• BethA

    Nu är min kropp inte gravid längre - bara mitt hjärta

    Så, det gick inte. Efter 20 veckor gick vattnet och inget fanns att göra. Vårt efterlängtade syskon skulle aldrig utveckla lungor, skulle aldrig kunna leva utanför min kropp så det fanns bara en sak att göra. En fruktansvärd upplevelse...

    Nu har det gått ett dygn. Mår fruktansvärt illa, förmodligen av allt morfin. Är på samma gång oerhört sorgsen och samtidigt, på något underligt sätt, lättad över att äntligen, efter så lång tid, äntligen få ett verkligt besked.

    Min graviditet har varit problemfylld sedan dag ett. Jag har levt i yrslig lycka över att bli fler i familjen samtidigt som oron ätit upp mig inifrån, stärkt av ett otal läkarbesök och ultraljud som inte gett mer än halvdana tyckanden, aldrig klara besked.

    Och så löste naturen det själv. Lät vattnet gå och vi andra kunde bara stå utanför och se allt ske. Så kan jag i alla fall beskriva känslan, formodligen påverkad av chock.

    Det fanns en liten frisk pojke inuti mig. En liten, men ack så vacker pojke. Förmodligen en stark en, eftersom han klarade nästan två veckor utan fostervatten. Envis som sin far...

    Nu är jag bara gravid i hjärtat. Kommer nog alltid vara det. Jag vet inte idag om jag någonsin vågar prova igen, och det är heller inget beslut jag känner att jag kan ta i dagsläget.

    I mitt hjärta bor nu en liten ängel, men största delen ägs av en sprallig fyraåring. Det är honom jag nu måste lägga all min energi på. Efter 20 veckors oro, sängliggande, läkarbesök och ofantliga humörsvängningar kan jag nu bli den mamma jag tidigare var. Bli den mamma jag egentligen är.

    Min fyraåring är klok, på barns vis, han tycker att jag snart kan svälja ett nytt frö. Som sagt, just nu finns det bara i mitt hjärta...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-25 21:40
    Tack alla! Tack för era varma inlägg!

    Nu har chocken lagt sig en smula, tror jag. Det är svårt att behöva lära känna en ny individ, mig själv, en ny person i mitt liv. Jag inser nämligen att händelsen så förändrat mig att jag inte vet vad jag kan förvänta mig av mig själv längre.

    Jag tror att det mesta är elaka mammahormoner. Hormoner som inser att dom just nu är på fel plats och därför förpestar mitt liv. Tårar kommer utan förvarning och leendet är bara en fasad. Det ska få vara så ett tag. Ska låta kroppen vila. Vänta ut graviditetshormonerna. Först därefter ska jag ta reda på hur jag mår.

    Jag längtar tillbaka till mig själv!

  • Svar på tråden Nu är min kropp inte gravid längre - bara mitt hjärta
  • Emeraldy

    Oj, vad fint du skriver! Massor med kramar till dig och din familj!


    Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • mammananja

    Jag är så ledsen att er prins nr 2 inte fick stanna kvar här hos er kärlek....kramar i massor

  • Froggis76

    Beklagar så att er lille kille inte fick stanna kvar.
    Men vad gulligt och klokt sagt av din stora son att du snart ska svälja ett nytt frö! Barn har ett så annorlunda sätt att se på det jobbiga, tänk om vi vuxna kunde göra det med, vad lättare livet varit då.

    Massor av styrkekramar mitt i kaoset och sorgen

  • Kattis1

    Jag är så ledsen att er fine lille kille inte fick stanna kvar.
    Jag har också en så klok fyraåring hemma, som fyller mig med glädje och stolthet mitt i allt det jobbiga. Hoppas att du i din sorg ändå känner tröst i att du har din pojke.
    Varma kramar från en ganska nybliven Änglamamma till Julia (20/4)

  • ploppviola

    Beklagar att gossen inte kunde stanna hos er!
    Varma tankar o kramar!


    Jacob Isac Pontus:mina skatter
  • 5pojkar

    Vad sorgligt att er lilla pojke inte gick att rädda. Jag beklagar så väldigt mycket.

    Många kramar

  • gotlandstösen

    jag blir så ledsen när jag såg att det inte gick vägen för er och att eran fyraåring inte fick sitt syskon. Sänder många styrke kramar till er och jag förstår om du inte kan tänka på ett nytt barn än. Låt det ta den tid det behöver för att ni åter ska känna att ni vågar.

  • BethA

    Nu har chocken lagt sig en smula, tror jag. Det är svårt att behöva lära känna en ny individ, en ny person i sitt liv. Jag inser nämligen att händelsen så förändrat mig att jag inte vet vad jag kan förvänta mig av mig själv längre.

    Jag tror att det mesta är elaka mammahormoner. Hormoner som inser att dom just nu är på fel plats och därför förpestar mitt liv. Tårar kommer utan förvarning och leendet är bara en fasad. Det ska få vara så ett tag. Ska låta kroppen vila. Vänta ut graviditetshormonerna. Först därefter ska jag ta reda på hur jag mår.

    Jag längtar tillbaka till mig själv!

  • BethA

    Tack alla. Tack för att ni tog er tid att läsa. Skänker er varma tankar tillbaka!

  • tuvalie

    Beklagar er förlust av den lille pojken.
    Varma Styrkekramar!!!

Svar på tråden Nu är min kropp inte gravid längre - bara mitt hjärta