• kråkan krax

    Malmötjejer som både fått och kämpar för ett plus!

    Vi är några tjejer som kämpar för att få det där fina plusset. Vi har både naturliga kämpare och gravida men också IVF-kämpare och plussare i vår tråd.

    Hälsningar - Zazzu, Charlotta, Tracy, Miniluvan, Barnlängtan, Miss Giggle och Kråkan Krax.

  • Svar på tråden Malmötjejer som både fått och kämpar för ett plus!
  • karla i skane

    Fyll på...
    Kråkan Krax: BF 2/12
    Miniluvan: Startar utredning 25/8¨
    Karla: ICSI nr3 Gonal-F start 20/8 VUL 27/8

  • Blimpen07

    Go kväll!

    Släpade mig till jobb idag o har nu äntligen fått lilleman att sova så nu ska jag också sova. Oj vad man kan bli tung i huvet! Ja ja fredag imorgon sen e det helg! Dock åker maken iväg hela helgen så ser inte så mycket fram emot den men men...

    Hmm ögonen går i kors..dags för sängen!!

    Kråkan Krax: BF 2/12
    Miniluvan: Startar utredning 25/8¨
    Karla: ICSI nr3 Gonal-F start 20/8 VUL 27/8
    Sleeping Angel : BF 14/11
    Blimpen: BF 7/2-09 (samt en son på 14 mån)

  • Puppy5

    Kråkan Krax: BF 2/12
    Miniluvan: Startar utredning 25/8¨
    Karla: ICSI nr3 Gonal-F start 20/8 VUL 27/8
    Sleeping Angel : BF 14/11
    Blimpen: BF 7/2-09 (samt en son på 14 mån)
    Puppy5: BF 2/12

  • Puppy5

    Hej tjejer,
    var hos BM igår och oj oj oj vad de blev upprörda när de hörde att jag varit på Emma kliniken och fått ultraljud, till och med min gynekolog kom in och deltog i all upprördheten!! Iofs arbetar jag ju inom hälso- och sjukvårdsorganisation och bör väl inte vara allt förvånad över detta men jaaa, ändå...hade väl anat att de inte skulle gilla det, men att bli så upprörd...min gynekolog var till och med i kontakt med en ultraljudsprofessor på sjukhuset i Lund under tiden jag var där om detta...!! Jag hade med mig rapporten från Emma ultraljudsklinik där det stod alla mått etc., tänkte att det kunde vara av intresse, jämföra med UL från v 13 etc. Då gick hon direkt och hämtade min gynekolog och sen stod de där och föreläste om hur illa de tyckte om detta, och att ultraljudsundersökningar skulle ske i medicinskt syfte och det var inget man skulle "commercialize" och tjäna pengar på. Och det finns inga studier på hur fostret/barnet påverkas av att ha så ny tung teknik som 3D UL på i 45 min, och de har ingen läkare där på plats som kan ta ställning till eventuella onormala fynd, de tar inget medicinsk ansvar alls utan skickar då bara vidare detta på en rapport till "den vanliga sjukvården" som då måste ta hand om det, och det är de minnsann inte alls intresserade av att göra, och tänk så många fler ultraljud det leder till...och detta har minnsann en läkare i Lund anmält till Socialstyrelsen och hon skulle ringa upp honom nu och prata om detta och bla bla bla...När jag suttit och lyssnat ett tag och min gynekolog gick iväg för att ringa den här läkaren/professorn i Lund så sa jag att 3D tekniken använder dem även på MAS, och att på Emma kliniken hade de faktiskt inte på 3D maskinen i 45 min, för det mesta var den på vanlig 2D som alla ultraljudskliniker använder, och sedan emellanåt när det såg ut att vara ett bra läge satte de på 3D. Sammanlagt tror jag hon hade ultraljudsapparaten på min mage i 20 min, övrig tid gick ju åt till att prata och berätta och så... samt att visst, i deras egenskap av sjukvårdspersonal må de tycka att UL är för rent medicinskt syfte, men en graviditet är inte bara en fysisk upplevelse, det är även en känslomässig och psykisk upplevelse, och eftersom de nekade mig UL i v 18, och jag var orolig med tanke på vår bakgrund och svårigheter så kände jag att jag behövde göra detta för att må bra och mår inte jag bra mår säkert inte vår lill-kille bra...och kan de inte möta upp till sina patienters/kunders behov, ja då söker man ju sig någon annanstanns...då blev där ett par snörpningar på munnen sen var den diskussionen över...Jag blev inte upprörd, men blir bara så trött på sjukvårdspersonal som inte kan se till hela människan, vi består faktiskt av mer än bara vår kropp...
    Men sen flöt väl besöket på, SF 26 (vecka 25+1) och hjärtslag 142. Jag hade väldigt lågt blodtryck och lågt HB så det förklarar ju min yrsel, svimningskänsla och extrema trötthet jag haft den senaste veckan. Har tidigare ätit Hemofer (mildare mot magen), men tydligen har det inte räckt så nu har det inhandlats niferex + blut-saft, min BM tyckte jag skulle ta det i en månad för att få i mig extra järn...Så jag harvade runt på både apotek och hälsokostaffär igår...men glömde handla stödstrumpor som hon också sa jag borde ha med tanke på mina svullna fötter. Man känner ju sig snart som en gammal tant

    MiniL: Vad härligt att ni snart kommer till RMC, så mycket släppte för oss rent mentalt och känslomässigt när man väl kände att man "fick hjälp"...innan dess kände vi oss så frustrerade och hjälplösa...

