6 May 22:32
    #3

    dessa 2 mobbare är nog olyckliga själv eftersom deras föräldrar jobbar mycket (restaurangägare) och reser och är borta långa perioder. så det sitter nog där varför dom mobbar andra för att må bra själv.. men det här måste få ett slut!! men HUR?


    Älskar min familj över allt annat på denna jord!! tack för att ni finns!! *kärlek*
  • Äldre 6 May 22:33
    #4

    Skrattar??? Varför?

  • origin­algute­girlde­nförst­a
    Äldre 6 May 22:41
    #5
    Zizter skrev 2008-05-06 22:31:11 följande:
    Skolan bryr sig ju inte, och föräldrarna är inte svenska så dom förstår inte min vän när hon försöker prata me dom.. föräldrarna skrattar ungefär ut min vän bara och skakar på huvet.. men jag har fått nummer till sonens skola och lärare så jag ska ringa och prata me dom imorgon. att barn kan va så jävla elaka!! förstår inte!!
    Att barn inte är snälla alltid är ju inget ovanligt tyvärr. De kan vara riktigt grisiga mot varandra, precis som vuxna.
    Om en kille har varit hackkyckling i många år är nästan det enda som hjälper att han sjåälv sätter sig i respekt och slår tillbaka motsina plågoandra hårt och brutalt.
    Han måste visa vart skåpet ska stå. Om man går och skvallrar för fröken och gråter så att de andra barnen ser det visar han tydligt att han är svag, och det är roligare att hacka på den som är svag (jag vet,det är för jävligt) än den som är stark. Skolgårdar är lite som djungels lag, eller ett fängelse. Strikta hierarkier med de tuffa och de töntiga.
    Han kan också se till att bli bäst på någon sport och därigenom vinna respekt från andra ungar. Att mammas kompis ringer och skäller på rektorn hjälper nog föga, även om det är en rar tanke.
    Här står inget kommersiellt budskap
  • Äldre 6 May 22:53
    #6

    Tyvärr kan jag inte komma med ett gott råd.
    Det enda som jag tänker skrikandes är...
    Byt skola...
    Ge han terapi, det behöver han..'
    Ge han en ny tillvaro där han är trygg..
    Han kommer aldrig få det nu om det inte hände något för 3år sen..
    Och att byta skola är jobbigt det med.
    Vilka fördelar kommer det inte ge han tillslut?
    Men det kanske är en liten stad med bara en skola?
    Om det hade handlat om en vuxen så hade jag sagt ..
    Stå på dig, anmäl, slå tillbaka, hitta dina fienders svaga punkt..
    Men nu är det om ett barn och barn SKA INTE behöva stå ut med sådant skit från vuxna som inte bryr sig (skolan) eller barn som skiter på en..

  • Äldre 7 May 14:42
    #7

    Finns det inte fler som kan komma med goda råd?

  • Äldre 7 May 14:49
    #8

    Jobbar som lärare och jag vill bara rekommendera att prata med skolan!
    Barn och ungdomar är experter på att passa på att ge varandra "tjuvnyp" när de vuxna inte är i närheten.
    Jag tror att det finns fall där skolor inte bryr sig, men många gånger är det så att skolan inte känner till problemet.
    Om föräldrarna har svårt att kommunicera med skolan tycker jag att du som vän gärna får hjälpa till och tala med skolan.

    Som mobbad är det ju också ofta svårt att "skvallra" och man tror då att det blir ändå värre.
    Men, skolan kan ju inte jobba med nåt som de inte känner till. (Vet så klart inte hur det är i detta fallet.)
    Tar inte skolan den informationen på allvar ska skolan anmälas till skolverket.

  • origin­algute­girlde­nförst­a
    Äldre 7 May 14:49
    #9

    Kaske kolla in friends hemsida?


    Här står inget kommersiellt budskap
  • Tenori­a
    Äldre 10 May 18:10
    #10
    Zizter:
    fy vad jobbigt.
    vet inte riktigt vad man ska göra som vän sådär..
    men min lillebror blev mobbad i skolan som liten och det var för att han var lättretad..en helt sjuk anledning.
    mina föräldrar tog givetvis upp det med skolan men dom gjorde inte mycket heller.

    tror det enda man kan göra är som några tidigare sagt..
    att sonen som blir mobbad gör allt för att hålla sig ifrån de som mobbar.
    försöker strunta i dom..
    om det nu går.
    annars så ta upp det med skolan igen o igen.

    för så ska man inte behöva ha det i skolan!