  • Miss Giggle

    Kråkan Krax: BF 2/12
    Miniluvan: Startar utredning 25/8¨
    Karla: ICSI nr3 Gonal-F start 20/8 VUL 27/8
    Sleeping Angel : BF 14/11
    Blimpen: BF 7/2-09 (samt en son på 14 mån)
    Puppy5: BF 2/12
    Miss Giggle: BF 21 /12

  • Miss Giggle

    Shit puppy! Vilket uppror! Jag ska fråga min BM vad hon tycker om saken när jag är där nästa vecka igen, bara för att kolla om hon tänker balla ut hon med!
    Jag tyckte du gjorde helt rätt i att säga ifrån, de är ju liet okänsliga ibland, ser som du sa bara kroppen och inte individen.
    De hade ju gott kunnat sköta det lite snyggare tycker man dock...

    I övrigt får man ju säga att huvudsaken är att du mår bra, och att ditt HB /BP blir bättre och att bebben mår bra. Det är ju det viktigaste!

    Men fy vilken obehaglig känslsa det måste ha varit att bemötas på det sättet. Känner verkligen med dig!

  • Miniluvan

    Puppy: Jisses vilken dag du måste ha haft. Jag håller fullständigt med dig om att en graviditet inte bara är fysisk utan även en känslomässig upplevelse, tänker bara på hur mycket känslor det är nu innan man ens blivit gravid. Just de frustrerade och hjälplösa känslor du skrev, de känner vi varje månad. Kan förstå att man vill se och veta att ens bebis mår bra och får man inte den hjälp man vill ha hos sin BM så måste man ju se sig om efter nått ställe där man kan få hjälp. Tycker du gjorde helt rätt.

  • Miss Giggle

    Krax och Luvan glömde ju det viktigaste, vi kan gärna åka tidigt på morgonen, vart ska vi träffas hade vi tänkt?
    Om vi ska ses inne i stan så ska jag vara ärlig och säga att kl 6 känns tidigt eftersom det tar mig typ 30 min med bussen så jag får åka kl 0530 senast från Svedala då...

    Förlåt om jag är gnällig nu Men isf kanske vi kan säga vid 6.30 ist?

  • Blimpen07

    Puppy: Oj har inte ens funderat på att Bm skulle kunna reagera på det!! Men bra det du sa till dem! Du har kanske skrivit om det innan men vad tyckte du om Emmakliniken o Deras 3D ? Funderar på att gå till dem på makens 35 årsdag jag är v 27 då! Hoppas ditt järnvärde hoppar upp snabbt!

    MiniL: Bara helgen kvar!

    Tracy: Nu är det väl bara en vecka kvar på din nedräkning?

    Trevlig fredag o helg allihopa - vet inte om jag kommer vara inne så mycket på FL. Vi kommer nog inte vara hemma så långa stunder! Kram kram

  • Miniluvan

    Miss Giggle & Krax: 6.30 blir bra för mig. Är så van att gå upp tidigt nu i och med jobbet.

    Blimpen: Ja vet!!!! Helt tokigt, kändes som evigheter sen jag fick tiden och ändå har det gått rätt snabbt.

    Tracy: Trist att du inte följer med oss till Ullared.

  • kråkan krax

    Puppy: Oj, vilket utbrott!!! Lite oproffisionellt kan jag tycka att skälla ut en patient sådär. Hon har ju helt rätt i att de "pengakåta" företagen tar ut mycket i pris för UL när de vet hur desperata vi är samt att de är oroliga för att patienter kommer att missbruka sådan teknik. Men de kanske ska ta sig en tankeställare att det är väldigt långt mellan v 18 och 32, man vill ju att de tittar och ser att allt är ok nånstans där mitt i mellan, mäter fostervatten och så. akn även tycka att de skulle behövas några veckor efter 32 så att man kan upptäcka om något har slutat att fungera eller nåt. Oavsett hur illa denna läkare tyckte att detta var så kunde hon ha suttit ner lugnt och stilla och förklarat på ett pedagogiskt sätt varför det började ringa varningssignaler framför hennes ögon. Stackars dig!!!
    När jag träffade min BM för första gången hade jag för en vecka sedan gjort ett VUL hos gyn för att se så att hjärtat fortfarande slog. Det reagerade hon inte på. Men vem vet, hon kanske tycker att mitt på emmakliniken i nästa vecka är ett dåligt beslut. Vem vet???

    Blimpen: ha en trevlig utflykt

    Så nu har jag samlat de tre sista till listan. Om inget ändras så sätter jag in den i presentationen av den nya tråden som bildas imorgon.

    Karla: ICSI nr3 Gonal-F start 20/8 VUL 27/8
    Miniluvan: Startar utredning 25/8
    Zazzu: BF 24/9
    Charlotta: BF slutet av oktober
    Sleeping Angel : BF 14/11
    Kråkan Krax: BF 2/12
    Puppy5: BF 2/12
    Miss Giggle: BF 21 /12
    Blimpen: BF 7/2-09 (samt en son på 14 mån)
    Tracy: BF 12/3-09

    Trevlig helg allihp!!!!!!!!!

  • MissDecember

    Hej tjejer!

    Puppy- shit vad jag blev upprörd av det bemötande du fick! Jag hade definitivt brutit och ihop och gråtit. Tycker det var bra att du stod upp för ert beslut och med så bra argument dessutom. Det finns ju två sidor av varje mynt...

    Det ääär långt mellan rutin-UL som landstinget erbjuder och att de dessutom inte erbjuder någon fosterdiagnostik alls om man är under 35 år tycker jag är helt fel.
    Det är väl tur att det finn sprivata alternativ för detta - sen är det synd att det ska vara så dyrt...

    Blimpen - om det var min nedräkning till vecka 12 du syftade på, så går jag in i vecka 13 på torsdag - så det känns skönt.

    Zazzu - kom in och uppdatera oss - blir orolig för dig ju!


    Äntligen gravid!! Är i vecka 12.
  • kråkan krax

    Puppy: Jag berättade precis för sambon vad du fick så ut med, han blev rasande ha ha röd i huvudet som en tomat!

  • Zazzu

    Hej Tjejer!

    Jo, mina värkar har fortsatt. I förrgår natt gjorde de riktigt ont och var täta så jag var beredd på att åka till förlossningen. Var helt övertygad om att förlossningen höll på att starta. Men jag fick en tid till nästa morgon så igår var jag där på förlossningen. I 40 min. hade jag en apparat som mätte längden och antalet sammandragningar. Jag hade rätt täta förvärkar men eftersom livmoderhalsen var helt stängd så har inte förlossningsarbetet startat och det är ju skönt. I och för sig så sa de på Förlossningen att de gör inget aktivt nu för att stoppa värkarna eftersom jag gått över 35 fulla veckor. Förlossningen får starta när den vill eftersom det inte ska vara någon fara för barnet men bäst är ju ändå om det får vara åtminstone 1 vecka till. Väger ju bara runt 2,7 kg nu.
    När jag låg där i 40 min. så låg jag och tittade på bebisens hjärtljud hela tiden. Det gick upp och ner hela tiden och vandrade från 130-175 vilket gjorde mig nojjig. Tänkte att det inte kunde vara normalt att det skulle variera så snabbt och mycket. Och ingen fanns där att fråga eftersom jag låg i ett ensamt rum. Men tydligen så var det helt normalt, det skulle variera så mycket. Läkaren sa att bebisen var lite uppstressad pga värkar och att de hade klämt och kännt mycket på den. Men hellre en aktiv hjärtkurva än en som ligger på samma hela tiden.
    Igår hade jag rätt mycket förvärkar men idag är det lugnare. Nu kommer de bara när jag reser mig, går eller anstränger mig. Så allting är bra alltså Glad

    Nu har vi gått på föräldrakursen igår och idag. Känns faktiskt jättebra och känns som man är mindre rädd för förlossningen nu än innan. Tror jag i alla fall, hehe. Blev lite uppskrämd efter i onsdagsnatt när värkarna satte igång men nu känns det bättre igen. Har överhuvudtaget tänkt väldigt lite på förlossningen men nu har jag insett att den är runt hörnet Flört

    Hoppas allt är bra med er Tjejer! Glad Kommer tillbaka o är mer social sen. Har jobbat lite idag och kommer börja jobba halvtid pga värkarna nu. Ska bli skönt att gå ner i tid.


    BF 080924
  • kråkan krax

    Oj!!!!!!!! Zazzu nu börjar det att dra ihop sig!!! De säger ju att bebisen är färdig fr.o.m v 35 så han är nog ganska så redo nu 2,7 kg är en bra vikt tycker jag Jag vägde 1,7!!!

    Vad kul att du fick ut något av föräldrarkursen. Jag ska på en av mina två tillfällen om 4 veckor.
    Har du bestämt dig om vilket smärtlindring du vill ha?

    Nu ska jag in och fixa en ny tråd till oss. Den tråden kommer att innehålla en massa bebisar !!!!!!!!!!!!!! Det ska vi ju prestera inom 3 månader hi hi

Svar på tråden Malmötjejer som både fått och kämpar för ett plus!