    *kramar om*
    - Im living my life through my little princess.
  • psv
    Äldre 27 Jul 10:57
    #11

    Hej!
    Att få någon annan att sluta mobba är svårt och jobbigt. Att ändra på andras betéende är alltid svårt. Jag tror att de som mobbar ofta har svårt på något sätt eller saknar kärlek hemmifrån och även saknar en inre grundtrygghet. De som sett filmen Tsatsiki (morsan och polisen) har sett ett exempel på detta där mobbaren har otrygga hemförhållanden. Han mådde bättre när han fick bra kontakt med Tsatsikis mamma. Det är den ena sidan på saken.

    Den andra vägen är som någon skriver att den som blir mobbad måste hävda sig. Det känner jag igen från en klasskompis som blev mobbad på högstadiet. Han började träna boxning och efter ca ett halvt års träning så nockade han sin mobbare så han föll i golvet alldeles vimmelkantig. Därefter var det aldrig några problem eftersom alla mobbare visste att de kunde få däng om de gav sig på honom igen. Huruvida detta är ett fungerande sätt idag vet jag inte med tanke på gängbildning och att allt grövre vapen figurerar i allt yngre åldrar. Det kan bli en ond spiral. Från min egen erfarenhet kan jag dock säga att jag skulle behövt ge igen på de som mobbade mig på mellan och högstadiet. Då hade jag idag kännt att jag hävdat och stått upp för migsjälv istället för att se fånig ut inför alla andra när jag bara gick min väg efter att fått höra fula ord och ibland fått en smäll.

  • Sfinxe­n
    Äldre 30 Jul 00:02
    #12

    Kan bara tipsa om att läsa boken "Det var inte mitt fel" av etikprofessorn Ann Heberlein innan du ringer upp skolan... En intressant analys om den genomvidriga svenska mentaliteten att barnet som mobbas minsann ska ta ansvaret för mobbaren, genom att ha förståelse hitan och ditan för att mobbaren säkert har det jobbigt hemma/känner sig osäker innerst inne etc; och att barnet ska ta ansvar så att vuxenvärlden ska slippa ta tag i saken. Mobbaren själv ställs det alltsom oftast inte krav om ansvarstagande på, och inte rektorn/föräldrarna heller..

    Och ring för allt i världen till rektorn och se till att han/hon gör sitt jobb och ser till ditt barns skolsituation. Det är hans/hennes ansvar. Sånt här kan vi inte tolerera.

  • Gräddn­os1
    Äldre 30 Jul 10:11
    #13

    Får man inget gehör från skolan TS, så tänker jag att en kontakt med BEO är på sin plats. Man kan även gå till högre instanser i kommunen tex ordföranden i barn och ungdomsnämnden. Här är länken till BEO: www.skolverket.se/sb/d/1333
    Vh G
    www.mobbing.ifokus.se

  • Zizter
    Äldre 30 Jul 10:17
    #14

    ah lever den här tråden än? kul..

    Ja nu har det gått så långt att dessa pojkar som mobbades har blivit polisanmälda! det här är alltså små pojkar i 10 års åldern ungefär.. Dom hade tagit sig in hem till pojken som dom mobbar när han var ensam hemma och rotat igenom hela lägenheten osv osv osv.. fy fan alltså.. det verkar inte finnas några gränser alls alltså.. men nu är det polisens sak och se vad som händer..

    Hemma verkar dessa pojkar inte ha det så bra.. föräldrarna ser man aldrig till för dom är ute och reser så dom bor ju med sina hundratals släktingar ungefär.. så dom mår nog inte bra.. men att förstöra nån annans liv bara för att man har det dåligt själv.. nä jag kommer nog aldrig att förstå..


    (¯`°?.¸ ღ♥ Världens lyckligaste MAMMA till KIM 060521 ♥ღ¸.?°¯)
  • Gräddn­os1
    Äldre 30 Jul 10:51
    #15

    Då antar jag att SOC kommer att ta vid för polisen gör ju inget när de är under 15. Fy så hemskt, stackas pojken som råkar ut för dem hela tiden.
    Vh G
    www.mobbing.ifokus.se

Svar på tråden Hur får man barn att sluta mobbas?